6 september 2001
 

Toyota Camry

Toyota Camry is vernieuwd

6 september 2001 | Op 11 september is het zover: Toyota maakt met de totaal nieuwe Camry zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt. De Camry is Toyota's vlaggenschip. Hij is volledig nieuw ontworpen, heeft een aanzienlijk krachtiger uitstraling en geeft de toon aan op het gebied van comfort en raffinement. Met nieuwe Camry belooft Toyota dynamische eigenschappen dankzij een uitgebalanceerde combinatie van rijeigenschappen, comfort en prestaties. Het interieur van de nieuwe Camry beschikt over een hoog kwaliteitsniveau, overvloedige ruimte en een exclusieve uitrusting. Een opmerkelijk laag geluidsniveau en topklasse veiligheidsvoorzieningen maken het beeld compleet.

Met 4.815 mm is de nieuwe Camry 15 mm langer dan zijn voorganger en met 1.795 mm 10 mm breder. Mede hierdoor is de interieurruimte zelfs met 7% gegroeid, hetgeen bijdraagt aan het hoge comfortniveau van deze ruime sedan. De Camry wordt leverbaar met twee benzinemotoren. De volledig nieuwe 2,4 liter (112 kW/152 pk) is voorzien van Toyota's VVT-i-technologie (nokkenasverstelling), die zorgt voor een hoog koppel van 218 Nm bij een laag motortoerental. Een en ander zorgt voor een gunstig brandstofverbruik. De topsnelheid bedraagt 210 km/h en de acceleratie van O tot 100 km/h kost bij de handgeschakelde-versie 9,4 seconden. De 3,0 liter V6-motor (137 kW/186 pk) levert hoge prestaties en zorgt voor een soepele acceleratie. De topsnelheid bedraagt 225 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 9,1 seconden in beslag. De Camry 3.0 V6 verbruikt bij de gecombineerde Europese testcyclus 11,0 liter brandstof per 100 kilometer. De 2.4 motor wordt geleverd met naar keuze een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een elektronisch gestuurde viertraps automaat. De zescilinder-uitvoering wordt uitsluitend met een automatische transmissie geleverd van het type Super ECT (Electronically Controlled Transmission).

Toyota Camry

Een tweetraps airbags voor de bestuurder en voorpassagier behoren net ais zij-airbags tot de standaarduitrusting. Het hoofd van de voor- en achterpassagiers wordt beschermd door de windowbags. Het onderstel is standaard voorzien van Traction Control, ABS, elektronische remkrachtverdeling en Brake Assist, dat de primaire remdruk bij een noodstop vasthoudt. Daarnaast is VSC (Vehicle Stability Control) standaard, hetgeen onverwachts onder- of overstuur voorkomt. Alle vijf zitplaatsen hebben de beschikking over driepunts veiligheidsgordels. Voorin zijn deze voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers, achterin zijn de zitplaatsen voorzien van ISOFIX-bevestigingen voor het veilig plaatsen van een kinderzitje.

De Europese levering van de nieuwe Camry start later deze herfst.