1 april 2012
Seat Ibiza ST

Seat Ibiza ST

Met de dag jonger

Rij-impressie | Kinderen willen zo snel mogelijk volwassen worden. Volwassenen zouden graag weer jong zijn. Helaas zijn beide wensen moeilijk te vervullen. Kleding kan al veel doen en volwassenen kunnen zelfs chirurgie overwegen om er jonger uit te zien. Gelukkig is het bij auto's allemaal een stuk makkelijker: zo heeft de Seat Ibiza een fris nieuw uiterlijk gekregen en ook de techniek is opgewaardeerd.
 

Seat omschrijft zichzelf als jong, snel en hip. Om daar een betere invulling aan te geven is iedere Ibiza nu in een sportieve "FR" uitvoering leverbaar. Niet alleen de strak gelijnde driedeurs coupé, ook de stationcar ("Ibiza ST") is voortaan leverbaar als sportieve FR.

Voor modeljaar 2012 is de vouw in de motorkap duidelijker aangezet, om de Ibiza letterlijk een scherper uiterlijk te geven. De koplampen zijn (in combinatie met Xenon) voorzien van LED dagrijverlichting. De grille heeft een honingraatstructuur gekregen om het sportieve karakter te benadrukken. De klant heeft voortaan keuze uit acht verschillende lichtmetalen velgen.

Seat Ibiza ST

Ook het interieur is opgewaardeerd. Het is en blijft sober, vooral de praktische aspecten zijn verbeterd. Zo is de bediening van het klimaatcontrolesysteem opnieuw ontworpen, zodat het eenvoudiger te bedienen is. De overkapping van de snelheidsmeter en toerenteller is gewijzigd om hinderlijke reflecties beter tegen te gaan.

Op verzoek van vele Ibiza-rijders is het dashboardkastje vergroot. Een andere wens blijft ondanks deze facelift onvervuld: het opklappen van de achterbank is nog steeds een omslachtige procedure en dat is een groot nadeel bij een stationcar.

De hier gereden FR-uitvoering is voorzien van sportstoelen, een speciaal stuurwiel, cruise-control, een klimaatcontrolesysteem en een gekoeld handschoenenkastje.

Seat Ibiza ST

Weggedrag

In het geval van de FR-uitvoering blijft het niet bij alleen een sportiever uiterlijk. In vergelijking met een standaard Ibiza stuurt de FR beduidend sportiever. De besturing is directer en heeft meer gevoel. Bovendien is het onderstel een stuk stugger, waardoor de auto minder overhelt in de bocht en sneller reageert op alle commando's. Dat is te danken aan een sportonderstel in combinatie met 16 inch lichtmetalen velgen.

Iedere Ibiza is voortaan leverbaar in de "FR"-uitvoering, ongeacht de motor. Wie dus wel een sportief sturende auto, maar liever niet te vaak langs het tankstation wil, kan nu ook terecht bij Seat.

Seat Ibiza ST

1.2 TSI

De "1.2 TSI" benzinemotor is voor modeljaar 2012 flink onder handen genomen. Door aanpassingen in de warmtehuishouding en verlaging van de interne wrijving is deze krachtbron iets zuiniger geworden.

Seat Ibiza ST

Om het verbruik in de stad te verlagen, is de zuinigste uitvoering van de Ibiza (de "Ecomotive") voorzien van een prima functionerend stop/start systeem. In de stad kan dit het verbruik met wel 10% reduceren. Om het verbruik op de snelweg te verlagen zijn banden met lage rolweerstand gemonteerd. Dit gaat niet ten koste van de wegligging of het geluidsniveau.

De belangrijkste eigenschap van deze motor is en blijft echter dezelfde: van alle zuinige en tegelijkertijd sterke benzinemotor weet de "TSI" motor de beloften het beste waar te maken. In de praktijk presteert deze 105 pk / 175 Nm sterke viercilinder prima, terwijl het verbruik laag blijft. Een kalme rit kostte 4.9 liter per 100 km, iets steviger doorrijden kost 5.5 liter voor iedere 100 km.

Seat Ibiza ST

1.4 TSI

Ook het topmodel is zuiniger geworden: de 1.4 liter TSI motor levert nog steeds 150 pk / 220 Nm, maar stoot nu 139 gram CO2 per kilometer uit.

Op het moment van schrijven is de 1.4 TSI de sterkste motor waarmee de Ibiza leverbaar is, een nog snellere "Cupra" staat echter op de planning. De 1.4 TSI laat zich kalm rijden en wie de motor niet provoceert, heeft geen idee waartoe deze auto in staat is. Trap het gaspedaal dieper in en de Ibiza hapt dankzij de assistentie van een turbo gretig toe. Na die ervaring is het lastig om nog kalm met de Ibiza te rijden; de verleiding is te groot en zelfs de kalmste chauffeur schiet er bij ieder verkeerslicht vandoor.

Seat Ibiza ST

De pret wordt nog groter wanneer wordt gekozen voor een "DSG"-versnellingsbak. Deze bestaat in feite uit twee versnellingsbakken, waarbij de ene versnelling alvast wordt klaargezet terwijl de andere nog wordt gebruikt om de kracht van de motor op de wielen over te brengen. Daardoor schakelt de Ibiza DSG razendsnel en valt de snelheid nooit terug tijdens het schakelen. In de meeste gevallen is de Ibiza met DSG-versnellingsbak ook nog eens zuiniger dan de handgeschakelde variant.

Conclusie

De Seat Ibiza heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2012. Daarmee is de auto niet jaren jonger geworden en is het niet opeens de beste of meest moderne in zijn klasse. De Ibiza is echter wel meer Seat geworden. Dankzij de uiterlijke wijzigingen heeft de Ibiza aan karakter gewonnen. Omdat iedere Ibiza voortaan leverbaar is in een sportieve FR-uitvoering, komt het dynamische karakter binnen het bereik van een bredere groep kopers. Jongeren zullen de zuinige, en dus voordelige, motoren op prijs stellen; zakelijke rijders kunnen voor het eerst een sportieve stationcar kiezen.

plus
  • Nette prijs
  • Sportief en praktisch
  • Prima prestaties, bescheiden verbruik
min
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!