7 juli 2010
Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva nu ook leverbaar met dieselmotoren

7 juli 2010 | Het dieselgamma voor de nieuwe Opel Meriva is nu compleet: de motoren waarmee de Meriva vanaf de introductie verkrijgbaar was en die vermogens tussen 74 kW/100 pk en 103 kW/140 pk leverden, worden nu aangevuld met drie dieselmotoren variërend van 70 kW/95 pk tot 95 kW/130 pk. Prijzen beginnen bij 17.995 euro voor de Meriva benzine en bij 20.495 euro voor de dieselversies.

De 1.3 CDTI ecoFLEX-versie combineert 21 procent meer vermogen (70 kW/95 pk) met een 11,2 procent lagere uitstoot (119 g/km CO2) dan zijn voorganger. Ook nieuw zijn twee krachtigere versies van de 1.7 CDTI-dieselmotor, goed voor een vermogen van 81 kW/110 pk respectievelijk 96 kW/130 pk, een koppel tot 300 Nm en een gemiddeld brandstofverbruik van 5,2 l/100 km.

Opel Meriva

Deze drie nieuwe motorversies vormen een aanvulling op de 1.7 CDTI (74 kW/100 pk) met automatische transmissie, die reeds vanaf de introductie verkrijgbaar was. Alle dieselmotoren van de Meriva zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen aan de Euro 5-normen.

De 1.3 CDTI ecoFLEX-motor (70 kW/95 pk) beschikt over een 'gesloten-verbranding', een geavanceerde, brandstofbesparende technologie, die voor het eerst op de 2.0 CDTI-motor werd toegepast in de Insignia ecoFLEX. Hij heeft ook een turbo met variabele geometrie en een efficiëntere transmissie. Samen verlagen deze technologieën niet alleen de uitstoot en het brandstofverbruik maar beperken deze ook het geluidsniveau en de trillingen tot een minimum. Deze ecoFLEX-versie heeft een indrukwekkend verbruik van slechts 4,5 l/100 km.

Opel Meriva

Twee nieuwe versies van de 1.7 CDTI-motor met handgeschakelde zesversnellingsbak maken het gamma compleet: de ene ontwikkelt 81 kW/110 pk, de andere 96 kW/130 pk. De versie met 96 kW/130 pk vervangt de motor met 92 kW/125 pk uit de vorige generatie en vergroot het koppel van 280 naar 300 Nm bij een lager toerental. Echter, hij verbruikt 5,2 l/100 km.

De nieuwe 1.7 CDTI-motor gebruikt een geoptimaliseerd verbrandingssysteem, dat de compressieverhouding beperkt, en een injectiesysteem van de nieuwste generatie, dat tot acht injecties per cyclus aankan. Opel monteert ook een nieuwe turbo, met een positiesensor om de turbodruk nauwkeuriger te regelen. Daarnaast optimaliseren een nieuw inlaatspruitstuk en een volledig elektronisch gestuurd, variabel wervelingssysteem de verbranding en het gewicht. De ingenieurs zijn ook overgeschakeld op laagspanningsbougies die tijdens de opwarmingsfase minder energie vergen van de generator.

Opel Meriva

De 1.7 CDTI is de eerste motor van Opel met een eigen ontwikkeld diesel motormanagementsysteem. Deze kreeg de naam D1 en werkt samen met andere geavanceerde motorvoorzieningen om uiterst efficiënte en dynamische prestaties te leveren. Voor klanten betekent dit dat hun auto als nieuw blijft aanvoelen in termen van rijgedrag en efficiëntie op langere termijn. Het D1-motormanagement biedt klanten ook een betere service. Deze beschikt namelijk over een aantal nieuwe diagnosefuncties en instrumenten om de onderhoudstechnici nog beter te informeren over problemen met specifieke onderdelen wanneer de auto voor onderhoud wordt binnengebracht.