23 april 2010
Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton ondergaat facelift

23 april 2010 | Op de autotentoonstelling van Peking (27 april - 2 mei) introduceert Volkswagen de vernieuwde Phaeton. De 2010-editie van het topmodel van Volkswagen springt in het oog door de nieuwe styling van voor- en achterzijde. Daarbij biedt hij een breed scala aan nieuwe technologieën. De vernieuwde Phaeton is leverbaar met zes-, acht- en twaalfcilinder motoren waarvan de efficiency is verbeterd.

De nieuwe Phaeton is er met standaard- en verlengde wielbasis. De eerste versie is 5,06 meter lang en de versie met verlengde wielbasis laat 5,18 meter voor zich noteren. Alle nieuwe modellen vallen op door de gewijzigde grille, die naadloos aansluit bij het huidige Volkswagen design-DNA. In het grote VW-logo zijn de radarsensoren van het de adaptieve cruise control (AAC) geïntegreerd. Alle modellen beschikken voortaan standaard over bi-xenon hoofdverlichting met geïntegreerde bocht- en afslagververlichting. De knipperverlichting en de afslagverlichting wordt verzorgd door LED's. Ook de mistverlichting maakt gebruik van LED-technologie. Hierdoor zijn de mistlampunits zeer compact.

Aan de achterzijde zijn de nieuwe, strak vormgegeven lichtunits het belangrijkste herkenningspunt. Deze maken eveneens gebruik van LED-technologie. De diodes lichten op in de vorm van een M.

Volkswagen Phaeton

De Phaeton kan voortaan worden uitgevoerd met een nieuwe generatie radio-navigatiesystemen (RNS 810). Deze is uitgevoerd met een 8-inch touchscreen. Het RNS 810-syteem met 30 Gb harde schijf beschikt over een Google-functie als aanvulling voor de kaartweergave. De data daarvoor worden via een mobiele telefoon in het systeem geladen. Vervolgens komt de kaartweergave op het touchscreen overeen met die van Google Maps 'Satellite' (internet) of 'Hybrid' (iPhone). Deze op Internet gebaseerde technologie maakt het ook mogelijk om Points Of Interest (POI) zoals bezienswaardigheden, bedrijven, klinieken etc. via Google op te roepen.

De nieuwe Phaeton beschikt over een systeem dat via een camera snelheidsaanduidingen (conventionele borden én matrixborden) naast en boven de weg herkent. De limiet wordt vervolgens via het touchscreen weergegeven inclusief eventuele aanvullende informatie zoals 'bij regen' of 'tussen 06.00-22.00 uur'. Ook signaleert dit systeem aanduidingen van een inhaalverbod. Ook dit wordt op het display weergegeven.

Een ander assistentiesysteem is AAC met Front Assist. Hierbij monitoren radarsensoren de afstand tot voorliggers. Als de afstand te klein wordt, waarschuwt dit systeem de bestuurder van de Phaeton in twee fasen. Tegelijkertijd gaat het remsysteem dan in de speciale modus waarbij rekening wordt gehouden met een noodstop, waardoor de remweg wordt verkort. Met geactiveerd AAC remt de Phaeton volautomatisch af tot de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger weer is bereikt – indien nodig tot stilstand.

Volkswagen Phaeton

Side Assist waarschuwt de bestuurder van de Phaeton voor aanrijdinggevaar bij inhaalacties. Diverse radarsensoren monitoren of er links of rechts van de auto andere verkeersdeelnemers aanwezig zijn (ook in de dode hoek). Als dat zo is, wordt de bestuurder van de Phaeton daarop opmerkzaam gemaakt door middel van een waarschuwingslicht in de buitenspiegel.

De nieuwe Phaeton is leverbaar met keus uit drie benzinemotoren. De V6 FSI is goed voor een vermogen van 206 kW (280 pk). De V8 benzinemotor heeft een vermogen van 246 kW (335 pk) en de W12 is goed voor 331 kW (450 pk). Uiteraard blijft de V6 TDI ook leverbaar, dit is de meest gekozen motorisering voor de Phaeton. Deze common-rail dieselmotor levert een vermogen van 176 kW (240 pk) en een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 l/100 km (CO2: 224 g/km).

De vernieuwde Phaeton wordt in september op de Nederlandse markt verwacht. De exacte uitvoeringsspecificaties en de prijzen zijn nog niet bekend.