14 november 2012
Opel Adam

Opel Adam

Wedergeboorte

Autotest | Opel wil graag meer auto's verkopen. Dat zal niet als een verrassing komen. De manier waarop Opel dat doel wil bereiken is echter nieuw. Tot nu toe verbeterde Opel bestaande modellen om bestaande klanten aan zich te binden. Wie een Corsa of Astra had, kocht een paar jaar later een nieuw, beter exemplaar. Met de "Adam" slaat Opel een heel andere weg in: dit opvallende model moet klanten aantrekken die zich tot nu toe niet aangetrokken voelden tot het merk. Zal de Adam daar in slagen?
 

Wat is de Opel Adam? De Opel Adam is een auto waarbij uiterlijk en uitstraling voorop staan. Uiteraard zijn de veiligheid of de rijeigenschappen niet vergeten, maar plezier staat voorop. Daarmee verschilt de Adam sterk van de andere Opels, waarbij degelijkheid en praktische mogelijkheden voorop staan. Een Opel mag best mooi zijn, maar vooral niet te opvallend.

De Adam schreeuwt het juist van de daken. Naast de andere Opels is de Adam ronduit brutaal en zelfs een tikkeltje opzichtig. Dat is vooral te danken aan de vele uitdossingen. De Adam is leverbaar in opvallende kleuren en kan daarnaast tot in de kleinste details aan de eigen wensen worden aangepast. Zelfs de velgen en de sleutel kunnen worden gedecoreerd.

Opel Adam

Ruimte

Het interieur is in de basis even degelijk en functioneel als in iedere andere Opel. De aankleding is -uiteraard- veel opvallender. Het dashboard, de middentunnel, de deurpanelen en accenten op het stuurwiel en in de stoelen kunnen worden uitgevoerd in de lakkleur. Veel van deze panelen zijn achteraf te vervangen als de kleur toch niet bevalt (of beschadigt).

Het dak is te voorzien van patronen als een wolkenlucht of een schaakbord. Zelfs een sterrenhemel, bestaande uit zestig LEDs, is leverbaar. Alhoewel de LEDs tijdens het rijden niet in het blikveld van de bestuurder vallen, geven ze een warme gloed van boven en dat is heel aangenaam.

Opel Adam

De ruimte voorin de Adam is prima, ook lange bestuurders zitten hier prettig. De ruimte achterin is slecht, zelfs voor een kleine auto. De bagageruimte is met 170 liter gemiddeld groot, maar wordt geplaagd door een bijzonder hoge tildrempel.

Uitrusting

Om de Adam bereikbaar te maken voor een grote groep kopers, is een bijzonder audio-, navigatie- en communicatiesysteem ontwikkeld dat luistert naar de naam "IntelliLink". Door de mobiele telefoon (iPhone of Android) als "brein" te gebruiken, kan veel geld worden bespaard. In feite is IntelliLink alleen een doorgeefluik. Instructies van het navigatiesysteem dat op de telefoon actief is, verschijnen op het beeldscherm van de auto. Muziek die op de telefoon is opgeslagen, klinkt uit de luidsprekers van de auto.

Opel Adam

Om de pret te vergroten is de Adam leverbaar met een hoogwaardig audiosysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met hifi-specialist Infiniti. Gezien de beschaafde meerprijs is dit systeem het geld zeker waard. Het geluid is niet uitgesproken helder, maar voor een feestje is Infiniti altijd in. Houd er wel rekening mee dat de bagageruimte bijna wordt gehalveerd door de subwoofer.

Wie de 3 meter 70 lange Adam liever niet zelf inparkeert, kan kiezen voor een volautomatische parkeerhulp die dat klusje geheel uit handen neemt. In de stad waarschuwt "Blind Spot Alert" wanneer zich een ander voertuig in de dode hoek van de buitenspiegels bevindt.

De Adam wordt ook leverbaar met "FlexFix"; een fietsendrager die in de achterbumper is geïntegreerd. De drager schuift als een lade uit de achterbumper, waarmee op- of afbouwen tot het verleden behoort.

Opel Adam

Rijden

Tegenover een gigantisch aantal uitrustingsmogelijkheden, staat een verrassend beperkt motorenaanbod. Op het moment van schrijven biedt Opel de keuze uit drie benzinemotoren die in vermogen varieren van 70 tot 100 pk. Een dieselmotor of een automatische versnellingsbak zijn niet leverbaar.

Opel Adam

Voor deze test is gereden met de 87 pk sterke 1.4 liter benzinemotor die ook leverbaar is in vele andere Opels. Dat maakt de Adam wederom voordelig in aanschaf. Bovendien is de 1.4 liter krachtbron een oude bekende, waarmee kinderziektes zijn uitgesloten. Toch kleeft er aan het gebruik van een bestaande motor ook een bezwaar: het karakter van de motor past niet bij het veelbelovende uiterlijk van de Adam.

De 1.4 liter motor levert ruim voldoende vermogen om mee te komen in het dagelijks verkeer. Wanneer echter meer dan dat wordt gevraagd, loopt het toerental (en daarmee de snelheid) uitgesproken traag op. Bij iedere andere auto kan dat worden uitgelegd als rustgevend en comfortverhogend. Een auto als deze moet echter direct reageren op ieder commando. Gevoelsmatig is de 1.4 daarom minder snel dan de metingen aangeven; en dat zou omgekeerd moeten zijn.

Opel Adam

Het motorgeluid is duidelijker hoorbaar dan in andere nieuwe auto's in deze prijsklasse. Daarom is op de snelweg meer dan eens uit automatisme naar een zesde versnelling gezocht, maar die ontbreekt (wederom om de auto betaalbaar te houden, dit is een welbewuste keuze van de fabrikant).

Tegenover de matige prestaties, staat gelukkig ook een matig verbruik. Uiteraard is de Adam voorzien van een stop/start-systeem, een schakelindicator en een boordcomputer. Het door Opel beloofde verbruik van 5.1 liter per 100 km is mede daarom goed te benaderen. Na een dag vol stadsverkeer en een uitdagend bergparcours bleef het gemiddelde verbruik beperkt tot 6.5 liter per 100 km.

Opel Adam

Weggedrag

Een auto als de Adam vraagt bijna om grote, opvallende velgen en brede banden. Opel heeft daar niet alleen rekening mee gehouden in het ontwerp (de wielkasten bieden volop ruimte), maar ook in de wielophanging. Zelfs wanneer wordt gekozen voor het sportonderstel in combinatie met de grootste mogelijke velgmaat (18 inch), blijft het comfort voldoende. Menig andere auto gaat bij een combinatie als deze stuiterend over het wegdek!

Ook bij het weggedrag gaat het vooral om de presentatie en niet om de feitelijke prestatie. Zo is het stuurwiel klein en dik. Alleen dat geeft al een goed gevoel met de auto. De besturing is iets directer dan bij een doorsnee auto en dat maakt de Adam levendig. In snelle bochten is de grip uitstekend. Toch komt de Adam nooit echt tot leven, zoals concurrenten als de MINI en Citroën DS3 dat wel doen. Het is vooral in de stad waar de Adam zich lenig en watervlug door het verkeer laat sturen.

Opel Adam

Conclusie

Opel wil klanten binnenhalen die zich tot nu toe niet tot het merk aangetrokken voelden. Het merk doet dat met een compacte, opvallende auto die tot in de kleinste details aan de wens van de koper is aan te passen. De Adam is groter dan een Fiat 500, maar kleiner dan een Audi A1 of Citroën DS3. Ook qua prijs zit de Adam precies tussen deze andere pretauto's in.

De gunstige prijs is te danken aan het gebruik van bestaande techniek. Dat gaat zo ver dat zelfs de mobiele telefoon in de auto wordt geïntegreerd, waardoor een audio- en navigatiesysteem voordelig kan worden aangeboden. Het gebruik van bestaande techniek zorgt er echter ook voor dat de Adam minder spannend is om te rijden dan het veelbelovende uiterlijk doet vermoeden.

Opel combineert het extravagante karakter van de Adam met de "verstandige" techniek van de andere modellen. Denk daarbij niet alleen aan veiligheidsvoorzieningen, maar ook aan een geïntegreerde fietsendrager. Met deze unieke mix verschilt de Adam niet alleen sterk van de andere Opels, maar ook van andere "pretauto's". Daarmee heeft de Adam alles in zich om de nieuwe klanten voor zich te winnen waar Opel op mikt.

plus
  • Nette prijs
  • Geslaagde combinatie van uiterlijk vertoon en degelijkheid
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Beeldscherm navigatiesysteem onhandig laag geplaatst
  • Veelbelovende uiterlijk wordt niet waargemaakt in rijplezier
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!