19 februari 2010
Citroen DS3

Citroen DS3

Citroen toont DS3 Racing

19 februari 2010 | Citroen DS3 Racing concept car is voorzien van race-elementen zoals koolstofvezel en specifieke uitrusting die wordt gebruikt in de autosport. DS3 Racing is ontwikkeld door Citroën Racing en heeft een 1.6 benzinemotor die 200 pk levert. Aan het chassis en de wielophanging is speciaal aandacht besteed, om intense rij-ervaring en een permanente dialoog tussen berijder en wegdek te garanderen. DS3 Racing zal in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks beschikbaar zijn vanaf het tweede semester 2010.

De sportieve DS3 Racing heeft de esthetische kenmerken van de DS3 en voegt daar race-elementen aan toe die een uiterst sportief temperament verraden. De DS3 Racing beschikt over een afwerking met delen van koolstofvezel die worden toegepast in de voorbumper, in de dorpels en in de wielkasten waarin 18-inch velgen zijn opgenomen en die zo zorgdragen voor een sportief design. Ook de flankbescherming van de portieren is met elementen van koolstofvezel afgewerkt.

Citroen DS3

Voor de aërodynamische eigenschappen is gebruik gemaakt van de expertise uit de autosport. Zo heeft hij een diffuser van koolstofvezel die zorgt voor optimale stabiliteit op hoge snelheden. Het verchroomde uitlaatsierstuk rondt het design af. De uiterlijke kenmerken die afkomstig zijn uit de wereld van de rallysport bepalen het sportieve, atletische karakter van de DS3 Racing en zijn exclusiviteit komt tot uiting in het markante logo op de achterklep.

Ook het interieur van de DS3 is voorzien van uiterlijke kenmerken die sportiviteit uitstralen. Koolstofvezel is toegepast in het dashboard, stuurwiel, middenconsole en op de deurpanelen. De kleur oranje is prominent aanwezig op de middenstrook van het dashboard, de versnellingspook en de behuizing daarvan. De exclusiviteit van de DS3 Racing komt tot uiting in de genummerde siersticker op het dak. De rugleuningen van de stoelen zijn voorzien van het logo van Citroën Racing.

Citroen DS3

Om prestaties van niveau mogelijk te maken, werd het vermogen van de 1,6-liter THP 150 opgevoerd van 156 naar 200 pk. Ook het koppel nam van 240 naar 275 Nm toe, een stijging van bijna 15%. De toename van het vermogen is het gevolg van diverse modificaties. Zo is de turbo aangepast om circa 30% meer vermogen te leveren. Het motormanagement is aangepast om optimaal te kunnen profiteren van de prestaties van deze krachtige en levendige motor. Ook uitlaat en uitlaatsierstuk zijn specifiek ontwikkeld voor de DS3 Racing.

Om beter aan de weg te kleven, zijn spoorbreedte voor en achter met 30 millimeter vergroot. De grondspeling werd met 15 millimeter verlaagd. Zowel de schokbrekers voor als achter zijn voorzien regelbare demping. Ook de besturing is aangepast aan het sportieve karakter en de nieuwe velgmaat en banden en is nu nog directer.

Citroen DS3

Het remsysteem werd aangepast aan de zwaardere eisen. Voor worden remklauwen met vier zuigers en speciale schijven toegepast. Aan de achterzijde worden bij de DS3 Racing geperforeerde schijven gemonteerd. Ten slotte werd ook ESP gemodificeerd. De bestuurder kan er voor kiezen om het systeem in zijn geheel uit te schakelen.