2 maart 2010
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes G-Klasse nu als 350 CDI BlueTEC

2 maart 2010 | In het 31e jaar van zijn bestaan wordt de Mercedes-Benz G-Klasse voorzien van de modernste BlueTEC-technologie. BlueTEC is een door Mercedes-Benz ontwikkelde technologie voor het verminderen van de uitstoot van auto's met dieselmotor, in het bijzonder wanneer het gaat om stikstofoxide (NOx).

De BlueTEC-versie van de G-Klasse werkt met behulp van AdBlue, een oplossing op waterbasis, die in de uitlaatgasstroom wordt ingespoten. Daardoor komt amoniak vrij, dat in de aangesloten SCR-katalysator tot 80 procent van de stikstofoxide reduceert tot onschadelijk stikstof en water.

Mercedes-Benz G-Klasse

Omdat de G-Klasse geheel in oveeenstemming met zijn gebruiksmogelijkheden vaak in afgelegen gebieden wordt ingezet, hebben de ingenieurs voor het gemakkelijker bijvullen van het AdBlue de vulopening bij de opening van de benzinetank geplaatst. De inhoud van het AdBlue-reservoir is voldoende voor zo'n 12.000 kilometer.

De V6-dieselmotor in de G 350 CDI BlueTEC levert een vermogen van 155 kW / 210 pk bij 3.400 omw./min. en een koppel van 560 Nm, dat beschikbaar is tussen de 1.600 en 2.400 omw./min. Daarbij zorgt dit model in vergelijking met zijn voorganger, de G 350 CDI, bij ongewijzigde prestaties voor aanmerkelijk minder uitstoot. De dieselmotor produceert bijvoorbeeld slechts 0,005 gram deeltjes per kilometer en is daarmee meer dan 90% schoner dan zijn voorganger.

Mercedes-Benz G-Klasse

Door de compacte constructie van het BlueTEC-systeem en de plaatsing van de tank in het beschermde gedeelte tussen het robuuste frame en de carrosserie konden de uitstekende terreinkwaliteiten van de auto onverkort gehandhaafd blijven. Tegelijkertijd blijven ook de ruimte in het interieur en de grote laadruimte onaangetast.

De G350 CDI BlueTEC komt in de loop van 2010 beschikbaar.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!