13 maart 2012
Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle

Retro in optima forma

Autotest | "Retro" is het maken van een nieuw product in een oude stijl. Onderhuids is zo'n product modern, maar de buitenkant is grotendeels trouw aan een origineel uit het verleden. Misschien wel het bekendste product van een retro-auto is de Volkswagen Beetle. Het origineel stamt uit 1938 en nu is er een geheel nieuwe "kever" die nog steeds teruggrijpt op de illustere voorganger.
 

Wie graag complimenten ontvangt, moet de nieuwe Volkswagen Beetle kopen. Tijdens de diverse proefritten is de redactie nog nooit zo vaak aangesproken en kreeg een auto niet eerder zoveel complimenten. Dat is, uiteraard, te danken aan de sympathieke uitstraling die de Beetle al sinds jaar en dag kenmerkt.

Maar de complimenten gingen verder dan "leuke auto". De vorige reïncarnatie van de Beetle was van 1999 tot 2011 op de markt. Als ode aan de originele kever was die auto zeer geslaagd, maar in functioneel opzicht was er ruimte voor verbetering. Dat kwam omdat het model uit 1999 was gebaseerd op de Golf en dat bracht de nodige beperkingen met zich mee.

Volkswagen Beetle

De nieuwe Beetle is vanaf het begin ontworpen als Beetle en dat gaf de vormgevers veel meer vrijheid. Het mooiste compliment was: "deze kever straalt dezelfde schoonheid uit als een Porsche 911". Die uitspraak duidt op de meer harmonieuze vormgeving.

Ruimte

Bovendien kon de binnenruimte nuttiger worden gebruikt. In vaktermen heet dit "packaging": alle noodzakelijke techniek zo slim mogelijk in de auto verwerken. Daarbij is de nieuwe Beetle een stuk gegroeid en ook dat vertaalt zich logischerwijs in meer binnenruimte. De bagageruimte is niet alleen veel groter geworden, maar is dankzij de enorme achterklep ook veel beter bereikbaar.

Volkswagen Beetle

Zowel de hoofd- als de beenruimte achterin is matig. De ruimte voorin is prima. Ondanks de vele verstelmogelijkheden kon nooit een prettige zithouding worden gevonden. Het is alsof het stuurwiel en de voorstoel in een wat ongelukkige hoek tot elkaar zijn geplaatst. Ook na enkele dagen rijden wende dit niet.

Uiteraard is de Beetle ook binnenin vormgegeven naar het origineel. Zo is het dashboard van de hier gereden "Design"-variant uitgevoerd in de lakkleur van de auto. Het stuurwiel is groter en dunner dan gebruikelijk in een moderne auto (maar niet zo groot en dun dat het onprettig wordt).

Volkswagen Beetle

De klokken zijn ouderwets groot, inclusief een brandstofmeter die groter is dan de gemiddelde toerenteller. Wie graag tot de laatste druppel doorrijdt voor het tanken, kan dat met de Beetle exact uitmikken.

Bovenin het dashboard is een piepklein dashboardkastje te vinden met een rechtopstaande klep in de kleur van de auto; precies zoals bij het origineel uit de vorige eeuw. Voor het broodnodige praktische element is onder het dashboard een tweede, veel ruimer handschoenenkastje te vinden. Het welbekende bloemenvaasje uit de vorige Beetle ontbreekt jammerlijk.

Volkswagen Beetle

Uitrusting

"Retro" staat voor oude vormgeving in combinatie met nieuwe techniek. De Beetle 2012 is daarom te voorzien van alle luxe die mag worden verwacht van een moderne middenklasser. Zo was de testauto voorzien van het standaard Volkswagen audio-, communicatie- en navigatiesysteem, inclusief bediening op het stuurwiel en koppeling met Bluetooth-telefoons.

Volkswagen Beetle

Daarnaast is de Beetle leverbaar met een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een automatisch dimmende binnenspiegel en een uitgebreide boordcomputer. Gezien het onoverzichtelijke koetswerk is de optionele parkeerhulp sterk aan te bevelen.

Toch biedt de Beetle niet alle techniek die Volkswagen in huis heeft. Zo ontbreekt een camera die meekijkt met de bestuurder en verkeersborden leest of helpt binnen de belijning van het wegdek te blijven. Ook remt de Beetle niet zelfstandig voor andere auto's (iets wat Volkswagens' goedkoopste model wel kan) en kan de Beetle zichzelf niet inparkeren. Kortom: de Beetle is wel modern, maar niet vooruitstrevend.

Volkswagen Beetle

Motoren

Als het aankomt op motoren is de Beetle heel wat vooruitstrevender. Dit retro-model is niet voorzien van hybride-aandrijving of andere modernismen, dat zou te ver gaan.

Volkswagen voorziet de Beetle echter wel van de beste techniek om een gewone benzinemotor sterk en tegelijkertijd zuinig te maken. De "TSI"-motoren van Volkswagen leveren op dit moment de beste prestaties in combinatie met het laagste verbruik. Andere merken bieden op papier soortgelijke prestaties of een even laag verbruik, maar de motoren van Volkswagen maken de beloften het beste waar.

Volkswagen Beetle

Dat geldt zeker voor de "Beetle 1.2 TSI". Ondanks de relatief kleine motorinhoud, levert deze krachtbron ruim voldoende vermogen (105 pk / 175 Nm). Deze lichtst gemotoriseerde Beetle presteert prima, kan vlot passeren, voegt snel in en komt simpelweg nooit vermogen tekort. Het motorgeluid is onder alle omstandigheden bescheiden.

Op de lange afstand is, met een kalme rijstijl, een verbruik van rond de 1 op 18 haalbaar. Reken met een vlotte rijstijl op 1 op 15. In de stad loopt het verbruik helaas sterk op, mede omdat een stop/start-systeem ontbreekt. Desondanks is het verschil met de oer-kever enorm (die haalde met moeite 1 op 8).

Weggedrag

Ook het listige weggedrag van de oer-kever (met de motor als pendulum achterin) behoort definitief tot het verleden: de Beetle 2012 is een moderne, veilige auto.

Volkswagen Beetle

In vergelijking met de vorige Beetle is de vooruitgang eveneens enorm. De Beetle 2012 is lichtvoetig en wendbaar, in plaats van zwaarlijvig en onwillig. Desgewenst laat de Beetle zich met hoge snelheid een bocht om smijten en dan nog geven de banden en het onderstel geen krimp.

In vergelijking met andere moderne auto's is het rijden met de Beetle echter geen bijzondere ervaring. En dat is precies hoe het hoort bij een retro-auto: wel de lusten, niet de lasten.

Conclusie

Volkswagen heeft het goed begrepen. Een "retro"-auto combineert styling van vroeger met techniek van nu. Een retro-auto moet leuker zijn dan zomaar een doorsnee auto, maar geen van de problemen van een oldtimer of exoot met zich meebrengen. De Volkswagen Beetle 2012 voldoet aan al deze eisen.

De Beetle is even praktisch en degelijk als iedere andere VW, maar heeft een charme die geen enkele andere Volkswagen biedt. Daarbij rijdt de Beetle prima, is het verbruik aangenaam laag ("1.2 TSI" versie) en is de auto voorzien van alle comfort- en veiligheidsvoorzieningen die mogen worden verwacht van een moderne auto. De Beetle 2012 is daarmee in alle opzichten een retro-auto in optima forma.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Even praktisch als iedere andere Volkswagen
min
  • Onoverzichtelijk
  • Geen bloemenvaasje
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!