14 april 2010
Audi Q7 (2005 - 2015)

Audi Q7 (2005 - 2015)

Nieuwe motoren voor Audi Q7

14 april 2010 | Audi presenteert een nieuw motorengamma voor de Q7. Nieuw in de 'line-up' zijn twee direct ingespoten V6-motoren met supercharger en de tweede generatie van de 3.0 TDI-krachtbron. Deze motoren zijn krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers. De efficiency van de nieuwe motoren krijgt nog eens een extra impuls door de nieuwe achttraps automatische transmissie en recuperatie (het systeem dat de energie die vrijkomt bij het afremmen omzet in elektriciteit).

Nieuw in het Audi Q7-gamma is de direct ingespoten drieliter V6-benzinemotor met supercharger en twee intercoolers. Er zijn twee vermogensvarianten van de nieuwe krachtbron beschikbaar. De 3.0 V6 TFSI (200 kW/272 pk en 400 Nm) komt in de plaats de 3,6-liter V6 FSI. Met de nieuwe 3.0 TFSI is de Audi Q7 goed voor een topsnelheid van 222 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,7 l/100 km (een winst van 12% (1,4 l/100 km) ten opzichte van de 3.6 FSI).

De Audi Q7 3.0 TFSI met 245 kW (333 pk) en 440 Nm komt in plaats van de uitvoering met de 4.2 FSI V8. De krachtigste 3.0 TFSI haalt een topsnelheid van 243 km/h en sprint in 6,9 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe uitvoering bedraagt 10,7 l/100 km. Daarmee is hij 2,0 l/100 km of 16% zuiniger dan zijn voorganger met V8-krachtbron. De twee nieuwe 3.0 TFSI-motoren danken hun lagere verbruikscijfers onder meer aan de standaard toepassing van recuperatie.

Audi Q7 (2005 - 2015)

De Q7 is nu ook leverbaar met een 3.0 TDI-krachtbron van de tweede generatie. Deze motor heeft een totaalgewicht van 198 kg en is daarmee 20 kg lichter dan zijn voorganger. Bovendien valt hij op door zijn geringe interne weerstand. De nieuwe 3.0 TDI beschikt bovendien over een Start-Stop-systeem, Recuperatie en een nieuwe, snel reagerende turbo. Het common rail injectiesysteem werkt met inspuitdrukken tot 2.000 bar. De combinatie van dit alles leidt tot een vermogen van 176 kW (240 pk) en een koppel van 550 Nm (tussen 1.750 en 2.250 tpm).

Dat vertaalt zich in een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 seconden. Maar de belangrijkste vooruitgang is geboekt op het gebied van het brandstofverbruik. De nieuwe Audi Q7 3.0 TDI is goed voor een gemiddelde van 7,4 l/100 km; een winst van 19% ten opzichte van zijn voorganger (9,1 l/100 km).

De Audi Q7 is ook leverbaar met de 3.0 TDI clean diesel-krachtbron. Door een uitgebreid pakket maatregelen, waaronder de inzet van een DeNOx-katalysator, voldoet deze 176 kW (240 pk) sterke motor nu al aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De (250 kW/ 340 pk) Audi Q7 4.2 TDI beschikt nu ook over een inspuitsysteem dat werkt met druk tot 2.000 bar. Ook bij deze motor is de interne weerstand verminderd. Daardoor daalt het gemiddelde verbruik ten opzichte van zijn voorganger van 9,9 tot 9,2 l/100 km.

Audi Q7 (2005 - 2015)

Alle Q7-modellen met de (nieuwe) V6- en V8-motoren beschikken voortaan standaard over een nieuwe achttraps automatische tiptronic-transmissie. Door de acht overbrengingen wordt het toerenverval bij overschakelen sterk beperkt, waardoor de motor altijd in het optimale toerengebied draait. Mede hierdoor zorgt deze nieuwe transmissie voor een verbruiksvermindering van 5%. De efficiency van deze transmissie wordt verder verbeterd door de koppelomvormer, de koppeling met het Start-Stop-systeem (3.0 TDI) en de 'intelligente' oliekoeler.

De nieuwe achttraps transmissie biedt de berijder keuze uit twee programma's. Bij 'D' ligt de nadruk op comfort en efficiency, terwijl 'S' de geschikte modus is voor een sportievere rijstijl. Daarbij beschikt deze transmissie over een handschakelmogelijkheid. De bestuurder kiest de gewenste versnelling dan door middel van 'paddles' aan het stuur.

De Audi Q7 met nieuwe motoren en de achttraps tiptronic-transmissie wordt in juli op de Nederlandse markt verwacht.