20 juni 2001
 

Volkswagen Polo (1994 - 2002)

Boodschappengolf

Rij-impressie | De Volkswagen Golf is een trendsetter. Volkswagen was bijna de uitvinder van de betaalbare kleine auto. In de loop der jaren groeide de Golf uit tot een volwassen auto met een meer dan volwassen prijs. Volgens velen is de Polo daarom een logischer opvolger voor een oude Golf dan de Golf zelf. Het prijskaartje van net geen fl. 30.000,- maakt dat duidelijk. Is de Volkswagen Polo de ideale boodschappengolf?
 

Achter het stuur van de Polo is meteen duidelijk dat Volkswagen standaard onderdelen heeft, die in bijna iedere auto terugkomen. De familieband met de Lupo is net zo duidelijk als die met de Passat. Geen probleem, want massaproductie is goedkoper en het ontwerp van de onderdelen ontegenzeglijk fraai.

Het grote aantal blanco knoppen en loze ruimten maakt duidelijk dat de testauto een basisuitvoering van de Polo is. De ongebruikte ruimten zijn heel slim tot extra bergvakje gemaakt. Sinds de laatste facelift van de Polo zijn de klokken omgeven door chroomranden en kent het dashboard vele ronde vormen die van het ene materiaal in het andere overlopen. Ook de blauw/rode verlichting van het dashboard blijft een streling voor het oog.

De zitpositie achter het stuur verschilt duidelijk van die van andere Volkswagens. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar maar zitten standaard nogal diep. Dat kan voor kleine bestuurders een probleem zijn, maar betekent voor anderen juist een veilig gevoel met metaal tot aan de schouders.

Omdat veiligheid voorop staat bij Volkswagen, zijn twee airbags standaard. Dat gaat echter wel ten koste van het handschoenenkastje, waarvan zo veel ruimte is geleend dat het daadwerkelijk niet veel meer dan een paar handschoenen kan herbergen.

De ruimte achterin de auto is gemiddeld voor een compacte auto; voldoende voor kleine afstanden met volwassenen en probleemloos met kleine kinderen. Achter de achterbank is een bovengemiddeld ruime bagageruimte te vinden, zij het met een forse tildrempel.

Aarzeling

De Polo verschilt ook van de andere familieleden in het rijgedrag. Vooral de motor en koppeling vragen enige gewenning. De 1.4-liter viercilinder levert ondanks de royale motorinhoud slechts 60 pk, omdat de gebruikte techniek met twee kleppen per cilinder niet meer helemaal van deze tijd is. Dat geeft de motor vooral bij lage toeren iets te weinig kracht om soepel op te trekken, zodat het zaak is voorzichtig met koppeling en gas om te gaan. Daarna klimt de motor gretig in de toeren en kan de auto vlot door de stad en over de snelweg worden geloodst.

De auto voelt zich duidelijk het lekkerst bij een wat forse rijstijl. Hoge kruissnelheden zijn geen probleem, alhoewel geen wonderen mogen worden verwacht boven de 130 km/u. Ook bij een stoplichtsprint stelt de auto met een sprint van 0 naar 100 km/u in 14,5 seconden niet teleur.

De remmen lijken echter wat te aarzelen. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt gebeurt in eerste instantie weinig, pas als goed wordt doorgetrapt komt de auto resoluut en veilig tot stilstand.

Volkswagen Polo (1994 - 2002)

De besturing van de Polo is precies zoals het moet: niet te licht en niet te zwaar, zodat het in eerste instantie niet duidelijk is of de auto stuurbekrachtiging heeft. Zo'n installatie mag immers alleen assisteren en moet zich nooit te opdringerig opstellen. Pas tijdens een parkeermanoeuvre is duidelijk dat de besturing assistentie heeft. Heel goed.

Volkswagen heeft met het oog op gebruik in de stad gekozen voor een zacht en comfortabel onderstel. Op slecht wegdek zullen de inzittenden Volkswagen daar meer dan eens dankbaar voor zijn. Het heeft echter wel tot gevolg dat de auto bij snel bochtenwerk al gauw over de voorwielen wegglijdt en de neiging heeft rechtdoor te gaan. Op onregelmatig wegdek garandeert het onderstel juist dat de wielen keurig aan de grond blijven, zodat drempels en putdeksels geen enkel gevaar vormen.

Conclusie

Het aanbod in de compacte klasse is enorm, en de verschillen tussen de diverse auto's vaak gering. Iedere fabrikant denkt aan de veiligheid, het milieu en de portemonnaie. Het is daarom bewonderenswaardig dat Volkswagen het aandurfde de Polo een heel eigen karakter mee te geven.

De Polo is beduidend zachter en comfortabeler geveerd dan de collega's, met als nadeel dat de wegligging minder is. Ook de manier waarop de auto op het gaspedaal en de remmen reageert, vraagt enige gewenning. Daarna is de Polo zonder twijfel een fijne auto om mee onderweg te zijn en groeien auto en bestuurder steeds meer naar elkaar toe.

Rest de vraag of de Volkswagen Polo 1.4 CL een goede koop is. De Volkswagen Polo is een goed idee, maar mag het een ietsje meer zijn?

plus
  • Ruim
  • Comfortabel
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Forse prijs
  • Achterhaalde techniek
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!