20 april 2010
 

Volkswagen Milano

Volkswagen toont Milano conceptcar

20 april 2010 | Volkswagen introduceert in 2013 zijn eerste elektrisch aangedreven auto. Maar het merk werkt niet alleen aan verduurzaming van persoonlijke mobiliteit. Om te laten zien hoe een elektrisch aangedreven taxi er uit zou kunnen zien, introduceert Volkswagen nu de Milano Taxi. Naast de geavanceerde aandrijftechniek beschikt dit studiemodel ook over creatieve detailoplossingen zoals een naar voren openende schuifdeur en slimme touchscreens voor zowel bestuurder als passagiers.

De Milano Taxi is een studiemodel dat over een 85 kW (115 pk) sterke elektromotor beschikt. Deze wordt 'gevoed' door een lithium-ion batterijpakket dat in de bodem van de auto is ondergebracht. De batterijcapaciteit is voldoende voor een actieradius van maximaal 300 kilometer. De batterijen zijn via een laadstation of het stopcontact op te laden; de aansluiting daarvoor bevindt zich onder het VW-logo aan de voorzijde van de auto.

Volkswagen Milano

De Volkswagen Milano Taxi is uitgevoerd in de traditionele taxikleuren van modemetropool Milaan. Bijzonder is de naar voren openende schuifdeur aan de passagierszijde. Deze schuifdeur zorgt voor een ruime in- en uitstap aan de veilige kant van de auto. Tijdens de rit profiteren de inzittenden dankzij het grote glazen panoramadak van veel licht en dus van een prettige sfeer in het opvallend ruime interieur. De beenruimte voor de passagiers achterin bedraagt 120 mm (de maat van een luxe limousine) en de hoofdruimte 994 mm.

In het ontwerp van de Milano Taxi zijn diverse stijlelementen opgenomen die verwijzen naar bijvoorbeeld de Kever en de Samba Bus uit de jaren '50 van de vorige eeuw. De combinatie van vooruitstrevende vormgeving en verwijzingen naar het verleden zijn belangrijke ingrediënten voor het toekomstige design-DNA van Volkswagen.

Volkswagen Milano

De passagiers achterin de Milano Taxi hebben de beschikking over een 8-inch touchscreen waarop de ritprijs wordt weergegeven. Op het display worden ook navigatiegegevens zoals de verwachte aankomsttijd en 'points of interest' getoond. De weersverwachting en de actuele tijd zijn op afroep beschikbaar. Het touchscreen is ondergebracht in een module waarin ook een kaartlezer is opgenomen. Deze maakt het mogelijk om de rit per creditcard af te rekenen.

Ook de bestuurder beschikt over een touchscreen, waarmee een veelvoud aan functies letterlijk onder handbereik komt. Via dit scherm kan de chauffeur (m/v) aan het stuur onder meer de taximeter, de deuren, de telefoon, de airconditioning en het navigatiesysteem bedienen (navigatie desgewenst ook met stemherkenning of via handschrift). Ook heeft de bestuurder de beschikking over diverse online-functies en is het mogelijk om persoonlijke Apps te laden.

Volkswagen Milano Volkswagen Milano Volkswagen Milano
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via