17 december 2009
BMW ActiveE

BMW ActiveE

BMW onthult Concept ActiveE

17 december 2009 | BMW presenteert de Concept ActiveE. Na de MINI E is dit de tweede volledig elektrisch aangedreven auto van het concern. Het studiemodel is op basis van de BMW 1-Serie Coupé met een elektromotor van 125 kW (170 pk). Gecombineerd met een ideale gewichtsverdeling en achterwielaandrijving belooft deze auto CO2-vrije mobiliteit in typische BMW stijl. BMW kondigt bovendien aan binnen 'Project i' een vloot testexemplaren, gebaseerd op dit model te bouwen die de al uitgeleverde vloot van zeshonderd MINI E's moet overtreffen.

Voor een vlotte acceleratie beschikt de BMW Concept ActiveE over een krachtbron met een maximumkoppel van 250 Nm. In 4,5 seconden bereikt de BMW Concept ActiveE vanuit stilstand de 60 km/u en in minder dan 9 tellen is de 100 km/u bereikt. De topsnelheid van de elektrische BMW is begrensd op 145 km/u. Met een praktijkgerichte actieradius van 160 km (240 km volgens de Amerikaanse FTP72 cyclus) kan de bestuurder zich ook op wegen buiten de stad begeven.

BMW ActiveE

De energie voor de motor wordt geleverd door een vloeistofgekoeld, lichtgewicht lithium-ion-accupakket, gemaakt door de onlangs opgerichte joint venture van BMW Group en SB LiMotive (Bosch en Samsung SDI). Dankzij de koeling kan de accu onder alle omstandigheden optimaal zijn capaciteit leveren. De accu-unit is ondergebracht op de plekken waar in de reguliere BMW 1-Serie de aandrijflijn en de brandstoftank zijn te vinden.

De elektromotor met de elektronische regelunit is gemonteerd op de plaats van het achterdifferentieel. Hiermee staat zoveel mogelijk ruimte in de auto tot de beschikking van de vier inzittenden en hun bagage. De oplaadtijd van een volledig lege accu bedraagt nog geen drie uur bij aansluiting op hoogspanning. Bij het loslaten van het gaspedaal en het intrappen van het rempedaal remt de auto bovendien effectief af op de motor, die dan als generator fungeert en de accu bijlaadt. Daarmee kan in stadsverkeer de actieradius tot wel twintig procent toenemen. Het conventionele hydraulische remsysteem is er voor noodsituaties, als plotseling hard moet worden geremd.

BMW ActiveE

Voor de BMW Concept ActiveE is een specifieke versie van BMW ConnectedDrive ontwikkeld, het geïntegreerde informatie- en communicatiesysteem dat in maart 2010 in Nederland wordt geïntroduceerd in de nieuwe BMW 5-Serie. Aan het systeem in de BMW Concept ActiveE zijn nieuwe features toegevoegd, zoals de mogelijkheid met de mobiele telefoon op afstand de laadtoestand van de accu te controleren, de dichtstbijzijnde oplaadpunten te zoeken en de verwarming of de airconditioning in te schakelen.

De BMW Concept ActiveE is het tweede model in het kader van Project i, na de eerder gelanceerde MINI E. Het project omvat alle activiteiten van BMW Group, gericht op het ontwikkelen van duurzame productiemodellen met elektrische aandrijving. De MINI E, waarvan er zeshonderd zijn gebouwd, wordt momenteel beproefd door verschillende zakelijke en particuliere gebruikers in de Verenigde Staten en Europa. Ook de BMW Concept ActiveE zal in een dergelijke vorm in de praktijk getest worden.