2 september 2012
Opel Astra sedan

Opel Astra sedan

Meerkeuze

Autotest | Bent u op zoek naar: a. een extra zuinige diesel, b. een opwindend snelle diesel, c. een fraai gelijnde sedan, d. alle drie. Als u één voor meer van deze antwoorden heeft gekozen, dan is de vernieuwde Opel Astra wellicht interessant voor u. Voor modeljaar 2012 is de Astra namelijk leverbaar met nieuwe motoren. Bovendien is Opels succesnummer voortaan ook leverbaar als vierdeurs sedan.
 

De huidige generatie van de Opel Astra is eind 2009 op de markt verschenen. Gemiddeld gaat een model vijf à zes jaar mee omdat het op de helft van de levenscyclus wordt gemoderniseerd. Kortom: de mechanische klok tikte en de Opel Astra was toe aan een verjongingskuur.

Alle uitvoeringen van de Astra kregen een iets gewijzigd uiterlijk. Het doel was de auto een sportievere en hoogwaardigere uitstraling te geven. De meest in het oog springende wijziging is de grille, waarin het Opel-logo nu wordt geflankeerd door twee chromen vleugels waartussen het beeldmerk lijkt te zweven. De achterzijde ziet er dankzij een welgemikt randje chroom breder en lager uit, wat de auto inderdaad de beloofde sportievere aanblik geeft.

Opel Astra sedan

In het interieur zijn nieuwe kleuren en materialen gebruikt. Met name de nieuwe combinatie "cocoa" met "cappuccino" geeft een aangename, warme sfeer in de cabine. In combinatie met de nieuwe "bi-turbo" motor (waarover later meer) is het interieur in sportief zwart/rood uit te voeren.

Uitrusting

Het "Opel Eye", de camera die met de bestuurder meekijkt, is geheel vernieuwd. De elektronica is kleiner geworden en ziet meer. De functionaliteit van het alziend oog beperkt zich niet langer tot alleen het lezen van verkeersborden. De camera houdt nu ook het overige verkeer in de gaten en waarschuwt bij naderend onheil (te dicht op de voorganger rijden of een auto in de dode hoek van de buitenspiegel).

Opel Astra sedan

Optioneel is de Astra te voorzien van een geïntegreerde fietsendrager genaamd "FlexFix". Deze biedt nu ruimte aan vier fietsen en is sterk genoeg om ook elektrische fietsen te dragen. FlexFix kan nu ook ruimte maken om de achterklep van de auto te kunnen openen zonder eerst alle fietsen te hoeven verwijderen.

Sedan

Geheel nieuw is de vierdeurs-uitvoering van de Astra. Terwijl de economie in West-Europa stagneert, ziet Opel in Oost-Europa juist een enorme groei. In het voormalige oostblok wordt een hatchback echter gezien als een "halve auto" en is een sedan de norm. Bovendien is de Astra sedan zo vloeiend en elegant vormgegeven, dat de vierdeurs-variant ook in West-Europa nieuwe kopers zou kunnen aanspreken.

Opel Astra sedan

Een bijkomend voordeel van de sedan is, dat de daklijn langer doorloopt en de hoofdruimte op de achterbank daarom beter is dan die van de hatchback. De bagageruimte meet 460 liter en dat is 90 liter meer dan de hatchback (maar 40 minder dan de stationwagon). Een groot nadeel van de sedan is, dat de kofferruimte alleen met de afstandsbediening is te openen.

Opel Astra sedan

1.7 diesel

De reeds bestaande 1.7 liter dieselmotor is opnieuw gemoderniseerd en stoot nu slechts 99 gram CO2 per kilometer uit. Een proefrit leert echter dat het daarbij behorende lage verbruik alleen een theoretische waarde is. Opel claimt dat de "Astra 1.7 CDTi sedan" gemiddeld 3.7 liter per 100 km verbruikt. Ondanks een meer dan kalme rijstijl, kwam het testverbruik uit op 6.1 liter per 100 km.

De 1.7 CDTi is in de basis afkomstig van een samenwerking met het merk Isuzu. In de loop der jaren is de krachtbron vele malen verfijnd en verbeterd. Alhoewel de prestaties voldoende zijn, heeft deze motor niet de verfijning en souplesse van dieselmotoren die geheel nieuw zijn ontworpen. Met name het ouderwetse nagelende geluid hoort niet bij een auto in deze prijsklasse.

Opel Astra sedan

2.0 bi-turbo

Tegenover de ingetogen en ietwat conservatieve 1.7 liter dieselmotor staat een hypermoderne 2.0 liter dieselmotor met dubbele turbo. Deze krachtbron is eerder geïntroduceerd in Opels topmodel: de Insignia. De motor is iets aangepast om in de kleinere motorruimte van de Astra te passen (zo is de vloeistofgekoelde tussenkoeler nu luchtgekoeld), maar levert exact hetzelfde vermogen!

De Insignia is met de bi-turbo dieselmotor al machtig snel, het mag duidelijk zijn dat de Astra bi-turbo een feest is om mee te sturen! Dat komt omdat al bij lage toeren heel veel vermogen beschikbaar is. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is vervolgens voldoende voor een machtige versnelling.

Opel Astra sedan

De bi-turbo is beschikbaar in alle uitvoeringen van de Astra, behalve de hier getoonde sedan. Vooral in de Astra GTC (de driedeurs coupé) komt de krachtbron goed tot zijn recht. Alleen de GTC is namelijk voorzien van "HiPerStrut" voorwielophanging. Deze scheidt de krachten van de aandrijving en de besturing, waardoor de auto beter stuurt en het vermogen optimaal kan worden benut.

Conclusie

De Opel Astra heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2012. Daarmee is de auto nauwelijks anders of beter geworden. In plaats daarvan weet de Astra voortaan een grotere doelgroep aan te spreken. De techniek die de Astra uniek maakt ("Opel Eye", "Flexfix"-fietsendrager en voortreffelijk zittende "AGR"-stoelen) is nu ook beschikbaar in een verpakking die klanten in het oostblok aanspreekt.

Alle motoren zijn iets sterker en/of zuiniger geworden. De 1.7 CDTI valt tegen, zowel qua prestaties als verbruik. De nieuwe "2.0 CDTi bi-turbo" is juist een echte aanwinst voor de Astra. Deze beresterke krachtbron dicht het gat tussen een zakelijk verantwoorde diesel en de sensationeel snelle Astra OPC.

plus
  • Ruim
  • Moderne, bruikbare techniek
min
  • 1.7 CDTI niet zo zuinig als beloofd
  • Achterklep alleen met afstandsbediening te openen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!