30 juli 2010
Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Nieuwe motor voor Mercedes-Benz S63 AMG

30 juli 2010 | De Mercedes-Benz S63 AMG wordt voorzien van een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron. De 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor met een maximum vermogen van 400 kW (544 pk) en een maximum koppel van 800 Nm draagt in combinatie met de AMG Speedshift MCT zeventraps sport-transmissie bij tot een belangrijke vermindering van verbruik en uitstoot, waarbij vermogen en koppel juist zijn toegenomen. Met een verbruik van 10,5 liter per 100 km (NEDC-norm) is de nieuwe krachtige limousine niet alleen zuiniger, maar verbruikt hij ook nog eens meer dan 25 procent minder dan het voorgaande model met atmosferische V8-motor.

De nieuwe S63 AMG vormt de start van een nieuw hoofstuk in de strategie die wordt aangeduid als "AMG Performance 2015". Hiermee zet Mercedes-AMG zijn geschiedenis voort, maar maakt tegelijkertijd zijn belofte waar om constant het verbruik en de uitstoot van nieuwe modellen te verminderen.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De nieuwe 5,5-liter AMG-V8 biturbomotor gaat in de modelstrategie van Mercedes-AMG voor het komend jaar een belangrijke rol spelen. De AMG Speedshift MCT zeventraps sport-transmissie helpt ervoor te zorgen, dat ook andere krachtige AMG-modellen in de toekomst kunnen profiteren van een opwindende, maar tegelijkertijd efficiënte krachtoverbrenging.

De nieuwe V8-motor, die bij Mercedes-Benz intern wordt aangeduid als M157 maakt voor het eerst gebruik van directe brandstofinspuiting met straalgeleide verbranding en piëzo-injectoren. Dankzij de hogere thermodynamische efficiëntie draagt deze technologie bij tot meer zuinigheid, terwijl ook de uitstoot wordt verminderd. Daarbij combineert AMG dit proces met dubbele turbo-oplading. Andere bijzondere kenmerken van de achtcilinder uit Affalterbach zijn de krukkast, die volledig van aluminium is gemaakt, de vierkleppentechnologie met variabele timing van de inlaatkleppen, laadluchtkoeling met lucht en water, generatormanagement en een standaard Controlled Efficiency start-stopsysteem. Daarbij heeft de nieuwe AMG-V8-biturbomotor hiervoor "maar" 5.461 cc nodig, tegen de 6.208 cc van de vorige, atmosferische V8-motor.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De 5,5-liter V8-biturbomotor levert een maximum vermogen van 400 kW (544 pk) en een maximum koppel van 800 Nm. Dankzij het AMG Performance-pakket worden deze waarden verder verhoogd tot 420 kW (571 pk) en 900 Nm. De voornaamste reden van de verdere stijging dankzij het AMG Performance-pakket is het vergroten van de maximale laaddruk van 1,0 naar 1,3 bar.

Met een gecombineerd brandstofverbruik van 10,5 liter per 100 km volgens NEDC-norm is de S63 AMG 3,9 liter zuiniger dan het voorgaande model, ondanks een toename van het vermogen van 14 kW (19 pk) of zelfs 34 kW (46 pk) met het AMG Performance-pakket en van het koppel met respectievelijk 170 en 270 Nm. Ook de uitstoot van CO2 werd navenant verminderd: met 244 gram per kilometer is dit bijna 30 procent minder dan bij het voorgaande model.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De S63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,5 seconden en heeft een topsnelheid die elektronisch is begrensd op 250 km/u. Met het AMG Performance-pakket wordt de 100 km/u al bereikt na 4,4 seconden, terwijl in dit geval de topsnelheid op 300 km/u is begrensd.

De kracht wordt doorgegeven via de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie, die exclusief wordt gebruikt door AMG en al bekend is uit de modellen SL63 AMG en E63 AMG. De natte startkoppeling komt in de plaats van de traditionele koppelomvormer voor minder brandstofverbruik. Het gunstige verbruik is ook in hoge mate te danken aan de standaard start-stopfunctie. Dit systeem is actief in de 'Controlled Efficiency'-stand (C) en schakelt de achtcilindermotor uit wanneer de auto stil staat. In de C-stand rijdt de auto altijd weg in de tweede versnelling en de transmissie schakelt in een vroeg stadium over naar de volgende, hogere versnelling.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De achtcilinder biturbomotor beschikt ook over het generatormanagementsysteem dat bekend is van de E63 AMG: wanneer er wordt geremd, wordt de kinetische energie gebruikt om de accu op te laden. In alle andere situaties kan de generator op een laag voltage worden gehouden dankzij de combinatie van het boordnetwerk en het generatormanagement. Hierdoor wordt de motorlast verminderd en kan volgens NEDC-norm een brandstofbesparing van zo'n 0,15 liter per 100 kilometer worden bereikt. In stadsverkeer, wanneer er vaak wordt geremd, kan de besparing oplopen tot 0,2 liter per 100 kilometer.

Net als alle andere AMG-motoren wordt de nieuwe achtcilinder biturbomotor met de hand gemaakt in de AMG-motorenafdeling, die in 2002 in gebruik werd genomen. Technici assembleren de M157-motor volgens het 'one man, one engine'-principe, waarbij de strengste kwaliteitseisen nauwgezet worden opgevolgd. Deze aandacht voor detail wordt zichtbaar gemaakt door de handtekening die is te vinden op de karakteristieke AMG-motorbadge.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe S63 AMG zich door een aantal subtiele kenmerken: het 'V8 BiTurbo'-opschrift op de spatborden verwijst naar de nieuwe krachtbron. Ook nieuw zijn de AMG-lichtmetalen wielen met driedubbele spaken, gespoten in titaniumgrijs en gepolijst afgewerkt. Op de wielen zijn banden in de maat 255/40 of 275/40 R 19 banden. In het interieur beschikt de S63 AMG over een nieuw ontworpen AMG-instrumentenpaneel met 'AMG V8 BiTurbo'-startscherm. De standaard Passion lederen bekleding wordt gecompleteerd door nieuwe stiksels in een contrasterende kleur.

De S63 AMG is leverbaar met korte of lange wielbasis. De levering start eind september 2010. De prijzen in Nederland bedragen € 186.600 voor de S63 AMG en € 195.700 voor de S 63 AMG Lang. De meerprijs voor het AMG Performance-pakket bedraagt € 11.565. Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM.