21 oktober 2009
 

Toyota

Drie concept cars bij Toyota in Tokyo

21 oktober 2009 | Tijdens de 41e Tokyo Motor Show presenteert Toyota drie concept cars. De compacte sportauto FT-86 Concept is ontworpen door Toyota Europe Design Development (ED2) in Zuid-Frankrijk. De concept car is uitgerust met een 2,0 liter boxermotor en wordt aangedreven via de achterwielen. Daarnaast zal de Full Hybrid Electric Toyota Prius (plug-in) zijn opwachting maken op de Japanse beurs. Ook zal er een elektrische auto voor stadsverkeer, de FT-EV II te zien zijn. De Tokyo Motor Show vindt plaats van 24 oktober tot en met 4 november in het Japanse Makuhari.

De FT-86 (ofwel: FT hachi roku) is een compacte, achterwielaangedreven sportwagen. Het compacte ontwerp belooft de bestuurder meer controle, terwijl de lichte carrosserie en het lage zwaartepunt de auto een zeer interactieve handling zouden geven. De 2,0 liter boxermotor belooft, samen met de compacte en lichte carrosserie, 'groene' prestaties.

Toyota

De FT-86 is uitgevoerd in Flash Red met een lichte blauwteint. Het interieur heeft een moderne, minimalistische uitstraling met geraffineerde details, zoals de toepassing van ritsen in het dashboard.

Deze concept car, die onlangs al op de Duitse IAA te zien was, is gebaseerd op de huidige, derde generatie Toyota Prius. Het is de eerste Toyota die is uitgerust met lithium-ion batterijen. De auto kan worden opgeladen via een externe voedingsbron, bijvoorbeeld een normaal stopcontact in huis. De auto kan ook rijden als de batterijen niet volledig opgeladen zijn en is dus niet afhankelijk van deze laadfunctie. Hoewel het elektriciteitsverbruik wat hoger ligt dan bij een conventionele hybride met elektromotor en benzinemotor, ligt het brandstofverbruik juist lager. Dit betekent dus minder verbruik van fossiele brandstoffen, een lagere CO2-uitstoot én minder luchtvervuiling. Het beoogde brandstofverbruik is 55 km/l of lager

Toyota

Het gemiddelde brandstofverbruik is berekend onder geconditioneerde testomstandigheden, waarbij brandstofverbruik bij gebruik van de elektromotor (opgeladen via een externe voedingsbron) en brandstofverbruik bij gebruik als hybrideauto met benzinemotor en elektromotor nadat de batterijen zijn ontladen worden gecombineerd. De testritten zijn uitgevoerd volgens de Japanse JC08-testregelgeving. Het gemiddelde brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de rijomstandigheden, de rijstijl en de afstand die wordt afgelegd., de CO2-uitstoot is 42 g/km of lager en de Full Electric actieradius bedraagt 20 km of meer bij een volledig opgeladen batterij. In dat geval stoot men tijdens het rijden geen emissies uit, hetgeen een bijdrage levert aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden. Het opladen van de batterijen duurt 100 minuten bij 220 V.

De FT-EV II is een compacte elektrische auto die speciaal is ontworpen voor kortere ritten. De volledig elektrische auto is efficiënt, met een nóg compactere carrosserie dan de iQ, maar wel met zitplaatsen voor vier personen. Er is drive-by-wire-technologie aan boord met joystick-bediening voor alle functies, inclusief gas geven, remmen en sturen. En bovendien is er meer beenruimte, omdat gas- en rempedaal niet meer nodig zijn. Verder heeft de FT-EV II een verbeterd zicht naar voren, dankzij een laag schutbord vóór en extra ruit onder de voorruit; doorzichtige LED-achterlichten zorgen voor extra veiligheid rondom de auto.

Toyota

Andere kenmerken zijn:

  • elektrische schuifdeuren aan beide zijden voor eenvoudig in- en uitstappen;
  • topsnelheid van meer dan 100 km/h;
  • actieradius van minimaal 90 km bij een volledig opgeladen batterij;
  • bijzonder stil en comfortabel, soepele acceleratie dankzij Toyota's motormanagement, onderdeel van het hybridesysteem en de kern van Toyota's groene technologie.
Toyota Toyota Toyota Toyota
 
Websitewww.toyota.nl
Deel via