13 oktober 2009
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Nieuwe Ford Focus ECOnetic nu te bestellen

13 oktober 2009 | De nieuwe Ford Focus ECOnetic, die in Frankfurt zijn wereldpremière beleefde, is per direct te bestellen bij de Nederlandse Ford dealers. De nieuwe Focus ECOnetic beschikt over het nieuwe Ford Auto-Start-Stop systeem, Smart Regenerative Charging en Low Tension FEAD (minder spanning op de aandrijfriemen aan de voorkant van het motorblok). Dit zijn drie technieken die voor het eerst in de modellenserie van Ford Europa worden toegepast om de uitstoot en het brandstofverbruik te verlagen.

De Ford Focus ECOnetic wordt nog altijd aangedreven door de 109 pk (80 kW) sterke 1.6 liter Ford Duratorq TDCi-motor met standaard een gecoat dieselpartikelfilter (cDPF). De nieuwe Focus ECOnetic heeft een gecombineerd verbruik van 3,8 l/100 per km en een CO2-uitstoot van 99 gram CO2 per km.

De nieuwe Focus ECOnetic is de eerste Ford die standaard is uitgerust met het nieuwe Ford Eco Mode-systeem. Ford Eco Mode is een geheel nieuw informatiesysteem dat bestuurders helpt bij het bereiken van een lager brandstofverbruik – dat is goed voor de portemonnee van de klant en voor het milieu.

Ford Focus (2005 - 2011)

De nieuwe vijfdeurs Focus ECOnetic is de eerste Europese Ford met Ford Auto-Start-Stop: een systeem dat de motor automatisch af zet en weer start, in combinatie met een slim accuoplaadsysteem en geavanceerde accubeheersystemen. Auto-Start-Stop zet de motor automatisch af wanneer die stationair loopt en start de motor weer wanneer de bestuurder wil optrekken, zodat er geen brandstof verloren gaat bij het stilstaan. Het systeem kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met zo'n 5 procent verlagen bij gecombineerd gebruik. In de stad en in druk verkeer met veel stilstaan kan de besparing zelfs oplopen tot 10 procent.

Wanneer de motor wordt afgezet, bereidt het elektronische regelsysteem de motor direct voor op een snelle herstart. Een systeem van ingebouwde sensoren 'voelt' het als de bestuurder iets doet dat kan worden geïnterpreteerd als een poging om op te trekken, zoals het rempedaal loslaten of het gaspedaal dan wel de koppeling intrappen. Wanneer de bestuurder wil optrekken, wordt de motor stil en vrijwel onmiddellijk gestart: daar doet het systeem ongeveer 0,3 seconden over.

Het Smart Regenerative Charging-systeem laat de dynamo meer stroom produceren wanneer de auto op de remmen of de motor afremt. De bewegingsenergie van de auto wordt omgezet in elektrische energie zonder daarvoor extra brandstof te gebruiken. Deze 'gratis' stroom wordt gebruikt om de accu bij te laden en is later weer beschikbaar voor de elektrische systemen, bijvoorbeeld wanneer de motor af wordt gezet tijdens een stopfase of wanneer de dynamo in een minder efficiënte modus werkt.

Ford Focus (2005 - 2011)

Een integraal element van de Ford ECOnetic-benadering is het opsporen van potentiële oorzaken van wrijving en het zoeken naar innovatieve oplossingen die alles nog efficiënter laten werken. De Low Tension FEAD (Front End Accessory Drive) is daarvan het meest recente voorbeeld.

Dankzij een geheel nieuwe dynamobeugel en een nieuwe poelievorm kan de spanning op de aandrijfriem naar de onderdelen op de voorkant van het motorblok (de FEAD) veel lager zijn, en dat zonder de gebruikelijke nadelen van een losse aandrijfriem, zoals overmatige slijtage van de riem of de dynamolagers en meer bijgeluid.

De Ford Duratorq 1.6 liter TDCi-motor van de nieuwe Focus ECOnetic is uitgerust met nieuwe injectoren, het inlaatsysteem is herzien en de uitlaat is voorzien van een zuurstofsensor. Het motorbeheersysteem is opnieuw gekalibreerd en de motor heeft nu standaard een gecoat dieselpartikelfilter (cDPF). Er zijn nu geen additieven meer nodig om het uitlaatgas te filteren. De overbrengings-verhoudingen van de handgeschakelde Ford Durashift-vijfbak zijn gewijzigd, waardoor de derde, vierde en vijfde versnellingen langer zijn geworden en het toerental en geluidsniveau zijn afgenomen.

Ford Focus (2005 - 2011)

Deze extra zuinige Ford is per direct bestelbaar voor de vanafprijs van € 26.700,-. De Focus ECOnetic draagt het groene energie label A en valt in de fiscale bijtellingscategorie van 20%.