18 februari 2010
 

Opel Flextreme GT/E

Opel onthult Flextreme GT/E Concept

18 februari 2010 | Opel zal op de 80e Autosalon van Genève (4 tot en met 14 maart) de Flextreme GT/E Concept onthullen. De 4,7 meter lange Flextreme GT/E Concept illustreert dat elektrische aandrijvingen met vergrote actieradius (E-REV) niet alleen geschikt zijn voor compacte modellen, zoals de verwachte Ampera, maar ook voor grote en middelgrote auto's.

Dankzij zijn doelgericht ontwerp heeft de Flextreme GT/E een Cw-waarde van slechts 0,22, waardoor hij een topsnelheid van meer dan 200 km/u haalt en tegelijk energie kan besparen en het rijbereik kan vergroten. Opvallende visuele eigenschappen zijn de lage en brede uitstraling, de vleugelvormige lichten voor en achter, de opvallende neus en grille, de zwevende C-stijlen en de gespierde, gebeeldhouwde carrosserie.

De puur gelijnde voorpartij kreeg een lage motorkaplijn en lange neus, geflankeerd door onmiddellijk herkenbare vleugelvormige led-koplampen. Die werden doorgetrokken tot diep in de voorvleugels en over de motorkaplijn. De nieuwe trapeziumvormige grille oogt slank maar opvallend. Op de prominente vleugelvormige chroomstrip staat een groot Opel-logo, dat tegelijk als stopcontact fungeert om de batterijen van de Flextreme GT/E op te laden.

Opel Flextreme GT/E

Het bovenste deel van de grille wordt gebruikt om koellucht binnen te laten, het onderste deel wordt afgedekt met een doorschijnend paneel. Doordat er geen bijkomende luchtinlaten zijn, blijft het lage frontale oppervlak beperkt. Dat komt de aerodynamische efficiëntie ten goede en maakt dat de Flextreme GT/E aan de toekomstige eisen inzake voetgangersbescherming kan voldoen.

In profiel onderscheidt de Flextreme GT/E zich door zijn zwevende C-stijlen. Dankzij dat ontwerp kan het glasoppervlak naar achteren worden uitgerekt onder de gebogen daklijn, zodat de vloeiende flanklijnen extra worden benadrukt. Het dynamische karakter van de auto wordt verder onderstreept door een verfrissende interpretatie van Opels typische blade-motief, die een vloeiende karakterlijn is geworden van de voet van de C-stijl tot de onderkant van de spatborden vooraan.

De toegang tot het interieur wordt gemakkelijk gemaakt door naar achteren scharnierende deuren, een evolutie van het FlexDoors-concept van Opel voor de nieuwe MPV Meriva. Om de zuivere carrosserie-uitstraling te behouden werden alle deurgrepen vervangen door lichtsensoren. Zodra deze door een hand worden afgedekt, worden de deuren geopend. Om de luchtturbulentie te beperken, zijn er ook geen buitenspiegels, enkel kleine camera's in de basis van de A-stijlen.

Opel Flextreme GT/E

Achteraan omhult een gespierde schouderlijn de uitgesproken wielkasten die de brede en lage uitstraling van de Flextreme GT/E benadrukken. Om de coupé-uitstraling compleet te maken, is er ook een steile voorruit met vleugelvormige led-lampjes die de vorm van de koplampen nabootsen. Net als die van de Insignia Sports Tourer loopt de achterklep door op de flanken om zo de toegang tot de bagageruimte te verbeteren. De diepe, glazen gebolde ruit optimaliseert de luchtstroom.

Het doorzichtige vaste glazen paneel in het midden van het dak is adaptief: op koude winterdagen laat het zonlicht door om het interieur op te warmen maar in de zomer wordt het verduisterd om de koelte te behouden. Een kanaal in de achterste rand van het dak zorgt voor extra koellucht voor de batterij en de elektronische onderdelen.

Een reeks maatregelen optimaliseert het beheer van de luchtstroom. De 21 inch lichtmetalen velgen zijn relatief smal om de luchtweerstand te beperken en hebben banden met lage rolweerstand 195/45. Ook de helder, vlak aansluitende sierelementen dragen bij tot de minimale turbulentie. De minieme luchtinlaten vooraan optimaliseren de luchtstroom rond de neus en achteraan loopt de bodem omhoog om een 'venturi-effect' te creëren en de weerstand verder te verlagen.

Opel Flextreme GT/E

De Flextreme GT/E verkent ook het potentieel voor actieve vormveranderingen. Bij snelheden boven 50 km/u schuift een verticaal paneel vanuit de luchtafvoerkanalen achter elke wielkast uit boven de carrosserie. Deze 350 mm lange zijspoilers leiden de luchtstroom bij hoge snelheden rond de achterste hoeken van de auto om zo de hoeveelheid turbulentie te beperken.

Om het gewicht van de carrosserie te beperken, gebruikt de auto lichte buitenpanelen in koolstofcomposiet, ruiten in policarbonaat en structuurelementen in een aluminiumlegering. In vergelijking met de klassieke materialen leveren die een gewichtsbesparing van 40 procent op, die verder bijdraagt tot het lagere energieverbruik en de grotere actieradius.

De efficiënte conceptcar omvat ook het E-REV-systeem van GM, dat reeds werd ontwikkeld voor de Opel Ampera. De Flextreme GT/E demonstreert het veelzijdige karakter van deze technologie door deze te vertalen naar een groter autosegment uit de middenklasse.

Opel Flextreme GT/E

Ondanks zijn grotere afmetingen en een topsnelheid van meer dan 200 kilometer per uur zullen de prestaties van de Flextreme GT/E ongeveer gelijk zijn als die van de Ampera: een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 km, zonder een gram CO2 uit te stoten, en een totale actieradius van ruim 500 kilometer. Het gemiddelde brandstofverbruik wordt geschat op 1,6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km.

In tegenstelling tot een hybride-auto worden de wielen van de Flextreme GT/E op elk moment aangedreven door elektriciteit. Voor dagelijkse ritten tot 60 kilometer wordt de energie geleverd door een T-vormige reeks lithium-ionbatterijen onder de vloer en de achterbank.

In tegenstelling tot een zuiver elektrisch aangedreven auto elimineert de Flextreme GT/E echter elk bezorgdheid over het rijbereik aangezien hij niet zonder stroom kan komen te zitten. De kleine benzinemotor/generator wordt naadloos ingeschakeld om elektriciteit te leveren wanneer de batterij leeg is. In deze modus wordt de actieradius uitgebreid tot meer dan 500 km, tot de oplaadbare batterij opnieuw wordt opgeladen of men opnieuw brandstof tankt.

Opel Flextreme GT/E

De elektromotor levert een substantieel en ogenblikkelijk beschikbaar koppel van 370 Nm, goed voor een verwachte sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan negen seconden.

Opel Flextreme GT/E Opel Flextreme GT/E Opel Flextreme GT/E Opel Flextreme GT/E Opel Flextreme GT/E
 
Websitewww.opel.nl
Deel via