10 februari 2010
Nissan Juke

Nissan Juke

Nissan presenteert Juke

10 februari 2010 | Nissan presenteert een alternatief voor een traditionele sportieve hatchback. De Juke is een swingend gestileerde crossover: een mix van een stoere SUV en een sportauto. Het ontwerp stamt van de Qazana conceptauto, die in 2009 is onthuld tijdens de Autosalon van Genève.

De Nissan Juke is ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) in Londen. De designers hebben zich laten inspireren door het uiterlijk van een rally-auto en een strandbuggy. De Juke heeft daarbij volop Nissan DNA, zoals is te zien aan de achterlichten in de vorm van die van de 370Z en stijlelementen die knipogen naar de al even eigenzinnige Nissan Cube.

Het robuuste zit hem in SUV-kenmerken zoals de stoere wielen met brede banden, in de grote bodemvrijheid en in contrasterende wielkasten. De bovenzijde van de carrosserie schetst het beeld van een sportauto met een hoge taille, lage ramen en een coupéachtige daklijn. De indruk van een coupé wordt nog eens versterkt door de in de C-stijl weggewerkte ontgrendeling van de achterportieren. De luchtweerstand van de Juke is, gezien het stoere voorkomen, laag met een waarde van 0,35 Cw.

Nissan Juke

Binnenin de Juke valt direct de glanzend gekleurde middenconsole op. De vorm is afgekeken van de brandstoftank van een motorfiets. De deurgrepen doen denken aan flippers van een duiker. Aan de andere kant is de Juke heel praktisch, wat blijkt uit een achterklep die royaal toegang geeft tot de bagageruimte (251 liter). De rolhoes is bevestigd aan de achterklep, waardoor die omhoog gaat bij het openen van de klep. De hoofdruimte en beenruimte behoren bovendien tot de grootste in deze klasse en er zijn legio bergvakken om spulletjes uit het zicht op te bergen.

De Nissan Juke is gebaseerd op het B-platform van de Alliantie Renault-Nissan, een platform dat ook is gebruikt voor de Nissan Cube en de Nissan Note. De wielbasis van 2.530 mm is gelijk aan die van de Cube, maar met zijn breedte 1.765 mm en hoogte van 1.565 mm is de Juke een stuk breder, maar ook lager. Mede daardoor is het weggedrag stabiel, zoals bij een sportieve hatchback. De lengte bedraagt 4.135 mm en daarmee is de Juke slechts 180 mm korter dan de Nissan Qashqai.

De voorwielaangedreven versies hebben voor een ophanging met McPherson-veerpoten en achter een H-vormige torsie-as. Bij de vierwielaandrijving maakt die plaats voor een multilink-achterwielophanging, zoals die ook wordt toegepast op de Qashqai. De vierwielaandrijving is een doorontwikkeling van Nissans elektronisch geregelde All Mode 4x4i-systeem. Er is een gewichtsbesparing bereikt van 29 kilogram. En het systeem regelt niet meer alleen de aandrijfkracht over voor- en achterwielen, maar kan ook de krachtsverdeling tussen linker- en rechterwielen variëren om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur weg te filteren.

Nissan Juke

Bij de start van de verkoop in de tweede helft van 2010 zijn drie motoren beschikbaar, een diesel en twee benzineversies. De topuitvoering van de Juke krijgt de primeur van de helemaal nieuwe 1,6-liter benzinemotor met turbo, intercooler, variabele nokkenassen (twin VTC) en directe injectie DIG (Direct Injection Gasoline). Hij levert een maximum vermogen van 140 kW en 240 Nm aan koppel.

De tweede benzinemotor is een doorontwikkelde versie van de Nissan 1,6-liter krachtbron van de HR-generatie. De motor heeft twee brandstofinjectoren per cilinder, wat de verbranding sterk verbetert. Hij levert nu 86 kW en dat is een winst van 6 procent. Het koppel komt nu op 158 Nm en het brandstofverbruik is met 5,6 procent gereduceerd. De Juke 1.6 is er alleen met voorwielaandrijving.

Dat laatste geldt ook voor de versie met de 81 kW sterke 1,5 dCi common-rail dieselmotor. Een roetfilter is standaard.

Nissan Juke

Nagenoeg alle versies van de Juke hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De vierwielaangedreven versie van de 1.6 DIG turbo wordt louter geleverd met een CVT automaat, waarmee ook handmatig (zes versnellingen) is te schakelen. Het is een nieuwe generatie van Nissans XTronic CVT. Hij is lichter, reageert sneller en reduceert tegelijk het verbruik door 30 procent minder interne wrijving en een breder bereik tussen kleinste en grootste overbrengingsverhouding.

Net als bij veel andere modellen van Nissan is straks te kiezen uit drie in luxe oplopende uitvoeringen: Visia, Acenta en Tekna. Details over de uitrusting volgen later. Nieuw is onder meer een centraal geplaatst bedienings- en informatiesysteem i-Con. Deze heeft een display voor het regelen van zowel de verwarming en de ventilatie als het rijgedrag via instellingen als Normal, Sport en Eco. Afhankelijk van de gekozen functie zijn de schakelmomenten van de CVT, de weerstand van het stuur en zelfs de mate van airconditioning aangepast. Ook automatisch inschakelende koplampen en ruitenwissers zijn in te stellen met i-Con.

Nissan heeft een grote optielijst, waarmee de SUV-kenmerken of de sportieve accenten zijn te versterken. Juist, omdat naar verwachting kopers van deze swingende crossover individualistisch van karakter zijn en hun auto graag personaliseren. Ook is er bijvoorbeeld een complete entertainmentset leverbaar voor de inzittenden achterin.

Nissan Juke

De Nissan Juke zal worden geproduceerd in Japan en in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland. De marktintroductie is in de tweede helft van 2010.