25 maart 2010
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda viert 30e verjaardag

25 maart 2010 | De door Giorgetto Giugiaro ontworpen Fiat Panda debuteerde in 1980. De Panda heeft meerdere primeurs op zijn naam. Zo was het de eerste auto in zijn segment met vierwielaandrijving (1983), de eerste 'ruime' compacte auto (met een lengte onder de 4 meter) voorzien van een dieselmotor (1986) én de eerste compacte auto met milieuvriendelijke motoren (de Panda Elettra was in 1990 één van de eerste elektrische auto's).

Met 6 miljoen verkochte exemplaren is het de best verkochte stadsauto aller tijden. Het huidige model maakte zijn debuut in 2003. Inmiddels zijn er ruim anderhalf miljoen exemplaren van verkocht en is het model de leider in het A-segment. De Panda-verkopen blijven tot op de dag van vandaag stijgen. In 2009 is er een recordaantal van 300.000 eenheden geregistreerd.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Niet alleen commercieel is de Panda een succes. De compacte vierpersoonsauto heeft meerdere internationale onderscheidingen ontvangen waaronder die van 'Auto van het Jaar 2004'. Extra bijzonder aan deze award is dat de titel voor het eerst aan een A-segment auto werd toegekend.

Een aantal Panda curiositeiten:

  • Terwijl een Italiaanse werknemer 30 jaar geleden gemiddeld 9 maandsalarissen nodig had om een Panda te kopen (3,7 miljoen lire), kost hij vandaag de dag 6 maandsalarissen.
  • Introductieprijs 1980 in Nederland: 9.999 gulden (€ 4.545) voor 45 pk auto zonder ABS, airbag, startonderbreker, halogeen verlichting, van binnenuit verstelbare buitenspiegels.
  • De 'met de Fiat Panda lach je iedereen uit' commercial werd de slogan 'uniek in prijs en prestatie' algemeen bekend in Nederland.
  • In 2004 namen 2 Panda's 4x4 aan een gewaagde testdrive van Kathmandu (Nepal) naar het high tech basiskamp van de Mount Everest. Voor het eerst bereikte een klein off-road voertuig het basiskamp op een hoogte van 5200 meter (met slechts een kleine modificatie aan het motormanagement voor het gebruik van de locale benzine).
  • Top Gear presentator James May rijdt privé een Panda.
Fiat Panda (2003 - 2011)

De huidige Fiat Panda biedt ruimte aan vier personen en 230 liter bagageruimte (met neergeklapte achterbank 780 liter). De compacte vijfdeurs hatchback is leverbaar met benzinemotoren waarvan de vermogens oplopen van 60 tot 100 pk. Ook is er een Panda Natural Power die naast benzine ook aardgas als brandstof gebruikt. De aardgastanks zijn volledig in de bodem weggewerkt waardoor dezelfde bagageruimte beschikbaar is. In het buitenland is de Panda ook met diesel- en LPG motoren leverbaar.

De Italiaanse stadsauto is leverbaar met een manuale of gerobotiseerde, sequentiële versnellingsbak (Dualogic). Tevens is er keus uit voor- of vierwielaandrijving. De laatste is voorzien van Electronic Locking Differential in combinatie met ESP.

Fiat Panda (2003 - 2011)

De 1.1 benzinemotor is recent uit het Fiat Panda-gamma verwijderd en zonder prijsverhoging vervangen door de vernieuwde 1.2 motor. Dit blok is sterker, zuiniger en heeft meer trekkracht. Dankzij zijn lage brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 20,4 / op de buitenweg 1 op 25) hoeft er over deze compacte vierzitter geen BPM èn geen wegenbelasting betaald te worden. Dat scheelt in de provincies met de laagste wegenbelasting € 204,- per jaar. Voor de zakelijke rijder geldt tevens het laagste bijtellingstarief van 14%.

De nieuwe 69 pk sterke 1.2 Euro5 motor rijdt na 13,2 seconden 100 km/h (was 15 seconden bij 1.1 motor) en kan een topsnelheid bereiken van 162 km/h (was 150 km/h). De nieuwe 1.2 krachtbron met gemiddelde CO2-uitstoot van 110 g/km, vervangt eveneens de huidige 1.2 motor met 60 pk in de handgeschakelde uitvoeringen.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Op de vierwielaangedreven en sportieve 100 HP versie na, zijn alle Panda's voorzien van een groen milieulabel. De Fiat Panda met vernieuwde 1.2 benzinemotor is er vanaf € 7.595,-.