11 januari 2010
Ford Focus

Ford Focus

Nieuwe Ford Focus debuteert in Detroit

11 januari 2010 | De nieuwe generatie Ford Focus maakt zijn wereldwijde debuut op de North American International Auto Show (NAIAS) 2010 in Detroit. De Focus is de aanvoerder van de nieuwe generatie wereldwijde C-modellen van Ford, allemaal gebaseerd op één gemeenschappelijk platform dat de basis zal vormen van mogelijk 10 verschillende auto's en zal resulteren in een jaarlijkse productie van 2 miljoen exemplaren in 2012. De marktintroductie van de nieuwe Ford Focus vindt plaats begin 2011.

De nieuwe Ford Focus is ontwikkeld door een wereldwijd team onder leiding van het technisch centrum voor kleine en middelgrote auto's van Ford in het Duitse Merkenich, nabij Keulen. De aandrijving is ontwikkeld onder leiding van een soortgelijk team in het technisch centrum van Ford in het Engelse Dunton. De auto heeft een compromisloos ontwerp om tegemoet te komen aan alle wettelijke en klantvereisten in de belangrijkste markten van de wereld.

Ford Focus

Het chassisontwerp wordt aangevuld met een volledig nieuw stuurbekrachtigingssysteem, dat zorgvuldig is afgesteld om een zuivere, nauwkeurige respons te garanderen bij hoge snelheid en toch licht en wendbaar te blijven bij het parkeren.

In de carrosserie van de nieuwe Focus wordt veel extra sterk staal gebruikt. 55 procent van de carrosserie bestaat uit extra sterk staal en meer dan 26 procent van de structuur van de auto bestaat uit ultrasterk Boron-staal, aanzienlijk meer dan in welk ander product van Ford dan ook. Door deze geavanceerde materialen voldoet de structuur aan de strengste normen ter wereld voor gedrag bij een botsing. Tegelijkertijd wordt het gewicht van de auto tot een minimum beperkt.

Ford Focus

De Europese specialisten van Ford op het gebied van rijdynamiek hebben ook de stabiliteit en wendbaarheid in bochten verbeterd met de introductie van het geavanceerde Dynamic Cornering Control-systeem, dat koppelvectortechnieken gebruikt om vermogen tussen de aangedreven wielen te verdelen en zodoende de mate van onderstuur te beperken, de hoeveelheid tractie te verbeteren en het insturen te vergemakkelijken.

Het wereldwijde motorassortiment voor de nieuwe Focus omvat onder meer een reeks EcoBoost viercilinder motoren (waaronder de 1.6-liter motor in Europa) en een reeks verbeterde Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren die stuk voor stuk een brandstofverbruik realiseren dat tot 20 procent lager is dan dat van de voorgaande modellen.

Ford Focus

Op de NAIAS-autoshow laat Ford een volledig nieuwe 2.0-liter benzinemotor voor de Noord-Amerikaanse markt zien met DI en Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing) voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik. De nieuwe 2.0-liter DI Ti-VCT-motor is tot 20 pk krachtiger dan de huidige 2.0 Duratec I-4-motor en meer dan 10 procent zuiniger.

Voor optimale prestaties en zuinigheid van de nieuwe Focus is de 2.0-liter DI Ti-VCT-motor gecombineerd met de nieuwste automatische Ford PowerShift-transmissie met zes versnellingen. Voor deze transmissie is een dubbele koppeling gebruikt, die op zichzelf het brandstofverbruik met wel 9 procent kan reduceren in vergelijking met een traditionele automaat met vier versnellingen.

Ford Focus

De PowerShift-transmissie is gebaseerd op een efficiëntere handgeschakelde versnellingsbak, en vereist niet het extra gewicht en de complexiteit van koppelomvormers, een planetaire versnellingsbak en oliepompen, zoals bij conventionele automatische transmissies. Met de elektronisch gestuurde dubbele koppeling kan snel en soepel van versnelling worden gewisseld, zodat een naadloos overlopend koppel wordt geleverd en de klant profiteert van een mate van soepelheid en bedieningsgemak die je alleen zou verwachten van een topklasse automatische transmissie.

Ford heeft ook bevestigd in 2011 te beginnen met het bouwen van een volledig door een accu aangedreven elektrische auto in de assemblagefabriek in Michigan, voor de Noord-Amerikaanse markt. Dit wordt de eerste door een accu aangedreven elektrische personenauto van Ford.

Ford Focus

In de cockpit is de belangrijkste vernieuwing de nieuwe generatie bestuurderstechnologie, MyFord, die de bestuurder voorziet van een combinatie van bedieningspanelen en weergaveschermen voor de bediening van de belangrijkste voorzieningen. In de topmodellen is het MyFord-systeem uitgerust met een 8-inch touchscreen, zodat de bestuurder een uitgebreide reeks functies kan besturen via een duidelijke, intuïtieve kleurendisplay. MyFord wordt aangevuld door een nieuwe generatie van het krachtige SYNC-connectiviteitspakket van Ford, met spraakgestuurde technologie, Bluetooth en satellietnavigatie, en aansluitingen voor uiteenlopende externe apparaten en mediaspelers.

Andere beschikbare technologieën die de veiligheid en het gebruiksgemak bevorderen, zijn keyless entry en de Ford Power-startknop, een achteruitrijcamera en een semi-automatisch systeem voor fileparkeren waarbij de auto automatisch in een parkeerplaats wordt gestuurd.