1 oktober 2009
 

Citroen

Citroen viert 90e verjaardag

1 oktober 2009 | Citroën bestaat dit jaar 90 jaar en viert dit het eerste weekend van oktober met diverse feestelijke activiteiten rondom het Stadionplein. De unieke historie van Citroën komt op diverse manieren tot uiting, waaronder de publiciteit.

Het merk ontstond als de passie, vindingrijkheid en energie van slechts één man: André Citroën. Hij beschikte over een commercieel en publiciteitstalent dat ongekend was voor zijn tijd. Zijn ideeën en regels voor reclame drukten een stempel op zijn tijd en worden vandaag de dag nog steeds gebruikt.

Het begon al bij zijn eerste auto. Nog voor de eerste in 1919 onder zijn naam gereed was, plaatste André paginagrote advertenties in kranten om de geboorte van het eerste Europese massaproduct, zijn Type A, aan te kondigen. Dit was nieuw en tevens uniek in de automobiele wereld en kenmerkend voor de creatieve geest van André Citroën.

Citroen

Hij was niet alleen een fabrikant, maar ook een marketing- en publiciteitsman die het belang ervan niet hoog genoeg kon inschatten. Geen mogelijkheid bleef onbenut om reclame te maken voor zijn auto's. Al in 1920, een jaar na de oprichting van de fabriek, trok een promotieteam als een soort rijdende showroom door Frankrijk om zijn merk onder de aandacht te brengen. Dat gebeurde ook door 165.000 verkeers/routebordjes te plaatsen door het hele land.

Het begin van de civiele luchtvaart na de Eerste Wereldoorlog gebruikte André door vliegtuigjes te huren die in de lucht zijn naam schreven met rook. Toen Charles Lindbergh in 1927 voor het eerst in de geschiedenis een non-stop vlucht maakte van New York over de Atlantische Oceaan naar Parijs, gebruikte hij de felverlichte Eiffeltoren als baken. Want die was tijdens autotentoonstellingen tussen 1925 en 1934 jaarlijks verlicht met 250 duizend lampjes die de naam Citroën lieten zien.

De klant was voor André Citroën alles, ook de toekomstige. Een opvallende uitspraak van hem was dat een kind zijn eerste drie woordjes zouden moeten zijn: papa, mama en Citroën. Hij liet dan ook modelauto's en trapauto's voor kinderen maken die verkleinde uitgaven waren van de echte Citroëns. Daar bleef het niet bij: er kwamen ook spelletjes en kleurboeken. Die traditie van publiciteit heeft Citroën altijd gekenmerkt.

Citroen

André Citroën was zich goed bewust van de psyche van de man (lees: koper). "Bij aanschaf van een jurk voor zijn echtgenote, koopt de man in gedachte ook de mannequin die de jurk toont", aldus een van zijn filosofieën. Hij liet op autotentoonstellingen zijn automobielen zien in bijzijn van vrouwelijke modellen. Nu heel gewoon, toen vernieuwend.

Films zijn ook een goede publiciteit. Een grote publiciteitsstunt waren twee expedities in 1924 en 1931 waarbij speciale halfrupsvoertuigen werden gebruikt. Deze moesten de duurzaamheid van de modellen van het merk aantonen. De eerste ging dwars door de Afrikaanse woestijn, de tweede zelfs helemaal naar China. De stunts kregen een goede follow-up, want tijdens de reizen werd uitgebreid gefilmd en na afloop werden er films van samengesteld die het grote publiek kon bekijken, ook in Amsterdam. Let wel, het was in de tijd dat er nog geen televisie bestond.

Een andere stunt was een film te maken van de nieuwe Traction Avant in 1934 waarbij de wagen op volle snelheid (onbemand) een ravijn in reed. Dit alles met het doel de veilige constructie aan te tonen van de nieuwe zelfdragende carrosserie.

Citroen

De 2CV Eend speelde ook een rol in de James Bond-film For Your Eyes Only, waarbij de wagen was voorzien van een GS-motor om de prestaties op te vijzelen. IJzersterk was de introductie van de AX in de jaren tachtig. Daartoe werd de Chinese Muur gebruikt die als een weg diende voor het nieuwe model. De geest van André Citroën bleef met deze acties zo voortleven. Een andere opmerkelijke film van recenter datum was San Francisco uit 2004 die veiligheidsinnovaties laat zien op de C5.

De advertenties van het merk zijn altijd opvallend. Aan de introductie van de Xsara Picasso werd de persoon Picasso (1881-1973) verbonden. De kunstenaar werd geïntegreerd in de publiciteit. Op een advertentie verscheen tevens de zin: "Vertel mama, waarom heet de mijnheer net als de auto?" In Nederland werd de wagen onthuld in Rotterdam tijdens een tentoonstelling over deze Spaanse kunstenaar.

Onthullingen waren en zijn bij Citroën altijd spectaculair. Dat was al zo bij de Traction Avant in 1934, de 2CV Eend in 1948 en helemaal bij de DS in 1955. Mensen op de Parijse autosalon dromden om deze auto heen en op de eerste dag werden twaalfduizend bestellingen genoteerd!

Citroen

De Traction werd in ons land op een speciale manier geïntroduceerd. Deze werd met een afdekhoes op een vrachtwagen gezet die in Amsterdam rondreed, voorzien van teksten als 'De nieuwe 7'. De DS kwam eveneens op een creatieve manier naar de hoofdstad: in een gesloten kist die werd geopend gelijktijdig met de autosalon van Parijs.

De Nederlandse publiciteit werd jarenlang gekenmerkt door de advertenties van Karel Suyling. Hij maakte tussen 1954 en 1971 honderden illustraties. Alle Citroën-advertenties van hem werden in 1987 opgenomen in de vaste collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Citroen Citroen Citroen Citroen
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via