24 november 2009
BMW 5-Serie

BMW 5-Serie

BMW onthult nieuwe 5-Serie

24 november 2009 | BMW onthult de geheel nieuwe 5-Serie. De nieuwe sedan belooft een dynamisch weggedrag en toch een laag verbuik. De BMW 520d claimt zelfs het laagste verbruik in zijn klasse (5,0l/100 km) en de BMW 530dA voldoet nu al aan de EU6 emissienorm van 2014. Bovendien debuteert in Nederland ConnectedDrive op de BMW 5-Serie. Een reeks met elkaar verbonden rij-assistentiesystemen en online applicaties die veiligheid, comfort en gemak verhogen.

Het design van de nieuwe BMW 5-Serie telt een groot aantal typische BMW stijlkenmerken. De korte overhang aan de voorzijde, de licht voorover neigende BMW nieren, de lange motorkap met dubbele V-vormige profiellijnen en de coupéachtige daklijn met typische 'Hofmeisterknik' zorgen daar onder andere voor. Ook de bewust hoog gehouden achterzijde met brede wielkasten, accentuerende LED achterlichten en de grote bumper verlenen de auto een krachtige uitstraling.

BMW 5-Serie

De stijl van het exterieur kenmerkt ook het interieur. De belangrijkste kenmerken zijn de op de bestuurder georiënteerde cockpit en het gebruik van rustige lijnen en kleuren. BMW brengt daarnaast in de 5-Serie de nieuwste generatie van Head-Up Display. De projectie van voertuiginformatie op de voorruit is geoptimaliseerd en gebeurt nu in een hogere resolutie en op een groter formaat. Via de laatste generatie iDrive is tevens de standaard interactieve Integrated Owners' Manual te raadplegen.

Op de 5-Serie biedt BMW voor het eerst ConnectedDrive aan in Nederland. ConnectedDrive is een combinatie van digitale online applicaties en rij-assistentiesystemen. Het netwerk omvat onder meer applicaties als BMW Online (eigen internetportal met o.a. het weerbericht, nieuws en beurskoersen) en BMW Teleservices (voor bijvoorbeeld het automatisch maken van een afspraak voor onderhoud en het per telefoon openen of afsluiten van de auto). Ook rij-assistenten zoals Surround View (beeld van rondom de auto), Lane Departure warning met dode hoek waarschuwing, Speed Limit Info (herkenning snelheidslimieten), en BMW Night Vision met personendetectie maken deel uit van ConnectedDrive. Op termijn zal een volledige internetverbinding in Nederland worden aangeboden.

BMW 5-Serie

De BMW 5-Serie biedt ook première aan de nieuwe Parking Assistant. Dit systeem scant tot een snelheid van 35 km/u de straten waarin gereden wordt, op zoek naar een geschikte parkeerplaats. Indien deze is gevonden, wordt de bestuurder geïnformeerd en kan deze met een druk op de knop de auto automatisch laten inparkeren. Enkel de bediening van het gas- en rempedaal is daarbij gevraagd.

De wielbasis van de nieuwe 5-Serie is 8 cm gegroeid en bedraagt 2,96 meter. Deze grote afstand tussen de voor- en achterwielen zorgt niet alleen meer comfort en stabiliteit maar ook voor meer binnenruimte en een gracieus silhouet.

BMW 5-Serie

Om daarnaast het gewicht van de auto te beperken, en daarmee verbruik en dynamiek te verbeteren, zijn de portieren, motorkap, voorspatborden en delen van de wielophanging van aluminium. Door toepassing van ultrasterk staal is de carrosserie van de nieuwe BMW 5-Serie bovendien 55% stijver dan zijn voorganger.

Bij introductie is de 5-Serie sedan leverbaar met keuze uit vier benzine- en drie dieselmotoren. Alle krachtbronnen zijn optioneel leverbaar met de nieuwe achttrapsautomaat, bekend uit onder andere de BMW 5-Serie Gran Turismo.

BMW 5-Serie

BMW 550i (300 kW/407 pk) met V8 TwinPower Turbo benzinemotor is standaard met deze transmissie uitgerust. De overige motoren worden standaard gecombineerd met een handbediende zesversnellingsbak. Andere benzinemotoren zijn de zescilinder BMW 523i (150 kW / 204 pk ), BMW 528i (190 kW/258 pk ) en de BMW 535i. Deze nieuwe variant van de 5-Serie beschikt over TwinPower Turbo, High Precision Injection en Valvetronic en levert bij een vermogen van 225 kW/306 pk een verbruik van 8,4 liter per honderd kilometer en een uitstoot van 199 g CO2/km.

De BMW 520d (135 kW/184 pk) is door de technici flink onder handen genomen. Mede dankzij het start/stop systeem komt het gemiddelde verbruik uit op 5,0 liter per honderd kilometer wat neerkomt op een uitstoot van 132 gram CO2/km. Tevens is in maart 2010 de BMW 525d (150 kW/204 pk) leverbaar. De BMW 530d (180 kW/245 pk) rondt het dieselprogramma af. Deze variant is in combinatie met automatische transmissie in Nederland standaard voorzien van BluePerformance technologie waardoor de auto voldoet aan de EU6-emissienormen van 2014.