3 december 2009
 

Volkswagen Up!

Volkswagen onthult studiemodel Up! Lite

3 december 2009 | Volkswagen presenteert op de Los Angeles Autoshow het studiemodel Up! Lite, een driedeurs vierzitter die opvalt door een gemiddeld verbruik van slechts 2,44 l/100 km (1:41). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 65 g/km. De Up! Lite is een hybride auto waarbij een TDI-dieselmotor en een elektromotor samenwerken met een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Het studiemodel is zeer licht door het gebruik van aluminium en hij heeft een zeer gestroomlijnde carroserie. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,237.

De 695 kilogram lichte Up! Lite is gebaseerd op het New Small Family-platform van Volkswagen. Het eerste model van deze compleet nieuwe modelgeneratie, die opvalt door efficiency en zuinigheid, komt in 2011 op de markt.

Volkswagen Up!

In het studiemodel Up! Lite werkt een 0,8 liter TDI-motor met een vermogen van 38 kW/51 pk samen met een 10 kW/14 pk sterke elektromotor. De multifunctionele elektromotor is aan boord om de TDI-krachtbron te ontlasten, maar hij kan ook worden gebruikt om extra kracht te leveren tijdens bijvoorbeeld een inhaalactie. Op zo'n moment is dan in totaal 48 kW/65 pk beschikbaar. Bovendien zorgt de elektromotor ervoor dat de bewegingsenergie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit (recuperatie).

Met de Up! Lite zijn er twee mogelijkheden om zonder inzet van de TDI-motor te rijden. De eerste is als de auto uitrolt, het loslaten van het gaspedaal activeert het Start-Stop-systeem waardoor de TDI automatisch afslaat. Ook op korte afstanden, bijvoorbeeld in een woonomgeving, kan de elektromotor de aandrijving voor zijn rekening nemen. De benodigde energie is afkomstig van een lithium-ion-batterij. Door deze mogelijkheden wordt de Up! Lite als zogenaamde Full Hybrid ingeschaald. De Up! Lite is standaard uitgevoerd met de efficiënte zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling, die ook in de nieuwe Polo wordt gebruikt. De topsnelheid van de Up! Lite bedraagt 160 km/h; de sprint van 0-100 km/h duurt 12 seconden.

Volkswagen Up!

De Up! Lite dankt zijn lage brandstofverbruik niet alleen aan de efficiënte aandrijflijn. Doordat het koetswerk grotendeels van aluminium is, bedraagt het totaalgewicht van de auto slechts 695 kg. Zelfs de (18-inch) wielen zijn hightech: ze zijn gemaakt van een combinatie van aluminium en carbon. Ook in aerodynamisch opzicht is de Up! Lite zeer innovatief. De grille opent of sluit namelijk al naargelang de behoefte aan motorkoeling. En in plaats van buitenspiegels beschikt het studiemodel over drie camera's. Die zorgen voor een beter zicht naar achteren en verminderen tegelijkertijd de luchtweerstand.

Ook het comfort profiteert van de inzet van innovatieve technieken. Als de Up! Lite stilstaat in de zon, wordt de warme lucht in de auto automatisch naar buiten geleid (passieve standventilatie). Belangrijke functies als airconditioning, internet, telefoon, audio/video en boordcomputer zijn eenvoudig en intuïtief te bedienen via een touchscreen dat ook reageert op handbewegingen vóór het scherm. De zitplaatsen achter zijn makkelijk bereikbaar dankzij de Easy-Entry-functie.

Volkswagen Up!

Zijn lengte bedraagt 3,84 meter is en daarmee is hij bijna net zo lang als de nieuwe Polo. De Up! Lite is 1,40 meter hoog en 1,60 meter breed. Het studiemodel dankt zijn markante uiterlijk vooral aan de rechte achterkant en de 'brede schouders', een verwijzing naar de sportieve Scirocco. De achterklep is volledig van glas en de achterlichten maken gebruik van LED-techniek.

Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up!
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via