10 september 2001
 

Lancia Ypsilon (1996 - 2003)

Y-genwijs

Rij-impressie | Sommige autofabrikanten zijn heel bescheiden over hun producten. Zo is de Lancia Ypsilon al jaren op de markt zonder dat de fabrikant er ooit een reclamestunt mee heeft uitgehaald of de auto op een andere manier in het nieuws heeft gebracht. Toch heeft de auto ruim een jaar geleden een facelift ondergaan en is de Ypsilon een zeer competitieve auto in het segment van de compacte auto's. Misschien is het wel bescheidenheid dat de Ypsilon onderscheidt van de rest?
 

Wie kijkt naar het fraai verzorgde interieur van de Lancia Lybra heeft hooggespannen verwachtingen bij de binnenzijde van de Lancia Ypsilon. Maar gezien het prijskaartje van de kleine Ypsilon moeten die verwachtingen wel realistisch worden gehouden. Toch heeft Lancia haar kleinste onverwacht fraai weten aan te kleden met velours bekleding. Het dashboard is voorzien van diverse titaniumkleurige omlijstingen voor de meters en middenconsole.

Vormgeving

Het geheel geeft een aangenaam gevoel en maakt de Ypsilon een aantrekkelijke plaats om iedere dag enige uren te vertoeven. Wel is het dashboard wat rommelig ingedeeld. Met name de knoppen voor de airconditioning, breedstralers en mistlampen zijn in een onregelmatig patroon samengepropt in het laatste beetje vrije ruimte tussen de luchtroosters.

De snelheidsmeter en toerenteller zijn in het midden van het dashboard onder de voorruit te vinden. Dat is een goed idee, want tijdens het rijden is het gemakkelijker de ogen midden op de voorruit te focussen dan dichtbij achter het stuurwiel. Helaas is dit idee bij de Ypsilon minder gelukkig uitgevoerd. Lancia heeft gekozen voor analoge meters die bovendien niet naar de bestuurder zijn gedraaid. Het gevolg is dat het beeld vertekent en de bestuurder niet precies weet hoe hard hij of zij rijdt. Meters in het midden zijn een prima idee, maar dan wel graag digitaal.

Tijdens de recente facelift zijn de bumpers van de auto vergroot en is ook het veiligheidsniveau up-to-date gebracht met standaard front- en sideairbags.

Lancia Ypsilon (1996 - 2003)

Proefrit

In de hoop deze laatste voorziening niet te gebruiken is het tijd voor een proefrit. Daarvoor moet eerst de bestuurdersstoel worden ingesteld. Ondanks de vele verstelmogelijkheden wil het niet lukken de ideale zitpositie in de Ypsilon te vinden. Dat komt doordat het stuur nogal ver het interieur in komt, zodat de armen te dicht op het stuur zitten of de benen te ver van de pedalen.

Uiteraard heeft dit te maken met de specifieke lichaamsbouw van de bestuurder, maar ondergetekende heeft dergelijke problemen niet eerder ondervonden in een testauto.

Lancia Ypsilon (1996 - 2003)

De 80 pk sterke 1.2-liter 16-kleppen motor wordt met een bescheiden geluid wakker. Terwijl het vermogen van de viercilinder ruim bemeten is voor een kleine auto, voelt de Ypsilon zwaar en tegelijkertijd heel soepel. Lancia heeft het beschikbare vermogen vooral ingezet voor souplesse zodat zuinig kan worden gereden en in de stad een keer een versnelling mag worden overgeslagen. Wanneer de Ypsilon zich kwaad maakt, zijn de tussenacceleraties prima en kan de auto vlot passeren of invoegen.

De remmen (met standaard ABS) passen bij het karakter van de auto zodat het geheel een aangenaam, comfortabel en veilig gevoel geeft. Op de snelweg is de Ypsilon opvallend stil en geeft de auto samen met het riante uitrustingsniveau het gevoel met een compacte maar zeer comfortabele en complete auto onderweg te zijn.

Navigatie

De Ypsilon heeft, zelfs voor een kleine auto, een bijzonder kleine draaicirkel. En dat is prettig, want helaas weet het standaard Blaupunkt navigatiesysteem van de LX-uitvoering niet overal even goed de weg. Wanneer een route wordt uitgezet vanuit Bergschenhoek richting Den Haag, doet een vriendelijke dame met Vlaams accent haar uiterste best de weg te wijzen.

Als de bestuurder zelf koers zet richting de snelweg, blijft het systeem verzoeken te keren indien mogelijk. Als uiteindelijk aan dat verzoek gehoor wordt gegeven, leidt de route via Delft naar Den Haag om in het zicht van de haven compleet de weg kwijt te raken. Na talloze verzoeken om te keren en opdrachten rechtsaf te slaan waar alleen linksaf is toegestaan, mag mevrouw zich er buiten houden en is het makkelijker de borden te volgen.

Conclusie

De Lancia Ypsilon doet alles op een y-genwijze manier. Daarbij onderscheidt de auto zich door een wel zeer complete uitrusting en fraaie vormgeving. Daar komt nog eens bij dat de Ypsilon zich op het gebied van rijeigenschappen kan meten met de absolute top in de compacte klasse. Grootste pluspunt is echter de exclusiviteit en uitstraling. Door het design en imago van Lancia onderscheidt de Ypsilon zich van de massa en heeft een heel eigen waarde.

plus
  • Veel ruimte achterin
  • Fraai Italiaans design
  • Comfortabel en compleet
min
  • Matige zitpositie
  • Navigatiesysteem onder de maat
  • Snelheidsmeter slecht afleesbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!