22 oktober 2009
 

Volvo

Volvo test zelfstandig rijdende auto

22 oktober 2009 | Volvo werkt mee aan SARTRE, een project van de Europese Unie voor de ontwikkeling van technologie waarmee voertuigen autonoom, als een treintje over de snelweg kunnen rijden. Deze technologie kan doorstroming en reistijd verbeteren, meer rijcomfort bieden, het aantal ongevallen terugdringen, het brandstofverbruik (en daardoor ook de CO2-emissie) beperken.

Iemand rijdt 's morgens weg van huis en sluit - na te zijn ingevoegd op de snelweg - aan bij een aantal andere auto's, die in een 'treintje' op slechts enkele centimeters van elkaar op normale snelheid rijden. Na een paar minuten kan hij of zij het stuur loslaten en bijvoorbeeld de krant lezen, telefoneren of TV kijken, terwijl de auto volledig veilig zichzelf bestuurt.

Volvo

De onderzoekers stellen dat zogenoemde 'road trains' binnen tien jaar realiteit kunnen zijn. De auto-industrie richt zich al lang op de ontwikkeling van actieve veiligheidssystemen die preventief werken, zoals tractiecontrole en remassistenten. Maar Volvo en andere autobouwers gaan veel verder: zij denken aan technologie waarmee auto's volledig zonder tussenkomst van de bestuurder kunnen rijden. Autonoom, wat wil zeggen dat de auto zelf accelereert, remt en stuurt, en samen met andere voertuigen met dezelfde techniek een treintje kan vormen. De eerste auto's met deze techniek rijden vanaf begin 2011 al op testcircuits. Zij zijn voorzien van een navigatiesysteem en een zender-ontvanger die met het voorste voertuig communiceert. Omdat de benodigde techniek in de auto's is aangebracht, is aanpassing van de bestaande wegen niet nodig.

Het idee is dat elke trein of groep wordt aangevoerd door een 'leider', een voertuig dat normaal rijdt en wordt bestuurd door een ervaren berijder die bekend is met het traject. Dat kan een taxi, een bus of een vrachtauto zijn. Elke trein bestaat uit zes tot acht voertuigen. Een bestuurder die zijn afslag nadert, neemt de controle over zijn eigen auto weer over, verlaat het konvooi door naar de afrit te sturen en vervolgt dan zijn eigen weg zoals normaal. De andere auto's in de trein sluiten het gat en rijden aaneengesloten verder, tot het konvooi zich weer opsplitst.

Volvo

Het voordeel van zulke road trains is dat alle bestuurders in het convooi de mogelijkheid hebben hun reistijd anders te besteden terwijl zij van of naar hun werk rijden. De treintjes verhogen de veiligheid en verbruiken minder brandstof in vergelijking tot auto's die ieder voor zich rijden. Omdat de auto's zo dicht op elkaar rijden, is er minder luchtweerstand, wat ongeveer 20 procent brandstofbesparing kan opleveren. Ook wordt de capaciteit van de weg beter benut.

SARTRE staat voor Safe Road Trains for the Environment. Het wordt gedeeltelijk door de Europese Commissie gesubsidieerd, onder het Framework 7-programma. Ricardo UK Ltd heeft de leiding over SARTRE, waaraan ook de volgende bedrijven en instanties meewerken: IDIADA en Robotiker-Tecnalia uit Spanje, het Institut für Kraftfahrwesen Aachen (ika) uit Duitsland, het SP Technical Research Institute uit Zweden en Volvo Car Corporation en Volvo Technology uit Zweden.

Volvo Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via