21 september 2009
 

Hyundai

Milieu ondergeschikt bij aanschaf zuinige auto

21 september 2009 | De populariteit van zuinige auto's is voornamelijk te danken aan de lagere kosten en niet aan de geringe belasting van het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse dat in opdracht van Hyundai-importeur Greenib Car B.V. onder 500 autobestuurders is uitgevoerd. Van de respondenten kiest slechts 3 procent enkel uit milieuoogpunt voor een zuinige auto. Verder blijkt uit het onderzoek dat 63 procent van de ondervraagden niet van plan is om een kleinere auto aan te schaffen omwille van het lagere verbruik.

De lagere kosten zijn voor 20 procent van de ondervraagden een reden om voor een zuinige auto te kiezen. Uit het onderzoek komt ook duidelijk naar voren dat de auto een belangrijke rol in ons dagelijkse leven speelt. Een ruime meerderheid van de ondervraagden (84 procent) blijft evenveel kilometers rijden als de brandstofprijzen zouden stijgen met 10 cent per liter.

Met het onderzoek had Greenib Car B.V. als doel om in kaart te brengen in welke mate autokopers zich bij hun keuze voor een nieuwe auto laten beïnvloeden door milieuaspecten. De resultaten laten duidelijk zien, dat het kostenplaatje meer invloed op het beslissingsproces heeft dan het groene zuinige karakter van de auto.

Hyundai

In de autobranche is een duidelijke stijging van het aantal groene en zuinige auto's waar te nemen. Moderne personenauto's als de Hyundai Blue-modellen zijn voorzien van diverse milieuvriendelijke technologieën, die de CO2-uitstoot en het verbruik verminderen. Het effect van deze milieuvriendelijke technologieën wordt versterkt of juist verminderd door het rijgedrag van de bestuurder.

Om de Nederlandse autorijder van zijn rol bewust te maken, is Greenib Car B.V. een unieke wedstrijd gestart: de Hyundai Blue Challenge. In deze uitdagende wedstrijd maken bekende en onbekende Nederlanders kans op de titel Zuinigste chauffeur van Nederland. De opdracht is simpel: stap in een Hyundai i30 Blue en probeer een zo laag mogelijk verbruik over een afstand van minimaal 50 kilometer te realiseren.

Het startsein van de Hyundai Blue Challenge werd gegeven door de eerste deelnemer Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD). Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,241 in een Hyundai i30 CW Blue is zijn score een pittige uitdaging voor de volgende deelnemers. Na Charlie Aptroot zijn ook acteur Tygo Gernandt, presentatrice Marjon Keller en coureur Tim Coronel in een Hyundai i30 Blue de uitdaging aangegaan. Ook talloze consumenten hebben de test volbracht.

Hyundai

Op de website HyundaiBlue.nl is meer informatie over de wedstrijd en de Hyundai Blue-modellen te vinden. De verrichtingen van de bekende Nederlanders zijn op foto's en in video's terug te zien. Ook minder bekende Nederlanders kunnen zich via de website aanmelden voor de Hyundai Blue Challenge. Aan het eind van het jaar wordt de winnaar van de titel Zuinigste chauffeur van Nederland bekendgemaakt.

Hyundai Hyundai
 
Websitewww.hyundaiblue.nl
Deel via