2 juni 2010
BMW 5-Serie (2010 - 2016)

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Topscores in veiligheidstests voor BMW 5-Serie

2 juni 2010 | Op het gebied van veiligheid noteert de nieuwe BMW 5-Serie klinkende resultaten. Tijdens de onlangs uitgevoerde Euro NCAP crashtests heeft het model de maximale score van vijf sterren behaald. De BMW 5-Serie heeft bovendien als eerste een nieuwe door het Duitse keuringsinstituut Dekra uitgevoerde botsproef met elektronische reminterventie met succes doorstaan.

Dankzij zijn vele veiligheidsvoorzieningen heeft de BMW 5-Serie als eerste auto een 100 procent rating behaald tijdens de Euro NCAP crashtests. De auto voldoet dan ook volledig aan de in 2009 toegevoegde beoordelingscriteria. Sinds de aanpassing van de criteria telt de effectiviteit van elektronische veiligheidssystemen mee in het eindoordeel van Euro NCAP. Bovendien kijken de testers nu naar de kans op verwondingen bij een complexe aanrijding waarbij de auto van meerdere kanten wordt geraakt. Na analyse van de testresultaten concludeert Euro NCAP dat de BMW 5-Serie een opmerkelijk stevige passagierskooi heeft, waarin inzittenden voorin en achterin evenveel bescherming hebben. Ook kinderen zijn goed beschermd. De veiligheidszitjes voor kinderen tot drie jaar kregen de maximumscore voor hoofd- en flankbescherming.

BMW 5-Serie (2010 - 2016)

Ook op het onderdeel voetgangersveiligheid scoort de BMW 5-Serie hoog. De voorzijde is geconstrueerd om de kans op letsel te beperken en de motorkap fungeert als een soort dempend kussen. Onder de kap bevindt zich een pyrotechnisch mechanisme, net als bij gordelspanners. Bij een aanrijding met een fietser of voetganger en een snelheid tussen de 25 en 55 km/uur tilt het mechanisme de motorkap iets op om het lichaam van het slachtoffer op te vangen en de kans op letsel te beperken. De testers van Euro NCAP gaven het maximumaantal punten voor de delen in het front van de auto die vooral de kans op letsel aan het hoofd van kinderen beperken.

De crashtest van Dekra richtte zich op de effectiviteit van een automatische remingreep bij een dreigende kop-staartaanrijding. De BMW 5-Serie slaagde als eerste voor deze test. De aanrijsnelheid van 64 km/uur werd door de auto zelfstandig teruggebracht tot 40 km/uur, waarbij de kans op letsel voor de inzittenden significant kleiner was.