20 mei 2012
Infiniti M35h

Infiniti M35h

Schoonheid met smet

Rij-impressie | Infiniti is een Japans merk dat exclusieve, sportieve auto's bouwt. Met name in Amerika is het daarmee al jaren succesvol. In 2008 waagde Infiniti de oversteek naar Europa. Uiteraard werden de modellen daarbij aangepast aan de Europese smaak. Toch vergat Infiniti één ding: een instapmodel met 320 pk sterke benzinemotor is begeerlijk, maar wordt vanwege het hoge verbruik nauwelijks verkocht. Daar moet nu verandering in komen met de "M35h", waarbij de "h" staat voor "hybride".
 

Infiniti had het zo goed gepland. Nadat het merk jaren lang ervaring opdeed in Rusland en Amerika, was het in 2008 tijd om de meest veeleisende markt ter wereld te veroveren: Europa. Europese bestuurders verwachten niet alleen meer van hun auto's wat betreft luxe, veiligheid en bouwkwaliteit. Ze hebben zelfs onmogelijke wensen; zo moet een auto razendsnel en tegelijkertijd superzuinig zijn.

Aan die eerste eis voldeed Infiniti vanaf het eerste moment. Zelfs het eenvoudigste model, met de lichtste motor, leverde 320 pk en sprintte in minder dan 6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Daarbij is iedere Infiniti achterwielaangedreven om het gevoel in het stuurwiel zuiver te houden en het rijplezier te vergroten.

Infiniti M35h

Hybride

De "M35h" moet dat rijplezier nu combineren met een laag verbruik. De oplossing: hybride-aandrijving. Door een elektromotor met een benzinemotor te combineren, is de auto zuinig in de stad (elektrisch rijden) en efficiënt op de lange afstand (verbrandingsmotor).

Infiniti kiest daarbij voor een zogenaamde "full hybrid". Dat betekent dat de auto desgewenst volledig elektrisch kan rijden. Dit in tegenstelling tot een "mild hybrid", waarbij de elektromotor slechts een duwtje in de rug geeft op momenten waar de verbrandingsmotor veel brandstof zou vragen.

De Infiniti M is nooit ontworpen als hybride-auto en daarom moest het bestaande ontwerp achteraf worden aangepast. Eén van de gevolgen is dat het benodigde accu-pakket een flinke hap uit de bagageruimte neemt. Bovendien was de bestaande motor niet te combineren met de benodigde dubbele koppeling. Daarom maakte de 3.7 liter benzinemotor ruimte voor een nog altijd zeer gespierde 3.5 liter zescilinder (uit de Nissan 350Z). Deze wordt bijgestaan door een 68 pk / 270 Nm sterke elektromotor.

Infiniti M35h

De computer bepaalt wanneer welke krachtbron actief is, of wanneer beide tegelijk werken. Ook draagt de computer zorg voor het laden van de accu's. De "M35h" hoeft nooit aan het stopcontact, tijdens remmen of uitrollen wordt de daarbij vrijkomende bewegingsenergie vanzelf omgezet in elektriciteit.

Karakter

De bestuurder kan wel invloed uitoefenen op het karakter van de hybride-aandrijving. Een draaiknop op de middentunnel geeft de keuze tussen een extra spaarzaam, een normaal of een sportief programma. Het verschil tussen deze standen is meer dan duidelijk merkbaar.

In de "eco" modus worden alle trucs uit de kast gehaald om zuinig te rijden. De eerste is een unieke Infiniti vinding: het gaspedaal geeft tegendruk wanneer het te diep wordt ingetrapt. Dit gaat niet ten koste van de veiligheid: wanneer de bestuurder door de weerstand heen trapt, is het volledige motorvermogen alsnog beschikbaar. Dankzij de weerstand in het pedaal is de verleiding tot hard rijden echter gering.

Infiniti M35h

Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, wordt zo nadrukkelijk energie teruggewonnen dat de auto bijna lijkt te remmen! Die energie wordt later gebruikt om de elektromotor aan te drijven en op deze manier is er zo veel mogelijk elektriciteit beschikbaar.

Infiniti M35h

In de normale stand is de tegendruk van het gaspedaal minder en houdt de auto minder in bij gas loslaten. Tijdens het eerste deel van de testrit zijn de normale en de eco-stand door elkaar gebruikt. Dan gedraagt de M35h zich zoals het hoort: de hybride-aandrijving verhoogt het comfort, zonder afbreuk te doen aan de prestaties.

Ondanks een meer dan kalme rijstijl, is de M35h echter niet uitgesproken zuinig. Zelfs op een uiterst eenvoudig parcours bleef het verbruik steken op 1 op 10. Zelfs beduidend grotere hybride-auto's van andere merken zijn beduidend zuiniger. Ter illustratie: de veel grotere SUV van Lexus verbruikte tijdens een zuinigheidsmarathon 1 op 17. Daarnaast is vrijwel iedere dieselauto in dit segment zuiniger in aanschaf én verbruik.

Infiniti M35h

Sport-stand

Infiniti zet daar een belangrijk wapenfeit tegenover: de M35h is volgens de fabrikant de snelste hybride-auto van dit moment. En daarvan is geen woord gelogen! Activeer de sportstand, houd het stuur heel goed vast, kijk ver vooruit, trap het gas diep in en deze groene zakensedan schiet er met ongekende brutaliteit vandoor. Terwijl de auto eerder nog zo goed als onhoorbaar was, klinkt nu een machtige brul uit het vooronder. De inzittenden worden stevig in de stoelen gedrukt en een "oh" of "ah" zal menigeen spontaan ontsnappen!

Nu wisselen de beide motoren het werk niet af, maar vullen ze elkaar aan. Dankzij de elektromotor is de M35h beduidend sneller dan de andere uitvoeringen. Ter illustratie: wie aan het begin van een invoegstrook gasgeeft, rijdt aan het einde van diezelfde strook al 200 km/u!

Infiniti M35h

Conclusie

De "M" is de grote zakenauto van Infiniti. Als het gaat om luxe, comfort en uitstraling kon deze royaal bemeten sedan zich vanaf het eerste moment al goed meten met de gevestigde orde. Omdat de eenvoudigste versie tot nu toe was voorzien van de 3.7 liter zescilinder benzinemotor, bleven de verkopen echter ver achter bij de verwachtingen.

Daar zou met de "M35h" verandering in moeten komen. En inderdaad, zoals (bijna) iedere hybride is ook dit exemplaar comfortabeler en zuiniger dan de reguliere versie. Op papier is het verbruik sterk verlaagd, maar in de praktijk is het verbruik nog steeds te hoog. Alhoewel de prestaties sensationeel zijn te noemen, gaat het bij een hybride om het verbruik en dat is niet goed. Hybrides van andere merken zijn zuiniger en vrijwel iedere diesel in dit segment is zuiniger en voordeliger in aanschaf.

Kortom: de Infiniti M35h is wel mooi, wel snel, wel sportief en wel politiek correct, maar helaas niet zuinig. Helaas is dat laatste een vervelende smet op deze schoonheid.

plus
  • Exclusief
  • Razendsnel
  • Volop rijplezier
min
  • Fors verbruik
  • Onstabiel boven 190 km/u
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!