23 april 2010
 

Ford Start

Ford toont Start Concept

23 april 2010 | De Ford Start Concept, die dit jaar zijn internationale debuut maakt op de autosalon van Peking, is meer dan een studie naar de haalbaarheid van een kleine Ford. Het ontwerp laat ook zien hoe Ford zijn belofte nakomt om de EcoBoost-motortechnologie verder te ontwikkelen. De conceptauto is uitgerust met een preproductiemodel van een zuinige EcoBoost-benzinemotor met slechts drie cilinders en een inhoud van 1 liter, maar met hetzelfde vermogen als een grotere 1.6-liter 4 cilinder-motor.

De nieuwste conceptauto is uitgerust met een krachtige nieuwe 1.0-liter driecilinder Ford EcoBoost-motor die een laag benzineverbruik en een lage CO2-uitstoot belooft. Deze geavanceerde technologie wordt in de nabije toekomst in productie genomen. De benzinemotor heeft een CO2-uitstoot van onder de 100 g/km en is qua vermogen en rijkwaliteit te vergelijken met een 4 cilinder-motor.

Ford Start

De Ford Start Concept betekent ook de introductie van de MyFord Mobile Concept die is gekoppeld aan een smartphone en waarmee inzittenden veel functies kunnen uitvoeren. Dit alles is 'verpakt' in een Sub-B-ontwerp waarin lichtgewichtmaterialen en aerodynamica zijn toegepast.

De conceptauto is gebaseerd op een chassis met een wielbasis van 2300 millimeter en een totale lengte van nog geen 3700 millimeter. De breedte bedraagt 1672 millimeter en de hoogte ongeveer 1400 millimeter. De trapezevormige grille, karakteristiek voor Ford, loopt naar boven uit in een afgeronde vorm. Hierdoor is het aantal prominente openingen teruggebracht van twee tot één en krijgt de auto een zowel sportieve als efficiënte uitstraling. Het gehele exterieur van de Ford Start Concept is voorzien van aerodynamische voorzieningen die de wind geleiden en zo zorgen voor een minimale hoeveelheid luchtweerstand en een zeer laag brandstofverbruik.

Ford Start

Dunne, lasergesneden LED-koplampen zijn uitgerust met trapeziumvormige buizen die zeer intensieve verlichting bieden. Twee verlichtingssets, waaronder een paar in de koplampen en een paar aan de onderkant van de auto, bieden verlichting in het donker. De lange, dunnere bovenkoplampen stralen uit vanuit het midden van het dashboard naar de spatborden aan de zijkant. De onderste lampen zijn uitgerust met 'digital pulse'-richtingaanwijzers.

In de innovatieve constructie is zowel aluminium als ultrasterk staal verwerkt. De lichtgewicht aluminium veiligheidskooi biedt een stijve structuur waaraan het glas en het dak zijn bevestigd en in de zijpanelen zijn curtainairbags aangebracht. Alle carrosseriepanelen aan de buitenkant zijn gemaakt van vervormbare composieten die recyclebaar en voorgekleurd zijn.

Ford Start

Het composiet dakpaneel kan aan de auto worden vastgeklikt en is dus eenvoudig door de eigenaar te verwisselen door een paneel dat meer bij diens persoonlijke smaak past.

Voor de Ford Start Concept zijn aerodynamische verzonken velgen van geperst aluminium ontworpen. Zij meten 17 bij 6,5 inch en zijn voorzien van speciale Michelin Green X 205/45R17-banden. Het unieke loopvlak draagt bij tot een lage NVH-waarde en de verminderde rolweerstand zorgt voor een laag brandstofverbruik.

Ford Start Ford Start Ford Start
 
Websitewww.ford.nl
Deel via