10 maart 2010
Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender tijdelijk als 90 Soft Top Classic

10 maart 2010 | In 1948 presenteerde Land Rover de eerste auto op de AutoRAI in Amsterdam. Het allereerste productiemodel met de bijnaam 'Huey' vormt nu, precies 62 jaar later, de inspiratie voor de limited edition Defender 90 Soft Top Classic. Géén luxe, géén extra technologie, maar puur 'klassiek' Land Rover rijden.

Met de Classic heeft Land Rover voor het eerst een limited edition van de 'moderne' Defender gecreëerd die het meeste de originele Land Rover uit 1948 benadert. Dat eerste model was een tweezits soft top, uitgevoerd in een olijfgroene kleur. Een model waarin van de nood een deugd was gemaakt door de materiaal-combinatie van staal voor het chassis en aluminium voor de carrosserie. Aluminium was er na de Tweede Wereldoorlog immers genoeg, nu er geen gevechtsvliegtuigen meer hoefden te worden gebouwd. Naar verluidt was ook de gebruikte lak voor de carrosserie een overblijfsel van vliegtuigproductie.

Land Rover Defender

Anno 2010 is er veel veranderd in de wereld. Maar in essentie is een Land Rover Defender nog steeds een doorontwikkeling van het originele model uit '48. Vooral in de 90 Soft Top is dat het beste zichtbaar: korte wielbasis, stoffen kap, twee stoelen.

Rijden in de Defender 90 Soft Top Classic is Land Rover rijden op zijn puurst. Géén elektrische raambediening, maar zwengels; géén centrale vergrendeling met afstandsbediening, maar een sleutel. Uiteraard is er in meer dan 60 jaar wel het een en ander veranderd. Zo is de wielbasis iets langer geworden, heeft hij comfortabelere vering en is een verwarmings- en ventilatiesysteem nu standaard. En ook hoeft de bestuurder niet langer zijn stoel op te tillen om bij de tankdop te komen. Er is zelfs nog een onderdeel dat identiek is voor oer Land Rover en Defender 90 Soft Top Classic: de haken om de soft top-kap vast te zetten.

Land Rover Defender

Naast de vergelijkbare groene lakkleur Keswick Green slaan ook andere exterieurdetails een brug naar de originele Land Rover: een metaalkleurige grille in klassieke stijl en originele 'Series 1' Land Rover badge vóór. Om die originaliteit verder te benadrukken staat de Classic niet op lichtmetalen, maar op stalen velgen. Net als vroeger. Ook heeft hij een beigekleurige soft top-kap, die nu van vinyl is in plaats van canvas. Praktische details ronden het exterieur af: beschermstang voor de stuurinrichting, trekhaak en opklapbare opstapjes bij de portieren.

Van binnen is er het bekende Defender interieur, dat zich ten opzichte van de standaarduitrusting onderscheidt door stoffen stoelbekleding in plaats van skai, een radio/CD-speler en een opbergvak tussen de voorstoelen ('cubby box') in plaats van een opbergplateau.

Land Rover Defender

De Land Rover Defender 90 Soft Top Classic wordt geleverd op bedrijfsauto-kenteken en heeft een prijs inclusief BTW en BPM van € 39.900. Voor ondernemers die zowel BTW als BPM kunnen terugvorderen bedraagt de netto prijs € 25.288. De Defender 90 Soft Top Classic wordt gebouwd in een gelimiteerde editie van tien stuks en is leverbaar vanaf april.