24 maart 2010
 

GM EN-V

GM onthult EN-V studiemodel

24 maart 2010 | General Motors en strategische partner Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC) hebben een gezamenlijke visie als antwoord op de behoefte aan individuele mobiliteit, door een radicale verandering in individueel stedelijk vervoer te bewerkstelligen. Ze onderzoeken diverse mogelijkheden voor de bestuurders van morgen. Tot de meest veelbelovende daarvan behoort een nieuw voertuigconcept met de naam EN-V.

EN-V, wat staat voor Electric Networked-Vehicle, behoudt het basisprincipe van individuele mobiliteit. EN-V is een tweepersoons elektrisch voertuig dat werd ontworpen om de zorgen rondom files, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, de luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van de steden van morgen te verlichten.

Vandaag werden in Sjanghai drie EN-V-modellen onthuld. Ze vertegenwoordigen drie verschillende kenmerken die het plezierige karakter van toekomstige mobiliteit benadrukken: Jiao (Trots), Miao (Magie) en Xiao (Lach). De studiemodellen worden van 1 mei t/m 31 oktober tentoongesteld in het SAIC-GM paviljoen op de World Expo 2010 in Sjanghai. Sjanghai wordt naar verwachting één van de epicentra voor de invoering van individuele mobiliteitsoplossingen voor de toekomst.

GM EN-V

Het EN-V studiemodel was geïnspireerd op het Personal Urban Mobility and Accessibility (P.U.M.A.) prototype, dat door GM in samenwerking met Segway werd ontwikkeld en dat in april 2009 debuteerde. Hij wordt aangedreven door elektromotoren in elk van de twee aandrijfwielen. Dit is een technologie die GM in 2006 tijdens de Autosalon van Parijs oorspronkelijk introduceerde in het Hy-wire studiemodel. De motoren leveren niet alleen vermogen voor acceleratie, maar zorgen tevens voor het afremmen en stoppen. De draaicirkelstraal is vergeleken met die van de conventionele auto's van nu drastisch teruggebracht, waardoor de EN-V bij wijze van spreke 'op een kwartje omdraait'.

Nul-emissievermogen voor de motoren wordt verzorgd door de lithium-ion batterijen. Het opladen ervan geschiedt via normale geleidestroom en een normaal stopcontact. Op een enkele lading legt EN-V minimaal 40 kilometer af. EN-V kan tevens de efficiency van het publieke elektriciteitsnet verbeteren, omdat het voertuig in staat is met het net te communiceren, om zo op basis van een gemiddeld verbruik de beste tijd te bepalen om de batterijen weer op te laden.

Zijn mogelijkheid om zelfstandig te rijden biedt de belofte om verkeersopstoppingen te verminderen, omdat EN-V in staat is automatisch de snelste route te berekenen op basis van real-time verkeersinformatie. Het studiemodel maakt tevens gebruik van draadloze communicatie om een 'social network' te creëren dat door de bestuurder en inzittende kan worden aangewend om tijdens het rijden contacten met vrienden of zakelijke relaties te onderhouden.

GM EN-V

Hoewel EN-V vooruitstrevend is op het gebied van efficiency en technologie, vormt hij ook de nieuwe stap in voertuigdesign voor GM. Voor zijn debuut zorgden GM's designteams wereldwijd voor hun visies op wat zij als de mobiliteit van de toekomst zagen. Xiao (Lach) werd ontworpen door het designteam van GM Holden in Australië, terwijl het uiterlijk van Jiao (Trots) het resultaat is van de designers van GM Europe en Miao (Magie) tot stand kwam in de General Motors Advanced Design Studio in de Amerikaanse staat Californië.

Elke EN-V heeft een uniek designthema om de flexibiliteit van het aandrijfplatform te onderstrepen. Het ontwerp geeft elke EN-V zijn eigen persoonlijkheid met een unieke toegang, een elegant interieur en innovatieve kleur-, verlichting- en stoeltechnologieën. Xiao zorgt voor een meer vrolijke uitstraling, dankzij zijn 'gumball blue' lak en nautisch geïnspireerde ontwerp. Miao dankt het grootste deel van zijn designkenmerken aan de industrie voor elektronische consumentenproducten, getuige zijn slanke en gespierde uitstraling. Bovendien hebben de ontwerpers Miao gebruikt voor innovatie verlichtingsoplossingen, waaronder het intensieve gebruik van LED-verlichting. De designinvloeden van Jiao, met duidelijke lijnen en een opvallende afwerking, stammen voornamelijk van hoge-snelheidtreinen en de Chinese operamaskers.

Het koetswerk en dak van EN-V zijn vervaardigd uit koolstofvezel, speciaal getint Lexan en acryl, materialen die normaal gesproken eerder worden gebruikt in racewagens, militaire vliegtuigen en de ruimtevaart vanwege hun sterkte en lichtgewicht kenmerken. De mogelijkheid om met zulke innovatieve materialen te werken bood de designteams van GM een onderzoekskans om de haalbaarheid van deze materialen in toekomstige automotive applicaties te bepalen.

GM EN-V

De compacte afmetingen van EN-V maken hem ideaal voor gebruik in dichtbevolkte steden, net als de geavanceerde veiligheids- en aandrijftechnologieën. Maar de mooiste cadeaus komen uit kleine verpakkingen, wat wordt onderstreept door het innovatieve interieurontwerp van EN-V, dat een maximaal zicht op de buitenwereld mogelijk maakt. Een eenvoudige interface om de Wi-Fi-gebaseerde technologieën in te schakelen zorgt er voor dat de inzittenden verbonden blijven met de buitenwereld.

GM EN-V GM EN-V GM EN-V
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via