25 november 2009
Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze krijgt 5 sterren in EuroNCAP-botsproef

25 november 2009 | De Chevrolet Cruze heeft vijf sterren gescoord bij de European New Car Assessment Program (EuroNCAP) botsproeven. Volgens EuroNCAP heeft de Cruze 79 punten behaald (100 punten is het maximum). De Cruze realiseerde 96 procent in de categorie bescherming volwassenen.

De Cruze realiseerde een maximum van zestien punten bij de frontale botsproef en het maximaal haalbare van acht punten bij de zijwaartse botsproef tegen een beweegbaar, vervormbaar obstakel. De Cruze is de eerste personenauto die het maximaal aantal te behalen punten bij testen realiseerde sinds EuroNCAP begon met het uitvoeren van botsproeven in 1997.

Chevrolet Cruze

De onafhankelijke Europese organisatie voor botsproeven heeft Chevrolet's nieuwe compacte sedan ook een hoge score van 7,3 punten uit een totaal van acht toegekend bij de zijwaartse test tegen een paal, waaruit duidelijk blijkt dat de verstevigde zijkant van het koetswerk van de Cruze in belangrijke mate bijdraagt aan de bescherming van de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding. De hoofdsteunen van de Cruze waren in een goede positie om de bij een aanrijding vrijgekomen energie te absorberen, waardoor een whiplash wordt voorkomen bij een aanrijding aan de achterzijde. De Cruze kreeg ook uitstekende cijfers voor de bescherming van kinderen en inzittenden tijdens de botsproeven.

De Cruze noteerde al eerder de hoogst haalvare vijf-sterrenscore bij botsproeven door het Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) in Australië en het Chinese New Car Assessment Program (C-NCAP) in China.

Chevrolet Cruze

De veiligheid van de Cruze is gebaseerd op de sterke structuur van de carrosserie. De Cruze beschikt over een nieuw geïntegreerd systeem voor de body en het onderstel (BFI) dat is voorzien van exact afgestelde chassiscomponenten. Met het BFI-systeem zijn de carrosserie en het onderstel als één geheel uitgevoerd, wat resulteert in een grote stabiliteit en degelijkheid.

Vierenzestig procent van de structuur bestaat uit hoogwaardig staal, dat een hoge mate aan bescherming biedt. De versterking van de sluiting van de deur in de carrosserie, het gebruik van hoogwaardig staal voor de B-stijlen en de efficiënte aluminium stootstangen zorgen verder voor een maximale bescherming.