15 april 2010
 

Renault Fluence

Renault Fluence Z.E. en Kangoo Z.E. zijn productieklaar

15 april 2010 | Het definitieve design van de Fluence Z.E. en Kangoo Express Z.E. is gereed. Klanten die als één van de eersten een elektrische Renault willen rijden, kunnen vanaf vandaag hun auto reserveren via de website Renault-ZE.nl.

Na de Fluence Z.E. Concept op de beurs van Frankfurt in 2009 presenteert Renault nu de definitieve versie van de Fluence Z.E. die vanaf 2011 in Europa en Israël op de markt komt. De Fluence Z.E. is de eerste seriegeproduceerde elektrische sedan in het C-segment.

De elektromotor van de Fluence Z.E. bereikt zijn maximumvermogen van 70 kW bij een toerental van 11.000 t/min en heeft een maximum koppel van 226 Nm. De motor weegt 160 kilo. De lithium-ion accu in de Fluence Z.E. heeft een energetische vermogen van 22 kW/h. In de seriegeproduceerde versie ligt de accu achter de rugleuning van de achterbank waarbij de volledige bagageruimte van 300 dm3 (VDA/ISO) behouden blijft. De accu weegt 250 kilo. De accu's worden bijgeladen door een systeem dat energie opvangt tijdens het remmen.

De accu's van de Fluence Z.E. zijn op drie verschillende manieren op te laden:

  • Via een 10A of 16A 230V normale huisaansluiting waarmee de auto binnen zes tot acht uur is opgeladen. Deze manier van opladen is handig 's nachts of tijdens een werkdag omdat dan is te profiteren van daluurtarieven.
  • Via snellaadpalen met 32A 400V aansluitingen waarmee de accu in ongeveer dertig minuten wordt opgeladen (beschikbaar in 2012 of 2013, afhankelijk van het model).
  • Via het Quickdrop-systeem waarbij de lege accu bij een vervangpunt in slechts drie minuten is te verwisselen (in 2011 beschikbaar in Israël en Denemarken, andere landen volgen).
Renault Fluence

Het onderstel van de Fluence Z.E. is in vergelijking met de verbrandingsmotorversie aangepast. Zo is de voortrein voorzien van minder stijf afgestelde schokdempers aangezien de elektrische motor lichter is dan een verbrandingsmotor. De achteras is aangepast vanwege het extra gewicht van de accu.

Ook de definitieve versie van de Kangoo Express Z.E. wordt nu gepresenteerd, nadat in december de prototypes van deze auto zijn onthuld tijdens de VN klimaatconferentie in Kopenhagen. De Kangoo Express Z.E. komt in het eerste kwartaal van 2011 op de markt in een versie met een actieradius van 160 kilometer.

De elektrische versie van de Kangoo Express is net zo praktisch als de uitvoering met verbrandingsmotor: hij heeft eenzelfde laadruimte van 3 tot 3,5 m3, eenzelfde laadvermogen van 650 kilo en eenzelfde mate van comfort.

De nieuwe Kangoo Express Z.E. heeft grotendeels dezelfde vormgeving als de versie met verbrandingsmotor met een korte motorkap, een stoere voorkant en druppelvormige koplampen. Het klepje met het elektrische aansluitpunt vlakbij de rechter koplamp is voorzien van een Z.E. logo waardoor de auto herkenbaar is als elektrisch. Banden met een geringe rolweerstand zorgen voor een lager energieverbruik.

Renault Fluence

De Renault Kangoo Express Z.E. is een honderd procent elektrische auto. De elektromotor in de Kangoo Express Z.E. heeft een vermogen van 44 kW en een energierendement van liefst negentig procent. Dat is aanzienlijk hoger dan de 25% van de thermische motoren die bijzonder veel energie verliezen. Dat betekent dat bij een verbruik van 10 KWh, 9 KWh gebruikt kan worden voor het voortstuwen van een elektrische auto (tegenover 2,5 KWh met een verbrandingsmotor).

De Renault Kangoo Express Z.E. is op te laden via een aansluitpunt achter een luikje aan de voorzijde. De accu is in zes tot acht uur op te laden met een 10A of 16A 220V huisaansluiting. De Renault Kangoo Express Z.E. komt in de eerste helft van 2011 op de markt in een versie met een actieradius van 160 km.

Renault Fluence Renault Fluence
 
Websitewww.renault-ze.nl
Deel via