18 mei 2010
 

Peugeot

Peugeot bestaat 200 jaar

18 mei 2010 | Sinds 1810 heeft Peugeot zijn naam, en daarna ook zijn logo, de Leeuw, verbonden aan zagen, gereedschappen, hoepelrokken, koffiemolens, fietsen, motorfietsen, scooters en auto's. De inspiratie van Peugeot heeft heel wat vruchten afgeworpen. Zo werd de 403 als eerste berline met dieselmotor in serieproductie genomen. Met de 205 werd later een waar icoon gelanceerd. Ook introduceerde Peugeot als eerste ter wereld het roetfilter op de 607 om vervolgens een HDi-motor met roetfilter in te zetten tijdens de 24 uur van Le Mans, de zwaarste langeafstandsrace ter wereld. Tot slot werd de BB1 in het leven geroepen, een stadsauto die het midden houdt tussen een auto en een tweewieler.

In 1810 zet Peugeot zijn eerste stappen in de industriële wereld door de graanmolen van Sous-Cratet om te bouwen tot een staalgieterij. Hiermee wordt het droombeeld van Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot werkelijkheid. Auto's en tweewielers lijken dan nog ver weg...

Terwijl de productie steeds veelzijdiger wordt met onder andere koffiemolens, bandzagen, korsetbaleinen en naaimachines, vraagt de groei van de activiteiten om de ontwikkeling van nieuwe productiecapaciteiten. De plaatsen Audincourt, Valentigney, Beaulieu, Pont-de-Roide en vervolgens ook Sochaux getuigen van de hoge vlucht die Peugeot nam in de bakermat van het merk, de Franche-Comté.

Peugeot

De visie van Peugeot en het vermogen om zich voortdurend aan te passen aan alle veranderingen en uitdagingen, leiden tot een succesvolle koersverandering als het bedrijf zich in 1886 bezig gaat houden met fietsen en motoren en in 1891 ook met auto's. Dit zal een beslissende wending blijken met een wereldwijde invloed.

Rond de eeuwwisseling levert Peugeot de helft van de Franse autoproductie. De modellen worden vanuit de Franche-Comté geëxporteerd naar andere Europese landen, maar ook naar Latijns-Amerika. Hoewel al eerder begonnen, neemt de internationalisatie van Peugeot een vlucht aan het eind van de jaren 90. Verantwoordelijk hiervoor is de 206, een model dat jaren achter elkaar voor goede verkoopcijfers zorgde, tot meer dan 800.000 exemplaren. De opvolger van de 205 bleek een concurrerend product te zijn dat aansloot op de vraag uit de verschillende markten. Inmiddels is Peugeot actief in meer dan 160 landen en gaat het merk de uitdaging om de wereldmarkt te veroveren aan door verdere ontwikkelingen door te voeren in China, Rusland en Latijns-Amerika, met specifieke producten zoals de 408 berline of de Hoggar pickup.

Peugeot stond nog aan het begin van zijn ontwikkeling toen het in 1858 koos voor de leeuw als universeel logo voor zijn producten. Het logo werd op 20 november van dat jaar gedeponeerd. De Leeuw werd gekozen omwille van zijn logische associatie met de zagen van Peugeot die bekend stonden om de volgende kwaliteiten:

  • kracht van de zaagtanden
  • souplesse van het zaagblad
  • snelheid bij het zagen
Peugeot

Sinds die tijd is het logo van het merk meerdere malen veranderd, tot de uitvoering in mat en glans die in 2010 voor het eerst op de RCZ verscheen.

In 1982 richtte Pierre Peugeot, destijds voorzitter van de raad van toezicht bij PSA Peugeot Citroën, de vereniging l'Aventure Peugeot op met als doel het erfgoed van het merk te behouden. Het Musée de l'Aventure Peugeot in Sochaux opende zijn deuren in 1988 en toont collecties van kleine metaalobjecten, tweewielers en auto's. In het museum zien we de auto's geplaatst in een setting die de verschillende stappen van de ontwikkeling van Peugeot laat zien.

De collectie omvat 450 auto's, 350 motoren en fietsen en meer dan 3000 kleinere objecten. Ook is er een schat aan documentatie, prenten en afbeeldingen beschikbaar van meer dan twee miljoen stuks.

Peugeot

In 2010 opent het museum een paar nieuwe ruimtes, waarmee het totaaloppervlak voor expositie 6000 m2 bedraagt. Dankzij deze uitbreiding kunnen nieuwe collecties getoond worden, waaronder de 5-serie en een aantal bedrijfsvoertuigen. Ook de betrokkenheid van Peugeot in de sportwereld komt nu nog beter aan bod.

De zogeheten 'Reserve' van het museum zal binnenkort het terrein van Sochaux verlaten en een nieuw plekje vinden in Hérimoncourt, op het oude fabrieksterrein van Terre Blanche, waar één van de eerste fabrieken van Peugeot heeft gestaan.

Peugeot heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de ontwikkeling van de dieselmotor, die voor het eerst werd gebruikt bij de op grote schaal geproduceerde 403. Dit was overigens het eerste model van Peugeot waarvan er meer dan een miljoen werden verkocht.

Peugeot

Ook stond Peugeot aan de basis van twee essentiële ontwikkelingen op het gebied van dieselmotoren. Zo was de 604 in 1975 de eerste Europese auto met een turbodieselmotor en introduceerde Peugeot in 1999 de 607, de eerste dieselauto ter wereld met een roetfilter. Met deze vernieuwing, die de uitstoot van deeltjes tot het nauwelijks meetbare terugdringt, bewees Peugeot zijn tijd ver vooruit te zijn voor wat betreft emissiereductie. Meer dan 2,3 miljoen Peugeots zijn inmiddels uitgerust met een deeltjesfilter.

In 2011 gaat Peugeot opnieuw baanbrekend te werk met de 3008 HYbrid4, een hybride met diesel- en elektromotor, die voor een keerpunt zal zorgen in de vermindering van CO2-uitstoot (-35%). Naast de voordelen voor het milieu biedt deze auto volop rijplezier door zijn vierwielaandrijving. In 2012 gaat Peugeot nog een stapje verder met de oplaadbare 3008 HYbrid Plug-in waarmee de CO2-uitstoot kan worden teruggedrongen tot 50 g/km (2,0 l/100  km).

De 201 was de eerste auto met een onafhankelijke voorwielophanging en bood zo meer comfort aan de inzittenden. Sindsdien besteden de technici van Peugeot steevast veel aandacht aan dit aspect. Wat tevens kenmerkend is voor deze belangrijke kwaliteit, is dat Peugeot op dit moment het enige merk is dat zelf de schokdempers voor zijn modellen produceert.

Peugeot

Om meer structuur aan te brengen in het steeds uitgebreider en veelzijdiger wordende auto-aanbod, werd in 1929 een nieuw systeem voor typeaanduiding ingevoerd. Dit systeem wordt nog steeds gebruikt. Met de 201, het 201e project van de ontwikkelingsafdeling, werd het startschot gegeven voor deze driecijferige typeaanduiding waarmee een model duidelijk kan worden onderscheiden:

  • het eerste cijfer geeft de modelklasse van de auto aan, de plaats binnen het gamma;
  • het tweede cijfer, altijd een 0, fungeert als verbinding tussen het eerste en het derde cijfer;
  • het derde cijfer duidt op de generatie van het model.

Het aanbod en alle nieuwe verwachtingen van klanten ten aanzien van specifieke producten, brachten Peugeot ertoe het systeem van nummering uit te breiden. Vanaf 2004 werd een typeaanduiding met vier cijfers gebruikt voor modellen die een aanvulling vormen op het traditionele aanbod. Verder worden er sinds het jaar 2000 lettercombinaties gebruikt om de carrosserievormen aan te duiden: CC voor de Coupé Cabriolet, SW voor de gezinsauto, Tepee voor de ludospace, en dan zijn er nog de specifiekere modellen zoals de RCZ.

Na zijn eerste stappen op de wereldmarkt werd het tijd voor Peugeot om nieuwe manieren te vinden om aan zijn imago te werken. Behalve in de autosport, waar Peugeot natuurlijk volop de kans krijgt om zijn naamsbekendheid uit te bouwen en zijn kennis te laten zien, betreedt het merk ook andere disciplines.

Peugeot

De geschiedenis van Peugeot hangt nauw samen met de autosport. Vanaf de allereerste autoraces is Peugeot dan ook altijd van de partij geweest. Al vroeg domineren seriemodellen van Peugeot de eerste regelmatigheidsproeven, rally's en races, waaronder 'Parijs-Bordeaux-Parijs'. Deze eerste race uit de geschiedenis, in 1895, werd gewonnen door een Peugeot.

Na de pioniersfase volgen de eerste echte sportauto's. In de eerste tien jaar van de vorige eeuw boekt Peugeot ook buiten Frankrijk opzienbarende resultaten. Allereerst in Brooklands in 1913 met de L76, gevolgd door de legendarische Peugeot 'Grand Prix' die tot driemaal toe de overwinning opeiste bij de 500 mijl van Indianapolis (1913, 1916, 1919). De L76 werd aangedreven door de eerste motor met twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder en introduceerde daarmee een vernieuwing van betekenis. In de jaren 20 kon het merk de Targa Coppa Florio en de 24 uur van Spa toevoegen aan de lijst met overwinningen.

Een stoutmoedige Peugeot-dealer, Darl'mat, zette aan tot een sportieve variant van de 302, de 302 Special Sport. Deze bewees zichzelf al meteen bij de 24 uur van Le Mans, toen er drie exemplaren aan de start van de race verschenen in 1937, die het jaar daarop domineerden in de 2-litergroep.

Peugeot

Het streven naar emotie in een auto leidde al in de jaren '30 tot het ontstaan van een aparte designafdeling, met aan het hoofd Henri Thomas. Na de klassieke 201 gaf de nieuwe Directeur de Style een aërodynamische uitstraling aan de 2-serie, de zogenaamde 'Sochaux'-lijn. De 402, die werd gepresenteerd tijdens de Autosalon van Parijs in 1935, had verleidelijke vormen dankzij de gebogen grille met wapenschild en zijn gestroomlijnde spatschermen. De 'blik' van een Peugeot is bepalend voor het karakter van de modellen van het merk. Onder invloed van Paul Bouvot, de toenmalige directeur van het stylingcentrum, en Gérard Welter, kregen de koplampen van de 504 de katachtige vorm die de verwantschap met de leeuw van Peugeot voor eens en altijd duidelijk maakte.

Deze kenmerkende uitstraling is een element dat niet meer weg te denken is in de stijl van Peugeot, net als de dynamiek die Gérard Welter legde in alle ontwerpen die van zijn hand kwamen. Die dynamiek was terug te zien in de 205, 'De leeuw laat zijn tanden zien', net als bij de grote berlines, zoals de 607 of de concept '5 by Peugeot', die werd gepresenteerd tijdens de laatste Autosalon van Genève en alvast een voorproefje gaf van een nieuw seriemodel.

Peugeot was baanbrekend op het gebied van elektrische auto's en ontwikkelde in 1941 de VLV, een lichte stadsauto met elektromotor, waarvan enkele honderden exemplaren in de straten van Parijs hebben rondgereden. In de jaren '90 gaven de concept-car i0n en vervolgens de elektrische 106, de meest verkochte 'zero emission'-auto tot nu toe, blijk van de aandacht van Peugeot voor alternatieve energie. In het najaar van 2010 brengt Peugeot opnieuw een elektrische auto op de markt, de i0n.

Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via