10 februari 2010
Audi A1

Audi A1

Audi introduceert A1

10 februari 2010 | Op de autotentoonstelling van Geneve (4-14 maart aanstaande) wordt de Audi A1 onthuld. De A1 belooft zeer efficiënte motoren in combinatie met een dynamisch afgestemd onderstel. Bovendien is de auto leverbaar met diverse hoogwaardige technologische features, waaronder een vooruitstrevend infotainmentsysteem. De levering van de A1 start in september.

De Audi A1 is 3,95 meter lang, 1,42 meter hoog en 1,74 meter breed. De wielbasis bedraagt een riante 2,47 m. De krachtige proporties worden extra aangezet door de stevige schouderlijn, de dakbogen met hun contrasterende kleur (optie) en de zeer schuin geplaatste C-stijl.

Audi A1

De A1 is in alles een echte Audi. Hij beschikt bijvoorbeeld over de typerende single frame grille en koplampen waarin dagrijverlichting is opgenomen (LED- dagrijverlichting op uitvoeringen met Xenon plus-verlichting). Ook de 'tornadolijn' die over de zijkant van de auto schuin omhoog loopt, draagt bij aan een geheel eigen, krachtig voorkomen. Dit wordt nog eens geaccentueerd door de grote wielen (maximaal 18 inch) en de vrijstaande buitenspiegels. De achterlichten zijn in de achterklep geïntegreerd. Door hun specifieke vormgeving onderstrepen ze de breedte van de Audi A1 nog eens extra. Ook deze achterlichten kunnen worden geleverd met LED-technologie. De Audi A1 is leverbaar met keus uit tien exterieurkleuren.

De carrosserie bestaat voor tweederde uit lichte staalsoorten die door een speciaal verhittings- en koelproces extreem sterk zijn. Het koetswerk weegt in totaal slechts 221 kilo en is daarbij zeer torsiestijf.

Audi A1

De standaard veiligheidsuitrusting omvat onder meer twee frontairbags, zijairbags, hoofdairbags, integrale hoofdsteunen, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en een systeem dat het niet dragen van de veiligheidsgordels signaleert. Dat ook tot in detail over veiligheid is nagedacht, bewijzen de bumpers: de layout hiervan is zodanig dat kostbare componenten (radiator, airco-unit) bij lichte aanrijdingen (bij parkeersnelheid bijvoorbeeld) buiten schot blijven.

De A1 heeft een Cw-waarde van slechts 0,32. De gunstige stroomlijn zit hem niet alleen in de vloeiende en met aandacht voor detail afgewerkte carrosserie, maar ook in de zogenaamde aero-bodem, een vrijwel volledige en vlakke afwerking van de onderzijde van de auto. De aerodynamische vormgeving draagt evenals de hoge mate van stijfheid van de carrosserie bij aan een laag geluidsniveau. Bovendien past Audi een lichtgewicht geluiddempingspakket toe. Daardoor zou ook het 'akoestische comfort' van hoog niveau zijn.

Audi A1

Alle voor de Audi A1 beschikbare motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. De basismotor is een 1,2-liter TFSI-motor die opvalt door een laag gewicht en een geringe interne weerstand. Het maximale vermogen van deze motor bedraagt 63 kW /86 pk. Het maximale koppel van 160 Nm is beschikbaar vanaf 1.500 t/min. Met deze motor is de Audi A1 goed voor een topsnelheid van 179 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 12,1 seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5,1 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 119 g/km

De 1.4 TFSI-motor watergekoelde turbo levert 90 kW/122 pk en een koppel van 200 Nm (tussen 1.500 - 4.000 t/min.). In combinatie met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak leidt dit tot een '0-100' in 9,2 seconden, een topsnelheid van 200 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Met de optionele zeventraps S tronic-transmisie met dubbele koppeling duurt de sprint van 0-100 9,1 seconden en bedraagt het gemiddelde verbruik 5,1 l/100 km.

Audi A1

De A1 is ook leverbaar met 1.6 TDI dieselmotor. Deze is er in twee vermogensvarianten. De 66 kW/90 pk sterke versie (230 Nm tussen 1.500-2.500 t/min.) wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak en is goed voor een topsnelheid van 179 km/h, een sprint van 0-100 km/h in 12,2 seconden en een verbruik van 3,8 l/100 km (CO2: 99 g/km). De uitvoering met 77 kW/105 pk en een koppel van 250 Nm (ook tussen 1.500 - 2.500 t/min. volbrengt de '0-100' in 10,8 seconden en gaat desgewenst door tot een topsnelheid van 187 km/h. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km.

Alle modellen zijn uitgevoerd met recuperatie (het omzetten van remenergie in elektriciteit) en een comfortabel werkend start-stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt zodra de auto tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht). Het start-stop-systeem wordt ook toegepast in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie. Deze lichte (70 kg) versnellingsbak dankt zijn hoge mate van efficiency aan de toepassing van een dubbele koppeling die (razendsnel) schakelen zonder verlies van aandrijfkracht mogelijk maakt. De S tronic-transmissie is handmatig te schakelen via paddles aan het stuur, maar kent ook twee volautomatische programma's. De D-modus staat daarbij voor brandstofbesparend rijden, S voor maximale sportiviteit.

Audi A1

Alle Audi A1-modellen hebben standaard ESP met sportmodus en elektronisch sperdifferentieel. Dit draagt bij aan een verregaand neutraal weggedrag doordat het onderstuur in de kiem wordt gesmoord en de grip verbetert. Het remsysteem van de Audi A1 omvat in alle uitvoeringen geventileerde schijven vóór en massieve schijven achter. Afhankelijk van de uitvoering wordt de Audi A1 geleverd met 15 inch stalen wielen of 16 inch lichtmetalen velgen. Als optie zijn 17 of 18 inch wielen beschikbaar.

Als optie is een bestuursinformatiesysteem voor de bestuurder leverbaar. Hiermee wordt informatie van audio- en navigatiesysteem weergegeven op een display tussen de instrumenten. Dit bestuurdersinformatiesysteem is, mede dankzij een favorietentoets waaraan een functie naar keuze kan worden toegewezen, intuïtief te bedienen. Het in het bestuurdersinformatie geïntegreerde efficiencyprogramma informeert over verbruik en geeft adviezen voor een efficiënte rijstijl. Zo geeft de schakelindicator het optimale schakelmoment aan en een andere functie laat zien welke 'grootverbruikers' (airconditioning, achterruitverwarming) ingeschakeld zijn en wat hun invloed op het verbruik is.

Audi A1

De Audi A1 wordt in september op de Nederlandse markt verwacht.