22 februari 2010
 

Mercedes-Benz F800

Mercedes-Benz onthult F800 Style concept

22 februari 2010 | Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève de F800 Style, een studiemodel dat in alle opzichten sterk toekomstgericht is. Het design van F800 Style biedt bijvoorbeeld een nieuw perspectief op Mercedes-Benz limousines van de toekomst. Ook de efficiënte aandrijflijnen laten zien wat de toekomst in petto zou kunnen hebben en dat geldt ook voor het intelligente interieurconcept en de hoogwaardige veiligheid- en comfortuitrusting.

De F800 Style staat voor een herinterpretatie van de typische Mercedes-Benz designtaal. De F800 Style springt direct in oog door zijn bijna gebeeldhouwde uiterlijk. Zijn coupé-achtige daklijn, korte carrosserieoverhangen en de lange wielbasis verlenen hem krachtige proporties. De F800 Style is 4,75 meter lang. Daarbij heeft hij een grotere wielbasis (2,92 m) en spoorbreedte ( 1.94 m) dan huidige topklasse-sedans.

Mercedes-Benz F800

Het front van de F800 Style valt op door een sterk gewelfde grille waarin de ster centraal is geplaatst; een typisch kenmerk van de sportieve modellen van Mercedes-Benz. De koplampunits die gebruik maken van LED-technologie zijn ware 'eyecatchers'. Alleen al door hun vorm benadrukken ze het dynamische karakter van het studiemodel. De koplampunits zijn onderverdeeld in individuele segmenten voor dagrijverlichting, knipperlichten en hoofdverlichting. Ook de achterlichtunits maken gebruik van LED-technologie. Een opmerkelijk samenspel van directe en indirecte verlichting zorgt hier voor een onverwisselbaar visueel effect.

Mede door het transparante dak is de sfeer in het interieur van de vijfzits F800 Style modern en licht. De lichte ambiance wordt bovendien versterkt doordat bijvoorbeeld het dashboard en armsteunen lijken te zweven. De stoelen zijn gemaakt van magnesium en carbonfiber. Bovendien is er houtfineer in verwerkt. Speciaal hiervoor heeft Mercedes-Benz een 3D-fineerproces ontworpen. Het resultaat van dit proces is ook terug te vinden op de middenconsole, de deuren en het dashboard. Alle houtfineer-elementen zijn versterkt met aluminium waardoor ze aan de hoogste veiligheidseisen voldoen.

Mercedes-Benz F800

De achterpassagiers krijgen toegang tot het interieur via schuifdeuren. De draaiarm-constructie hiervan heeft ervoor gezorgd dat de ontwerpers konden afzien van het gebruik van zichtbare deurrails. Zo wordt het uiterlijk van de F800 Style niet verstoord.

De F800 Style Plug-in Hybrid combineert een circa 220 kW (300 pk) sterke direct ingespoten 3,5-liter V6 benzinemotor met een compacte 80 kW (109 pk) sterke hybridemodule, die is geïntegreerd in de behuizing van de 7G-Tronic automatische transmissie en een lithium-ion-batterij met een opslagcapaciteit van meer dan 10 kWh. Deze compacte batterij bevindt zich onder de achterbank en kan bij een speciaal laadstation of via het stopcontact worden opgeladen. De hybridemodule maakt het mogelijk om afstanden tot maximaal 30 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij af te leggen.

Mercedes-Benz F800

Dankzij de efficiënte aandrijflijn en de CO2-bonus voor de electric drive-mogelijkheid, bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de F800 Style slechts 2,9 l /100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 68 g/km. Deze waarden winnen nog eens aan betekenis met het prestatiepotentieel in het achterhoofd. De sprint van 0-100 km/h duurt namelijk slechts 4,8 s en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 120 km/h.

Het hybride-systeem van de F800 Style is modulair van opzet. Het is bijvoorbeeld inzetbaar in combinatie met zowel benzine- als dieselmotoren van verschillende vermogenscategorieën. Bovendien is het mogelijk hiermee het complete spectrum van mild hybrid tot en met Plug-in Hybrid te bestrijken. Het realiteitsgehalte van het in de F800 Style gepresenteerde Plug-in Hybrid-systeem wordt nog eens benadrukt door het feit dat het in nagenoeg identieke vorm gebruikt wordt in de S400 Hybrid en in de toekomst zal worden gebruikt in de S500 Plug-in Hybrid van de volgende generatie S-Klasse.

Mercedes-Benz F800

De F800 is er ook met een elektrische aandrijflijn met brandstofcel. De brandstofcel bevindt zich in de 'motorruimte' voorin, de lithium-ion-batterij is op een veilige plek achter de achterbank geplaatst en van de vier waterstoftanks (700 bar) zijn er twee ondergebracht in de transmissietunnel en twee onder de achterbank. Ze hebben een gezamenlijke inhoud van 5,2 liter; goed voor een actieradius van 600 km. De elektromotor drijft de achteras aan en heeft daar dan ook een plaats gevonden. Hij is goed voor een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 290 Nm. Ook deze vorm van aandrijving is modulair van opzet. Diverse componenten ervan worden bijvoorbeeld nu al toegepast in de (voorwielaangedreven) B-Klasse F-CELL, die onlangs in beperkte serieproductie is gegaan en in commerciële voertuigen zoals de Citaro bus.

De F800 Style beschikt over een verder ontwikkeld Distronic Plus-systeem. Deze nieuwe versie is Distronic Plus Traffic Jam Assistant gedoopt. Dit systeem houdt niet alleen in rechte lijn automatisch afstand tot voorliggers, maar ook in bochten. Het is zelfs in staat om het verschil te 'zien' tussen een auto die een bocht neemt of juist een afrit. Zodoende voorkomt dit nieuwe assistentiesysteem dat er sterk wordt afgeremd voor voorligger die een afrit neemt – het voorliggende voertuig wordt dus niet 'blind gevolgd'.

Mercedes-Benz F800

Tot een snelheid van circa 40 km/h houdt de Traffic Jam Assistant rekening met zowel voorwaartse als zijdelingse bewegingen van de voorligger zodat de bestuurder in (bijvoorbeeld) druk stadsverkeer zelfs niet hoeft te sturen. Uiteraard kan de bestuurder het systeem op ieder gewenst moment 'overrulen' door zelf een stuurbeweging uit te voeren. Als de snelheid boven 40 km/h komt, neemt de werking van deze functie van deTrafic Jam Assistant geleidelijk af om op een bepaald moment soepel uit te schakelen. Distronic Plus Traffic Jam Assistant is een logisch vervolg van de assistentie- en veiligheidsfilosofie van Mercedes-Benz. Op deze manier zorgt het merk wederom voor meer rijcomfort en actieve veiligheid.

Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800 Mercedes-Benz F800
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via