26 februari 2010
Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h debuteert in Geneve

26 februari 2010 | Lexus zorgt tijdens de 80ste Internationale Autosalon van Genève voor een wereldprimeur. Op de Lexus-stand in Genève zijn de spotlights gericht op de CT 200h Hybrid, de eerste Full Hybrid Lexus voor een breed publiek. Met deze 14%-bijtellingsauto breidt het Japanse luxemerk zijn modellenaanbod uit naar het felbevochten 'premium compact' segment. De nieuwe, compacte premium vijfdeurs Lexus wordt in het eerste kwartaal van 2011 in de showroom verwacht. De prijzen van de CT 200h Hybrid worden naar verwachting in de loop van het derde kwartaal van 2010 bekend gemaakt, tegelijk met specificaties over verbruik en emissies.

De CT 200h Hybrid is de eerste compacte vijfdeursauto van Lexus en betekent de introductie van de eerste, en enige, Full Hybrid auto in het Europese 'premium compact' segment. Voor Lexus vormt de CT 200h Hybrid de eerste Full Hybrid Drive-auto voor een breed publiek, waarbij het Japanse merk een nieuwe, jongere én zakelijke doelgroep in het sterk groeiende 'premium compact' segment voor ogen heeft.

Lexus CT 200h

Aan de voorzijde springen vooral de koplampen in het oog door hun opvallende design, waarin ook de nieuw ontwikkelde LED dagrijverlichting en de LED-dimlichten zijn geïntegreerd. Van opzij gezien vallen vooral de 17 inch lichtmetalen wielen op en het blauwe embleem dat specifiek voorbehouden is aan de hybride versies van Lexus.

De stijlkenmerken van de "L-finesse" designtaal van Lexus komen ook in het interieur terug. Dankzij de lange wielbasis van 2.600 mm belooft de CT 200h Hybrid zijn inzittenden volop ruimte. Achterin beschikt de nieuwe Lexus over een bagageruimte van 345 liter, die tot 700 liter is uit te breiden.

Lexus CT 200h

Het dashboard is op basis van het Future Lexus Interior concept verdeeld in twee delen: de bovenste Display Zone, met een 8 inch LCD Multi-display, en de onderste Operation Zone, waarvandaan de verschillende functionaliteiten zoals audio en airconditioning zich laten bedienen. Daartoe behoort ook de met in 2010 IF Design Award bekroonde Remote Touch. Dit systeem werkt volgens dezelfde principes als een computermuis. Het geeft de bestuurder toegang tot, en controle over een grote variatie aan infotainment- en voertuigset-up programma's.

De lage, actieve zithouding van de bestuurder wordt ondersteund door een sportief en dik vormgegeven stuurwiel en een instrumentarium met grote dubbele klokken. In de SPORT-stand verandert de hybride-indicator in het instrumentarium naar een toerenteller en verandert de indirecte verlichting van kleur; van blauw naar rood. Ook andere verlichtingselementen kleuren rood, waarmee het interieur de dynamische capaciteiten van de nieuwe Lexus onderstreept.

Lexus CT 200h

De Lexus CT 200h Hybrid is een Full Hybrid Drive-auto. Dat betekent dat hij zowel puur op elektriciteit kan rijden, als op benzine of in een combinatie van beide. De Lexus Full Hybrid aandrijving levert daarbij de voordelen van een parallelle hybride in combinatie met de energiebesparende voordelen van een seriehybride. Het gebruik van geavanceerde techniek zoals het hybride accupakket en het krachtstroomverdeelsysteem maken de CT 200h Hybrid klaar voor de toekomst.

De aandrijflijn van de Full Hybrid CT 200h bestaat uit een 1.8-liter VVT-i benzinemotor, een elektromotor, een dynamo, een high performance accupakket, een speciaal motormanagementsysteem en een systeem voor het verdelen van de krachtstroom over de aangedreven assen. Dat stuurt op zijn beurt een planetair tandwielset aan om het vermogen van de brandstofmotor, de elektromotor en de dynamo te combineren en te verdelen; afhankelijk van de rijomstandigheden op dat moment. De elektromotor, de dynamo en het krachtstroomverdeelsysteem zijn ondergebracht in een compacte unit ter grootte van een conventionele versnellingsbak. De aandrijving naar de voorwielen geschiedt via de Shift-by-Wire gestuurde E-CVT (elektronische continu variabele transmissie).

Lexus CT 200h

De elektromotor werkt in tandem met de benzinemotor om de acceleratie onder normale condities te versnellen en drijft zelfstandig de voorwielen aan wanneer de CT 200h Hybrid in de EV-stand (volledig elektrisch rijden) staat. Bij het minderen van snelheid en bij het afremmen werkt de elektromotor als een dynamo om regeneratieve remkracht om te zetten in elektrische energie en die op te slaan in de nikkel-metaal hydride batterij. Als de CT 200h Hybrid is overschakeld naar de EV-stand, stoot de auto totaal geen emissies meer uit en kan vervolgens tot twee kilometer met aan maximum snelheid van 45 km/u geheel elektrisch rijden.

Naast de elektronische CVT versnellingsbak biedt de CT 200h Hybrid de keuze uit vier verschillende rijmodi: EV, ECO, NORMAL en de SPORT-modus die gaspedaal-, stuurreacties en de eigenschappen van VSC en TRC aanscherpen. Deze modi geven de bestuurder van de CT 200h Hybrid de mogelijkheid naar wens over te schakelen in een Relaxing of Dynamic setting, terwijl tegelijkertijd de prestaties en dynamische stabiliteit óf juist de efficiency, het brandstofverbruik en de emissies worden aangepast.