25 februari 2010
Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Primeur voor nieuwe Porsche Cayenne

25 februari 2010 | Porsche presenteert de nieuwe Cayenne begin maart op de Autosalon van Genève. Het hoogtepunt daarbij is het werelddebuut van de Cayenne S Hybrid, die dankzij een Parallel-Full-Hybrid-aandrijving een brandstofverbruik heeft van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 193 g/km. Vergeleken met zijn voorgangers is het brandstofverbruik van de nieuwe Cayenne met 23 procent gedaald.

Net als elke Porsche is ook de nieuwe Cayenne ontwikkeld volgens de Intelligent Performance-filosofie: meer vermogen bij een lager verbruik en minder CO2-uitstoot. Dat heeft mede geleid tot de ontwikkeling van de nieuwe, automatische Tiptronic S-transmissie met acht versnellingen, automatische start-stopfunctie, warmteregeling voor de koeling van motor en transmissie, energieregeneratie van het boordnet en de lichtgewicht constructie. Dankzij onder meer het nieuwe actieve vierwielaandrijvingssysteem, dat uit bijzonder lichte materialen bestaat, weegt bijvoorbeeld de nieuwe Cayenne S zo'n 180 kilo minder dan zijn voorganger.

Porsche Cayenne

Door de 40 mm langere wielbasis is het interieur van de nieuwe Cayenne ruimer dan dat van zijn voorganger. In totaal is de nieuwe Cayenne 48 mm langer; desondanks oogt de nieuwe Cayenne compacter en dynamischer. Het opvallendste detail in het interieur is de naar voren toe oplopende middenconsole met de verticale versnellingspook, die het interieur de uitstraling geeft van een cockpit. De achterbank met in drie standen verstelbare leuning is over een lengte van 160 mm verschuifbaar.

De nieuwe Cayenne is vanaf 8 mei 2010 in Europa te koop. Het gamma start met de 3.6 V6. Ondanks dat het vermogen toenam tot 221 kW (300 pk) is het verbruik van deze versie met optionele Tiptronic S-transmissie met 20 procent gereduceerd tot een gemiddeld verbruik van 9,9 l/100 km.

Porsche Cayenne

Hoewel vermogen en koppel van de Cayenne Diesel met de 3,0-liter V6-motor met respectievelijk 176 kW (240 pk) en 550 Nm gelijk zijn gebleven, is ook voor deze uitvoering een brandstofbesparing van 20 procent gerealiseerd. Ten opzichte van de vorige versie nam het gemiddelde brandstofverbruik af van 9,3 tot 7,4 l/100 km.

De 4,8-liter V8 van de nieuwe Porsche Cayenne S, die een hoog koppel levert, is met een brandstofverbruik van 10,5 l/100 km 23 procent zuiniger dan zijn voorganger. Desondanks nam het vermogen toe van 283 kW (385 pk) tot 294 kW (400 pk), waardoor hij net als de overige uitvoeringen aanzienlijk betere prestaties levert. Dat geldt ook voor de Cayenne Turbo, die met zijn 368 kW (500 pk) sterke 4,8-liter V8 een brandstofverbruik heeft van 11,5 l/100 km, wat eveneens 23 procent lager is dan dat van de vorige generatie.

Porsche Cayenne

In het Cayenne-gamma bereikt de compleet nieuwe Cayenne S Hybrid een nieuw niveau van brandstofverbruik en emissies. Ook van deze variant is het verbruik minder dan 10 liter per 100 kilometer. Daarbij is de Hybrid S met een gemiddelde CO2-emissie van 193 g/km niet alleen de schoonste nieuwe Cayenne, maar ook het schoonste model van het gehele Porsche-gamma.

Dankzij de samenwerking van de 3,0-liter V6 benzinemotor en de elektromotor legt de Cayenne S Hybrid het accent op maximale efficiency van de gehele aandrijflijn. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de Cayenne S Hybrid aangedreven door een van beide krachtbronnen óf door de benzine- en de elektromotor samen voor maximaal vermogen. Dat maakt de 34 kW (47 pk) sterke elektromotor de ideale partner voor de V6 turbomotor, die een vermogen van 245 kW (333 pk) combineert met een aanzienlijk koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is. Het totale vermogen van de hybride aandrijflijn bedraagt 279 kW (380 pk), met vanaf 1.000 t.p.m. een koppel van 580 Nm. Daarmee is het prestatiepotentieel van de Cayenne S Hybrid vergelijkbaar met dat van de Cayenne S met zijn V8-motor.

Porsche Cayenne

Beide krachtbronnen zijn met elkaar verbonden door middel van een speciale koppeling die via de Hybrid Manager bepaalt welke krachtbron wordt aangesproken. Dat biedt de mogelijkheid om met een ingetogen rijstijl korte afstanden alleen met de elektromotor af te leggen, vrijwel geruisloos en volledig emissievrij. Met alleen de elektromotor bereikt de Cayenne Hybrid S een maximumsnelheid van 60 km/uur.

Om vanuit stilstand snelle acceleraties mogelijk te maken, kan de elektromotor de benzinemotor met extra vermogen ondersteunen. De werking van de speciale koppeling moet het schakelen tussen de krachtbronnen voor de bestuurder vrijwel onmerkbaar en razendsnel laten verlopen. De hybride aandrijflijn maakt het mogelijk om de benzinemotor bij snelheden tot 156 km/uur volledig uit te schakelen wanneer geen extra vermogen nodig is om de rijsnelheid vast te houden. In deze zogenoemde 'zeilmodus' wordt de benzinemotor volledig losgekoppeld van de aandrijflijn, om frictieverlies zoveel mogelijk te reduceren en brandstof te besparen.

Porsche Cayenne

Afhankelijk van de gekozen uitvoering begint de prijslijst van de nieuwe Cayenne bij 80.500 euro, inclusief belastingen. De nieuwe Cayenne wordt op 8 mei a.s. bij de officiële Porsche-dealer geïntroduceerd.