1 maart 2010
Saab 9-5

Saab 9-5

9-5 Sport Sedan is nieuwe start voor Saab

1 maart 2010 | De volledig nieuwe Saab 9-5 Sport Sedan geeft het startsein voor een nieuw tijdperk voor Saab. Wanneer de auto in het tweede kwartaal van 2010 op de markt komt, vormt hij een uiterst fris alternatief in de markt van de exclusieve auto's in het hoge segment. Het motorengamma, louter bestaande uit turbomotoren, start met slechts 1,6 liter cilinderinhoud en past bij Saabs strategie gericht op milieuvriendelijke motoren met een relatief geringe cilinderinhoud. Er is keuze uit drie brandstofvarianten: benzine, diesel en E85 bio-ethanol. De nieuwe Saab 9-5 begint wat het milieu betreft met een diesel die een CO2-uitstoot heeft van slechts 139 g/km.

Het aangezicht van de nieuwe 9-5 wordt gekenmerkt door een diepliggende grille die wordt geflankeerd door koplampunits die aan ijsblokken doen denken. Het passagierscompartiment wordt gepresenteerd als een glazen huis met een om de hoeken van de auto grijpende voorruit. Deze onderscheidende voorruit en de raamstijlen geven de cabine van de Saab 9-5 een cockpitachtig aanzien. Typische merkgebonden trekjes zijn de taillelijn die eindigt in een hockeystickachtige vorm, de stevige raamstijlen achter en de gladde afwerking van de carrosserie. Het grote Saab-logo in het midden van de grille onderstreept de assertieve, zelfverzekerdere ontwerptaal.

Saab 9-5

De dynamiek van de auto wordt benadrukt door de wat aflopende daklijn die overgaat in de schuin geplaatste raamstijlen achter, die de wat naar binnen geplaatste achterruit ondersteunen. De latent aanwezige energie van de auto komt tot uitdrukking in de subtiel bollende spatschermen die als het ware samensmelten met de wielen. Onder de grote, vlakke kofferdeksel loopt over de volle breedte van de auto de ijsblokachtige verlichtingsstrip die op de hoeken uitloopt tot kenmerkende achterlichten. De nieuwe Saab 9-5 heeft de proporties en de vorm van een traditionele Sedan. Hij vermijdt bewust de indruk een fastback of een vierdeurs coupé te zijn.

In vergelijking met zijn voorganger is de beenruimte toegenomen, zowel voorin als achterin. Traditiegetrouw bouwt Saab auto's waarvan de cockpit op de bestuurder is gericht, maar de uitvoering in de 9-5 is compleet nieuw. De diepliggende middenconsole klimt onder een lichte hoek rond de bestuurder omhoog en verdwijnt als het ware in het instrumentenpaneel, dat aan de bovenzijde is voorzien van een strakke ventilatiezone. De instrumenten zijn onder een overkapping geplaatst.

Saab 9-5

Het opvallendst is de snelheidsmeter, die er uitziet als een hoogtemeter uit een vliegtuig en die daarmee verwijst naar het luchtvaartverleden van Saab. Eerder werd een dergelijke meter toegepast in de conceptauto Aero X. De voor de bestuurder belangrijke instrumenten, inclusief de als extra leverbare head-up display in de voorruit (Pilot HUD), worden in het bekende Saab-groen verlicht. Het contactslot, nu uitgevoerd als start-stopknop, blijft tussen de voorstoelen, naast de versnellingspook.

Tot de diverse mogelijkheden voor infotainment hoort een audiosysteem van Harman Kardon. Een systeem met surround sound en een 8-inch aanraakscherm voor de navigatie, compleet met harde schijf voor alle gegevens plus 10 gigabyte aan ruimte voor de opslag van muziek. Een ruim middenvak in de console biedt plaats aan spullen en de nodige aansluitingen via USB en Aux-poorten, alsmede een 12-voltstopcontact.

Saab 9-5

XWD, het vierwielaandrijvingsysteem dat al eerder op de 9-3 werd toegepast, is leverbaar in combinatie met alle motoren met uitzondering van de 1.6 liter benzinemotor en de 160 pk (117 kW) turbodiesel. Een zich aan de rijstijl aanpassende afstelling van het onderstel (via DriveSense door de berijder naar wens te beïnvloeden) is leverbaar op alle uitvoeringen. Net als Bi-Xenon Smart Beam adaptieve verlichting en een eveneens adaptieve cruisecontrol. Af fabriek worden twee afstemmingen van de vering toegepast, afhankelijk van de motorisering; beide zijn beschikbaar met een speciale sportafstelling.

Bij de lancering van de auto behoort tot het aanbod van viercilindermotoren een 160 pk (117 kW) 2,0-liter turbodieselmotor die een CO2-uitstoot heeft van slechts 139 g/km en een 2.0-liter turbobenzinemotor die 220 pk (162 kW) levert. De topmotor is een 2.8 V6 turbo die 300 pk (221 kW) levert en een koppel heeft van 400 Nm en die uitsluitend wordt geleverd in combinatie met Saab XWD.

Saab 9-5

Kort na de lancering wordt het motorenpalet uitgebreid met een 180 pk-versie (132 kW) van de 1.6-liter turbobenzinemotor en een 2.0-liter BioPower turbomotor die op E85 kan lopen. Een 90 pk (140 kW) 2.0-liter turbodiesel met tweetrapsturbo en een koppel van 400 Nm wordt later toegevoegd. Alle transmissies hebben zes versnellingen.