1 december 2009
Audi A8

Audi A8

Audi presenteert nieuwe A8

1 december 2009 | Audi bekroont het jaar waarin het zijn eeuwfeest viert met de introductie van de nieuwe A8. Het nieuwe vlaggenschip van Audi belooft efficiënte motoren die tot 22% zuiniger zijn dan hun voorgangers. De nieuwe A8 komt begin april 2010 op de markt. Er is dan keuze uit twee V8-uitvoeringen, benzine en TDI. Bestellingen kunnen vanaf januari worden geplaatst - de prijslijst start bij € 113.900,-.

Het nieuwe topmodel springt in het oog door een genereuze maatvoering (L/B/H 5,14/1,95/1,46 m, wielbasis 2,99 m) en een combinatie van strakke lijnen en een relatief lage daklijn. Het resultaat is niet alleen een zeer gunstige Cw-waarde van 0,26, maar ook een vloeiend silhouet, waarin wielen met een diameter tussen 17 en 21 inch de wielkasten vrijwel naadloos opvullen.

Audi A8

Voor de nieuwe A8 is wederom gebruik gemaakt van Space Frame-technologie. Het aluminium Audi Space Frame is sterk, veilig en daarbij ook nog eens uitzonderlijk licht. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan de rijdynamiek, het comfort en het veiligheidsniveau. Het Space Frame voor de nieuwe A8 maakt gebruik van nieuw ontwikkelde componenten die ten opzichte van het vorige model sterker en lichter zijn. De toepassing van zogenaamde high-strength aluminiumlegeringen zorgt alleen al voor een gewichtsvermindering van 6,5 kg. Daarbij is aluminium uitstekend recyclebaar.

De sfeer aan boord wordt niet alleen bepaald door materialen als leder, hout en aluminium, maar ook door de sfeerverlichting met LED-techniek. Via het MMI kan de bestuurder afhankelijk van de (gewenste) sfeer aan boord diverse kleurschema's selecteren. De nieuwe Audi A8 beschikt over een startknop. Dit maakt het mogelijk om de motor te starten en te stoppen terwijl de eigenaar de sleutel gewoon op zak heeft.

Audi A8

Bij de marktintroductie in april 2010 zijn er twee motoren beschikbaar voor de nieuwe A8. De direct ingespoten 4.2 FSI V8-benzinemotor ( € 113.900,-) levert een vermogen van 273 kW/372 pk en een koppel van 445 Nm bij 3.500 t/min. Daarmee is hij goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Belangrijker is echter dat deze motor een brandstofverbruik van gemiddeld 9,5 l/100 km voor zich laat noteren. Ondanks het toegenomen vermogen (+16 kW/22 pk) is hij daarmee 13% zuiniger dan zijn voorganger. In Nederland levert dat een C-label op.

De gunstiger cijfers voor vermogen en verbruik zijn vooral het gevolg van een sterk verminderde interne weerstand. Ook de standaard toepassing van recuperatie (het omzetten van vertragingsenergie in elektriciteit) en een slim temperatuurmanagement dragen hier in alle nieuwe Audi A8-modellen aan bij.

Audi A8

Ook de 4,2-liter V8 TDI (€ 117.500,-) is vanaf de marktintroductie leverbaar. De Common Rail dieselmotor met twee turbo's levert 258 kW/350 pk en een koppel van 800 Nm (tussen 1.750 en 2.750 t/min). Prestaties van niveau (0-100 in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/h) gaan hier samen met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km (-19% ten opzichte van de voorganger). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 199 g/km en daarmee is de 4.2 TDI goed voor een C-label.

In de loop van 2010 wordt het motorenaanbod uitgebreid. Zo wordt de auto leverbaar met een sterk verbeterde 3.0 TDI met start-stopsysteem. Met een vermogen van 184 kW/250 pk en een koppel van 550 Nm is hij sterker (+ 13 kW/17 pk en +100 Nm) dan zijn voorganger, maar de grote winst zit hem in het verbruik. Met een gemiddelde van 6,6 l/100 km is hij 22% zuiniger dan zijn voorganger. De CO2-uitstoot bedraagt 174 g/km - goed voor een B-label. De 3.0 TDI-motor komt er ook met een vermogen van 150 kW/204 pk in combinatie met voorwielaandrijving. Het verbruik bedraagt dan 6,0 l/100 km (CO2: 159 g/km).

Audi A8

Alle nieuwe Audi A8-modellen worden geleverd met de compleet nieuwe achttraps tiptronic-transmissie. Deze dankt zijn efficiency vooral aan zijn brede 'overall' overbrengingsverhouding van 7,0:1 tussen de laagste en de hoogste versnelling. Daarbij is de oliepomp van deze transmissie zeer efficiënt en wordt de versnellingsbakolie verwarmd door het koelsysteem van de auto. Dit zorgt voor minder interne weerstand. Ten opzichte van een traditionele versnellingsbak zorgt de tiptronic-transmissie voor een verbruiksvermindering van 6%.

Bij de 3.0 TDI zorgt een hydraulische accumulator voor een feilloze werking van het start-stopsysteem. De achttraps tiptronic-transmissie maakt gebruik van het dynamic shift program (DSP) met twee programma's (D en S). Het DSP kan gebruik maken van navigatiegegevens van het optionele MMI navigatie plus: bochten op de route worden dan in het schakelprogramma opgenomen om onnodige schakelmomenten te voorkomen. De tiptronic-transmissie is ook handmatig te bedienen. Dat kan via 'paddles' aan het multifunctionele stuur of via de pook op de middenconsole.

Audi A8

De quattro vierwielaandrijving van de Audi A8 verdeelt de aandrijfkracht in een verhouding van 60-40 naar de achter- en voorwielen. Dat vormt de basis voor een dynamisch weggedrag. Als de wielen grip verliezen, wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkracht automatisch via een differentieel naar de wielen met de meeste grip gestuurd. Voor sportief ingestelde rijders is het sportdifferentieel beschikbaar, dit systeem wordt standaard geleverd op de A8 4.2 TDI. Hiermee is de aandrijfkracht op de achterwielen variabel, wat zorgt voor een weggedrag als 'op rails'.

Audi drive select is standaard op de nieuwe A8. Dit systeem integreert de adaptive air suspension, de motor en de achttraps transmissie. De bestuurder kan via de MMI de karakteristieken hiervan naar wens instellen. Daarbij is er keuze uit de instellingen 'comfort', 'automatisch' en 'dynamiek'. De vierde modus (individual) vereist 'input' van de bestuurder. Audi drive select is ook te combineren met het sportdifferentieel en Audi dynamic steering. Dit laatste werkt nauw samen met het ESP en helpt onder- en overstuur te verminderen. Het remsysteem maakt gebruik van lichtgewicht technologie met onder meer aluminium remklauwen. Dit levert een gewichtsbesparing van 3,75 kg per wiel op.

Audi A8

De adaptieve luchtvering van de nieuwe Audi A8 is uitgevoerd met gecontroleerde demping waarvoor nieuwe veerpoten zijn ontwikkeld. Deze maken het mogelijk om een comfortabele instelling te realiseren zonder dat daarvoor extra expansiereservoirs nodig zijn. Door de elektronische aansturing reageert de demping buitengewoon snel en flexibel op veranderende wegomstandigheden. Afhankelijk van de rijsnelheid en de persoonlijke instellingen van de bestuurder, zorgt de adaptieve luchtvering ervoor dat het koetswerk automatisch lager komt te staan (-25 mm). Dit zorgt voor een vermindering van de luchtweerstand en dus van het verbruik. Overigens kent het systeem ook een 'lift-modus'.