16 februari 2010
 

Kia Ray

Kia onthult Ray hybride studiemodel

16 februari 2010 | Kia Motors America (KMA) heeft op de Chicago Auto Show 2010 de Ray Plug-in Hybrid onthuld. Daarmee geeft Kia een nieuwe impuls aan het wereldwijde ontwikkelingsprogramma voor alternatieve brandstoffen en aandrijvingen. De Ray is gebaseerd op het Kia Forte platform, en geeft blijk van een mogelijke plug-in hybride configuratie van Kia. De Kia Ray is de vijfde auto die het in Irvine (Californië) gevestigde Kia Design Center America (KDCA) in een jaar tijd heeft onthuld.

De aerodynamische Ray combineert design en engineering voor maximale efficiency. Hij beschikt over duidelijke, vloeiende oppervlakken met zo min mogelijk onnodige hoeken, een vloeiend profiel en krachtige schouders die eindigen in een licht verhoogd kofferdeksel, om luchtweerstand te beperken. Ook de touch screen bediening, de drive-by-wire besturing, het 'cool-glazing' zonwerende glas en de lithium-polymeer batterij zijn alle mogelijke indicatoren voor toekomstige technologieën van Kia Motors.

De Ray plug-in hybride is ontworpen om met enkel zijn elektromotor afstanden tot ruim 80 kilometer af te kunnen leggen op een enkele lading, met daarnaast een brandstofverbruik van 85,9 kilometer per liter en een totale actieradius van 1.200 kilometer.

Kia Ray

De Ray beschikt over nieuwe 'cool car' technologie, met onder andere nano-laminaat films en hittewerende materialen. Hierdoor wordt de zonnewarmte aanzienlijk teruggebracht zodat voor het koelen van het interieur minder gebruik hoeft te worden gemaakt van de airconditioning. Hierdoor wordt de emissie verlaagd. Wanneer de auto in de zon geparkeerd staat, zorgen de zonnecellen voor een druppellaad stroom die de ventilator aanjaagt voor verlaging van de binnentemperatuur.

Voor het interieur van de Ray is gebruik gemaakt van ecovriendelijke, gerecycelde materialen in een koele witte kleurstelling. De inzittenden krijgen daardoor een fris gevoel en het wit weerkaatst ook de zonnestralen. Hierdoor blijft de temperatuur aangenaam en hoeft de airco minder gebruikt te worden. De voor en achterstoelen, vervaardigd van lichtgewicht kunststof materiaal, hebben een zwevend effect met uitgeholde elastomerische materialen voor een uitstekende ondersteuning van het lichaam.

De lijst van groene technologische voorzieningen in de Ray vermeldt het compleet nieuwe GreenEdge-systeem van Infinity Audio, met luidsprekers die het stroomverbruik en de verspilling verminderen door lagere temperaturen met een verbeterd akoestisch resultaat en een betere synergie tussen versterker, speakers en de auto. De versterker reduceert ook het energieverbruik met 50 procent van de huidige Infinity speakers. Tevens draagt het lagere gewicht bij aan een gunstiger energieverbruik.

Kia Ray

Met het oog op verlaging van het gewicht van het gehele ontwerp kan een zeshoekige honingraatvorm in het gehele interieur worden teruggevonden, niet alleen als designelement, maar ook voor versterking van het interieurthema. Het vormthema is ook terug te vinden in de stoelen en de deurpanelen, waardoor het lichte gewicht en het gaaswerk het totaalgewicht niet alleen verlaagt, maar ook zorgt voor een uniek designelement. Andere gebruikte materialen in het interieur voelen zacht aan, met een matte afwerking, waaronder wit leer. Hierdoor krijgt het interieur een nog luxere en rustige uitstraling. De 100 procent grove, mokkalederen vloerbedekking, die als wol aanvoelt, voegt een gevoel van warmte toe en is milieuvriendelijk. De vloerbekleding is vervaardigd van hergebruikt materiaal. Een ander kenmerk van de groene karaktereigenschappen van de Ray vormen de vloermatten die zijn verwerkt in het ontwerp van de vloerplaat, waardoor minder materiaal gebruikt hoeft te worden.

Het Ray Concept studiemodel is ontworpen om aangedreven te worden door een volledig aluminium, 153-pk sterke 1.4-liter benzinemotor met directe brandstofinjectie (GDI), gekoppeld aan een Continue Variabele Transmissie (CVT), in combinatie met een 78 kW electro motor. Afhankelijk van de rijcondities worden de wielen aangedreven door de benzinemotor, de electro motor of beide motoren. De Ray conceptauto heeft voorwielaandrijving en rondom een onafhankelijke wielophanging.

Verder behoren tot de geavanceerde EcoDynamics-innovaties van het Ray conceptmodel een energiezuinige dynamo managementsysteem en een schakelindicator voor een economische rijstijl. Ook de speciaal ontwikkelde, relatief smalle banden (195/50R20) met lage weerstand en zeshoekige profielen in het loopvlak dragen bij aan een lager brandstofverbruik.

Kia Ray Kia Ray Kia Ray
 
Websitewww.kia.nl
Deel via