7 april 2010
 

Daimler AG / Renault-Nissan

Daimler AG en Renault-Nissan werken samen

7 april 2010 | De Renault-Nissan Alliantie en Daimler AG hebben vandaag overeenstemming bereikt over een verregaande strategische samenwerking, die voor beide ondernemingen op korte termijn voordelen mogelijk maakt uit een serie van concrete projecten en het gemeenschappelijke gebruik van 'best practices'. Bovendien zijn de concerns overeengekomen, wederzijds een belang te nemen in elkaars ondernemingen, waarbij de Renault-Nissan Alliantie een aandeel van 3,1% in Daimler neemt en Daimler een aandeel van 3,1% in Renault en van 3,1% in Nissan krijgt.

Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars: "Daimler en Renault-Nissan hebben op talrijke gebieden gemeenschappelijke belangen, die een veelbelovende basis bieden voor een succesvolle, strategische en zinvolle samenwerking. Deze is gebaseerd op een serie concrete en attractieve projectovereenkomsten. Onze competenties bieden daarop een belangrijke aanvulling. Met deze samenwerking wordt onze concurrentiepositie in het segment van kleine en compacte auto's snel en duurzaam versterkt en bovendien kunnen wij onze CO2-emissies verlagen. Wij zijn ons er daarbij van bewust, dat wij ook bij gemeenschappelijke architecturen verschillende producten kunnen maken met behoud van de typische merkeigenschappen. De identiteit van de merken blijft onaangetast".

Carlos Ghosn, bestuursvoorzitter en CEO van de Renault-Nissan alliantie verklaarde: "De Renault-Nissan Alliantie heeft ervaring met succesvol samenwerken binnen coöperaties en deze expertise draagt ertoe bij, dat wij ons in de mondiale concurrentie staande kunnen houden, morgen nog meer dan vandaag. Door de overeenkomst die wij nu hebben gesloten, bouwen wij onze strategische samenwerking uit en door de uitbreiding en de versteviging van ons beider productaanbod bereiken wij duurzame voordelen voor de Renault-Nissan Alliantie en Daimler. Wij gebruiken alle gezamenlijke bronnen om nog efficiënter innovatieve technologieën te ontwikkelen die onontbeerlijk zijn voor het komende decennium".

Daimler AG / Renault-Nissan

Na diepgaande en constructieve gesprekken zijn concrete projecten afgesproken die onmiddellijk worden omgezet. Het gaat hierbij in het bijzonder om:

  • Nieuw, gemeenschappelijk ontwerp voor kleine auto's
  • De volgende generatie van de Smart ForTwo, een nieuwe vierpersoons auto van het merk Smart en de volgende Renault Twingo worden op basis van een gemeenschappelijk platform ontwikkeld. De afzonderlijke auto's zullen zich qua productuitstraling duidelijk van elkaar onderscheiden. De ontwikkeling van deze nieuwe architectuur zal gebaseerd zijn op het unieke achterwielaandrijvingsconcept van de huidige Smart modellen.

De marktintroducties van de gezamenlijk ontwikkelde modellen staan gepland vanaf 2013. De Smart fabriek in het Franse Hambach zal worden belast met de productie van de varianten met twee zitplaatsen, terwijl de Renault fabriek in Novo Mesto, Slovenië, de productie van de afzonderlijke vierzitters voor haar rekening zal nemen. De gemeenschappelijk ontwikkelde auto's zullen vanaf de marktintroductie eveneens met elektro-aandrijving beschikbaar zijn.

De focus van de samenwerking op het gebied van de aandrijflijn ligt op het gemeenschappelijke gebruik van uiterst zuinige diesel- en benzinemotoren door zowel Renault-Nissan als Daimler.

Daimler AG / Renault-Nissan

De Renault-Nissan Alliantie zal in dit verband uit haar portfolio benzine- en dieselmotoren met drie en vier cilinders aan Daimler leveren, die dan zullen worden aangepast aan de specifieke eisen en eigenschappen van Mercedes-Benz. Het resultaat biedt voor beide partijen voordelen: Daimler kan motoren uit de Renault-Nissan Alliantie gebruiken en daarmee aanvullende afzetmogelijkheden creëeren voor haar volgende generatie van premium compacte voertuigen. Tegelijkertijd kan Renault-Nissan haar productiecapaciteiten beter benutten.

Daimler, Renault en Nissan zullen bovendien samenwerken op het gebied van toekomstige benzine- en dieselmotoren. Beslissingen ten aanzien van de productieplaatsen voor de gemeenschappelijik ontwikkelde motoren zijn nog niet genomen, dit zal in een later stadium gebeuren. De gezamenlijke doelstelling hierbij is een evenwichtige verdeling van de werkzaamheden tussen de partners, die voor alle partijen voordelen biedt.

Daimler zal daarenboven benzine- en dieselmotoren uit zijn huidige aandrijvingsportfolio aan Infiniti (het premiummerk van Nissan) leveren. Daarbij gaat het om vier- en zescilinder motoren. Ook dit biedt voor beide partijen voordelen: Infiniti kan een beroep doen op de motoren van Daimler, terwijl Daimler zijn productiecapaciteiten beter kan benutten.

Daimler AG / Renault-Nissan

De samenwerking op het gebied van motoren zal op een technisch concept berusten, dat erop gericht is om de afzonderlijke individuele merk- en productidentiteiten waarborgt en tegelijkertijd een uiterst concurrerence kostenstructuur mogelijk maakt. Op de eerste plaats levert een verregaande standaardisering van niet merkrelevante onderdelen voor beide partijen een substantiële besparing op. Ten tweede waarborgt de toepassing van de specifieke technologieën de uitgangspositie van de afzonderlijke eisen van de betreffende merken.

Essentieel is de verbetering van de concurrentiepositie van de deelnemende partners door een aanzienlijk groter volume en het delen van de ontwikkelingskosten, hetgeen navenante schaaleffecten met zich meebrengt.

Daimler AG / Renault-Nissan Daimler AG / Renault-Nissan Daimler AG / Renault-Nissan Daimler AG / Renault-Nissan
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via