24 februari 2010
Audi RS5

Audi RS5

Audi RS5 debuteert in Geneve

24 februari 2010 | Op de autotentoonstelling van Genève (4-14 maart aanstaande) maakt de Audi RS5 zijn publieksdebuut. Een hoogtoerige 4,2-liter V8 met een vermogen van 331 kW / 450 pk zorgt voor de prestaties. De zeventraps S-Tronic en een nieuw ontwikkeld tussendifferentieel voor het Quattro aandrijfsysteem brengen de kracht over naar de vier wielen. De levering van de Audi RS5 start deze zomer.

De Audi RS5 zet een lijn voort die 15 jaar geleden werd ingezet met de RS2 Avant. De hoogtoerige, atmosferische V8 met een inhoud van 4.162 cc is nauw verwant aan de V10 van de Audi R8. Zoals bij nagenoeg alle benzinemotoren van Audi, beschikt ook deze V8 over directe inspuiting, bekend onder de afkorting FSI. Deze techniek bezorgde Audi met de R8 al vier zeges in de 24 uur van Le Mans. Het systeem werkt met een maximale druk van 120 bar.

Audi RS5

Eindeloos fijnslijpen van het inlaatsysteem en het uitlaattraject heeft ertoe geleid dat de V8 vrij kan ademen. Vier verstelbare nokkenassen en kleppen in het inlaatspruitstuk optimaliseren de mengverhouding. Het maximale vermogen van 331 kW / 450 pk komt bij 8.250 t/min. vrij, terwijl het maximale koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 t/min. beschikbaar is. De 4.2 FSI lanceert de 1.725 kg wegende RS5 in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en versnelt door naar een topsnelheid van 250 km/h. Op verzoek kan Audi de topsnelheid verhogen tot 280 km/h.

Het verbruik bedraagt 10,8 liter per 100 km. De motor en de aandrijflijn kennen een lage wrijvingsweerstand, de oliepomp werkt vraagafhankelijk en door middel van recuperatie wordt tijdens het uitrollen en afremmen energie teruggewonnen.

Audi RS5

De zeventraps S-Tronic, aangepast aan het vermogen van de V8, draagt met zijn extra lange hoogste versnelling bij aan het relatief gunstige verbruik. De bestuurder heeft de keuze uit een volautomatische modus of kan zelf schakelen met de nieuw ontworpen schakelpaddels aan het stuur. De RS5 is standaard uitgerust met Audi Drive Select, waarmee het automatische schakelprogramma in de modi auto, comfort en dynamic kan variëren. Met het programma 'Launch Control' zorgt de zeventraps S-Tronic voor een snelle acceleratie vanuit stilstand.

Net als de andere RS-modellen beschikt ook de Audi RS5 over Quattro permanente vierwielaandrijving. Voor het tussendifferentieel, dat de krachten tussen de voor- en achteras verdeelt, is Audi een stap verder gegaan met het zogeheten kroonwieldifferentieel. Dit zelfsperrende tussendifferentieel is compact en licht. Door middel van lamellenpakketten kan de verdeling van de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras breed variëren; indien nodig tot 70 procent naar voren of eventueel maximaal 85 procent naar achteren. De standaard verdeling van 40:60 is duidelijk op sportief rijgedrag geënt.

Audi RS5

Naar wens levert Audi een sportdifferentieel voor de achteras. Dit verdeelt de krachten tussen de achterwielen, wat de grip en de stabiliteit in het grensbereik verbetert.

Het onderstel van de RS5 is straf afgestemd en de carrosserie ligt 20 millimeter lager dan die van de A5. Lichtmetalen 5-armstructuurwielen in de maat 19 inch met banden in de maat 265/35 zijn standaard en tegen meerprijs zijn 20 inch wielen met de bandenmaat 275/30 leverbaar.

Audi RS5

Het remsysteem is volledig toegespitst op het prestatiepotentieel van de motor. Het bestaat uit fikse, geventileerde schijven met een optimale warmteafvoer en in hoogglans zwart uitgevoerde, aluminium remklauwen met het opschrift RS. Op verzoek monteert Audi op de vooras keramische remschijven die licht, duurzaam en vooral zeer krachtig zijn. Het stabiliteitssysteem ESP kent een sportmodus en is tevens volledig uitschakelbaar.

De snelheidsafhankelijke servotronic stuurinrichting is in de RS5 extra scherp afgesteld. Bovendien is met het standaard aanwezige Audi drive select de besturing, de werking van de S-Tronic transmissie, het sportdifferentieel, de motor en het uitlaatsysteem in drie gradaties in te stellen: comfort, auto en dynamic. Is de auto uitgerust met het MMI-navigatiesysteem, dan komt daar een vierde modus bij, die de bestuurder zelf kan samenstellen.

Audi RS5

Uiterlijk onderscheidt de RS5 zich op veel punten van de A5 en S5. De bekende single frame grille is voorzien van een antracietgrijs binnenwerk. Xenon plus koplampen en LED-dagrijverlichting zijn standaard. Grote, speciaal gestileerde openingen voeren koellucht naar de motor en de remmen. De brede spatborden roepen herinneringen op aan de eerste Audi Quattro, die 30 jaar geleden in Genève debuteerde. De sierlijsten rond de grille en de zijruiten zijn, net als de spiegelkappen, in mat aluminium uitgevoerd. Er is keuze uit acht lakkleuren. Aan de achterkant springen de twee ovale uitlaten in het oog. De in het kofferdeksel geïntegreerde achterspoiler laat zich vanaf 120 km/h zien en trekt zich bij een snelheid van 80 km/h discreet terug.

Uiteraard is ook het interieur niet ongemoeid gelaten. Elektrisch verstelbare, met leder en alcantara beklede sportstoelen met stevige wangen en geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Nog sportievere schaalstoelen of zacht beklede, geventileerde comfortstoelen zijn ook leverbaar. Het stuurwiel is met geperforeerd leder bekleed. De instrumenten hebben zwarte wijzerplaten met witte aanduiding. Het bestuurdersinformatiesysteem is uitgerust met een rondetijdenteller en een olietemperatuurmeter.

Audi RS5

Het interieur is zwart, de interieurlijsten zijn in carbon uitgevoerd. In het instrumentarium is een paneel in zwarte pianolak opgenomen. De pedalen, de voetsteun en de bedieningsknoppen van het (optionele) MMI-navigatiesysteem zijn van aluminium, net als de instaplijsten op de dorpels.