25 november 2009
Opel Astra (2009 - 2015)

Opel Astra (2009 - 2015)

5 sterren voor Opel Astra bij EuroNCAP crashtest

25 november 2009 | Euro NCAP, de Europese organisatie die nieuwe auto's op hun veiligheid beoordeelt, kende de Opel Astra vijf sterren toe. De Astra scoorde bijzonder hoog op de bescherming van de voorpassagiers bij een frontale botsing. NCAP voegde ook punten toe omdat Electronic Stability Controlplus, een computergestuurde technologie die de stabiliteit van een auto verhoogt door uitbreekneigingen te detecteren en beperken, standaard is op alle versies in de 27 landen waar Euro NCAP scores worden gebruikt, evenals in Noorwegen en Zwitserland.

Euro NCAP gaf de hoogste score ooit voor de actieve hoofdsteunen van Astra, die de inzittenden beschermen tegen whiplashletsels. Dit is bijzonder belangrijk omdat whiplash het meest voorkomende letsel bij inzittenden is wanneer de auto vanaf de achterzijde wordt aangereden. Het actieve hoofdsteunsysteem van Opel, dat geïntegreerd is in de normbepalende stoelen van het merk, is op zich een technische innovatie. Het is volledig omkeerbaar en hoeft door de bestuurder niet worden teruggesteld na een kop-staartbotsing.

Opel Astra (2009 - 2015)

Tot de vele veiligheidskenmerken van de Astra behoren nieuwe dubbele gordelspanners die verwondingen kunnen voorkomen door de heupen van de inzittenden op hun plaats te houden tijdens een botsing. Hierdoor zijn dure, zware knieairbags overbodig en komt meer plaats beschikbaar voor opbergvakken.

Andere passieve veiligheidskenmerken van de Astra zijn zes airbags, een intelligent gordelwaarschuwingssysteem en een schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen, zodat een kinderzitje veilig op de passagiersstoel kan worden geplaatst. Daarnaast beschikt de auto over ABS met talrijke rijhulpfuncties, traction control, het ESPPlus van de nieuwe generatie, adaptieve remlichten, Adaptive Forward Lights (AFL+) en het Opel Eye camerasysteem.

Opel Astra (2009 - 2015)

Op de Astra begint de passieve veiligheid bij een stijve passagierskooi, hoofdzakelijk gemaakt van hoogwaardig staal dat de ingenieurs van Opel hebben ontwikkeld om zo weinig mogelijk te vervormen en een zo groot mogelijke overlevingsruimte te behouden bij een ongeval. De voor- en de achterzijde van de passagiersruimte zijn omgeven door kreukelzones die op een veilige, gecontroleerde manier vervormen en beschermen.

De voorzijde heeft een ontwerp met drie geleidingswegen om de ontstane krachten af te voeren. Eén van die wegen is het hulpframe van het chassis, dat zelfs bij frontale botsingen op hoge snelheid weerstand biedt omdat het de energie die bij de botsing vrijkomt, doeltreffend verspreidt. Voor een goede bescherming bij aanrijdingen aan de zijkant, waarbij er weinig speelruimte is voor een noemenswaardige kreukelzone, is de stijve flank van de carrosseriestructuur gemaakt om de belasting te verspreiden. De deuren zijn voorzien van verstevigingsbalken in uiterst sterk staal die nu diagonaal geplaatst worden, zodat de B-stijl, zelf gemaakt van het sterkste staaltype, de drempelbalk en de vloer- en daktraversen nu samen de energie kunnen verspreiden.

Opel Astra (2009 - 2015)

De ingenieurs hebben ook de bescherming van voetgangers verbeterd door voldoende afstand te creëren tussen de motorkap en harde punten eronder en door een motorkap te gebruiken die een voldoende hoge constructiestijfheid verenigt met bescherming tegen hoofdletsels bij voetgangers. In één deelcategorie behaalde de Astra het maximum van de NCAP-punten omdat zijn bumper met energieabsorberend schuim over de hele breedte van de auto bescherming biedt tegen verwondingen aan de onderbenen.