3 maart 2010
Ford C-MAX

Ford C-MAX

Ford toont productieversies C-MAX en Grand C-MAX

3 maart 2010 | De geheel nieuwe Ford C-MAX-serie levert twee van de grootste attracties voor Ford op de autosalon van Genève. Kopers van een MPV van Ford in het C-segment kunnen voor het eerst kiezen uit de nieuwe 5-zits C-MAX en de opvallende nieuwe 7-zits Grand C-MAX met dubbele schuifdeuren en een bijzonder stoelontwerp dat voor extra ruimte en flexibiliteit zorgt.

Net als de onlangs aangekondigde nieuwe Ford Focus zijn de nieuwe C-MAX-modellen gebaseerd op het nieuwe wereldwijde C-segmentplatform van Ford. Beide auto's worden in Genève voorgesteld voorafgaand aan de introductie op de Europese markt later dit jaar. De 7-zits Grand C-MAX komt vanaf eind 2011 ook in Noord-Amerika op de markt.

De 5-zits C-MAX heeft ongeveer dezelfde afmetingen als het huidige model. De nieuwe modellen worden gekenmerkt door kinetic Design-elementen, zoals de dynamisch oplopende ruitlijn, grote gewelfde vlakken, geprononceerde wielkasten, en een atletische schouderpartij, die nog worden benadrukt door de opvallende bodemlijn, en de karakteristieke 'kick-up' van de zijruiten bij de C-stijl.

Ford C-MAX

De nieuwe C-MAX en de Grand C-MAX hebben elk een heel eigen karakter gekregen dat de prioriteiten van de kopers van het model weerspiegelt. De C-MAX met vijf zitplaatsen is een normale MPV.

De Grand C-MAX met zeven zitplaatsen is functioneler vormgegeven. Dit model heeft ook opvallende grafische elementen, maar de vorm van de auto benadrukt de extra ruimte en veelzijdigheid. De zevenzitter heeft een langere wielbasis, een hogere daklijn en smallere stijlen, zodat de royale binnenruimte en het goede zicht rondom beter tot hun recht komen.

De twee schuifdeuren zijn een primeur voor een auto van Ford in Europa, en zijn geïntegreerd doordat de rail is weggewerkt achter de bodemlijn van de schouderpartij. De grote achterklep is ontworpen op een geringe laadhoogte, en uit de snijpunten van de achterlampen met de achterruit blijkt duidelijk de verwantschap met de Galaxy.

Ford C-MAX

In de ontwerpfase is gebruik gemaakt van geavanceerde computermodellen en uitgebreide windtunneltests om de aerodynamica te optimaliseren. Het resultaat: een uiterst concurrerende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 voor de C-MAX en 0,32 voor de Grand C-MAX. Dit vertaalt zich in een lager brandstofverbruik.

De cockpit biedt in beide C-MAX-modellen een goed overzicht door de hoge zitpositie. Ook de schakelpook en middenconsole zijn relatief hoog. Extra opbergruimte voor zaken als een zonnebril en landkaarten is voorzien in de bovenconsole in het plafond waarmee de meeste uitvoeringen zijn uitgerust, samen met een speciale observatiespiegel waarmee de bestuurder de passagiers achterin in de gaten kan houden zonder zich om te draaien.

De bedieningselementen en displays in de cockpit behoren tot de nieuwe generatie van het HMI-systeem (Human Machine Interface) van Ford, dat voortbouwt op de dashboardindeling in de recente Fiesta en Mondeo. Kernelementen van de nieuwe MyFord-bestuurderstechnologie zijn vijfwegschakelaars op het stuurwiel voor de bediening van de twee belangrijkste displays in de auto: een display in het instrumentencluster en een tweede display hoog in de middenconsole.

Ford C-MAX

In de clusterdisplay, die wordt bediend met de tuimelschakelaar aan de linkerkant, wordt informatie over de auto weergegeven. In de grotere middelste display, die wordt bediend met de tuimelschakelaar aan de rechterkant, wordt infotainment-informatie weergegeven. De wijze waarop de informatie wordt gepresenteerd en de bedieningslogica zijn voor beide displays exact hetzelfde.

Om de zevenzitter zo veelzijdig mogelijk te maken, hebben de technici van Ford een nieuw concept ontwikkeld voor het wegklappen van de stoelen op de tweede rij. Hierbij hoort een mechanisme waardoor de middelste stoel in een handomdraai onder de rechterstoel kan worden weggeklapt, zodat er tussen de buitenste stoelen een praktisch middenpad ontstaat. Passagiers kunnen hierdoor naar de derde rij zonder de twee buitenste stoelen te kantelen of verschuiven, en dat is bijzonder handig als op die stoelen kinderstoeltjes of -kussens zijn bevestigd. De auto kan dus worden ingedeeld als een 2+2+2 of als een volwaardige zevenzitter wanneer dat nodig is.

De stoelen op de tweede en derde rij zijn zo ontworpen dat ze per stuk kunnen worden neergeklapt tot vlakke laadvloer, hoeveel stoelen er ook bezet blijven. Bovendien is er voor het neerklappen van de stoelen slechts één hand nodig.

Ford C-MAX

De stoelindeling van de C-MAX is gebaseerd op het concept uit het vorige model, met drie afzonderlijk neerklapbare stoelen met een 40/20/40-design op de tweede rij. Klanten kunnen nog steeds kiezen voor het optionele Comfort System, waarbij de middelste stoel kan worden weggeklapt en de buitenste stoelen diagonaal naar achter en naar binnen verschuiven voor een luxere 2+2-indeling.

Naast verbeterde versies van de Duratorq TDCi-dieselmotoren zal de nieuwe C-MAX-serie ook verkrijgbaar zijn met een aantal benzinemotoren, waaronder de geheel nieuwe 1.6-liter viercilinder Ford EcoBoost, die in Bridgend (Wales) zal worden geproduceerd. Deze uiterst efficiënte motoren met een lage CO2-uitstoot worden aangevuld met een geavanceerde transmissie, met onder meer een nieuwe handgeschakelde Durashift-zesversnellingsbak, die voor het eerst in de nieuwe C-MAX wordt gebruikt, en de automatische PowerShift-zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

De nieuwe C-MAX-modellen zijn de eerste Ford-modellen die overal ter wereld kunnen worden uitgerust met de geheel nieuwe 1.6-liter EcoBoost SCTi-motor. Deze viercilinder EcoBoost-motor maakt deel uit van een compleet nieuwe generatie kleinere, efficiënte benzinemotoren met een lage CO2 -uitstoot. De nieuwe viercilinder EcoBoost-motoren met een inhoud van 1.6 liter en 2.0 liter (voor S-MAX, Galaxy en Mondeo) zijn door Ford-technici in Europa ontwikkeld om wereldwijd te worden toegepast. Voor de EcoBoost-motor is de nieuwste motortechnologie toegepast waardoor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met wel 20 procent kunnen worden verlaagd ten opzichte van conventionele benzinemotoren met een grotere inhoud en hetzelfde vermogen.

Ford C-MAX

Klanten van de C-MAX kunnen kiezen uit een 150 of 180 pk-versie van de 1.6-liter motor. Beide varianten koppelen een fors piekvermogen aan een trekkracht bij een laag toerental die overeenkomt met de trekkracht van de nieuwste generatie dieselmotoren. De 180 pk-variant levert een maximaal koppel van 240 Nm bij 1600 tot 4500 rpm, en bij snel accelereren is 270 Nm beschikbaar via de Transient Overboost-voorziening.

Met de 180 pk-motor heeft de C-MAX een gecombineerd brandstofverbruik van 6,6 liter/100km en een CO2-uitstoot van 154 g/km. Vergeleken met de 2.0-liter benzinemotor met 145 pk in het vorige model, komt dit meer op een verlaging van 10 procent voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, terwijl de motor 24 procent meer vermogen en 30 procent meer koppel levert.

De geheel vernieuwde C-MAX is standaard uitgerust met een TVC-systeem (Torque Vectoring Control) om de wendbaarheid en stabiliteit in bochten te verbeteren. Het TVC-systeem is ook beschikbaar in de nieuwe Ford Focus en wordt gewoonlijk vooral gebruikt in sportieve auto's. Het systeem werkt als een elektronisch differentieel en verdeelt het vermogen tussen de aangedreven wielen om zodoende de mate van onderstuur te beperken, de hoeveelheid tractie te verbeteren en het insturen te vergemakkelijken.

Ford C-MAX

De geheel vernieuwde C-MAX-serie komt eind 2010 op de markt in Europa, en vormt de voorhoede van de nieuwe generatie middelgrote auto's van Ford die zijn gebaseerd op het nieuwe wereldwijde C-platform, waartoe vanaf 2011 ook de nieuwe Ford Focus behoort.