14 september 2009
 

Audi R8 Spyder

Audi introduceert R8 Spyder 5.2 FSI Quattro

14 september 2009 | Op de autotentoonstelling van Frankfurt debuteert de Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Deze sportwagen beschikt over een zeer licht, elektrisch bedienbaar stoffen dak. Ook diverse carrosseriedelen van carbonfiber dragen bij aan het relatief lage totaalgewicht. De V10-motor met een vermogen van 386 kW/525 pk zorgt dan ook voor sportieve prestaties, zoals een topsnelheid van 313 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 4,1 seconden. De marktintroductie van Audi's nieuwe topmodel staat voor 2010 gepland.

De Audi R8 Spyder is een echte R8, maar hij heeft desondanks een zeer eigen gezicht. Zo beschikt hij niet over de 'sideblades' die de coupé kenmerken, maar wel over een motorkap met uitgesproken welvingen waarin luchtroosters zijn opgenomen. Deze 'motorkap' is evenals de markante zijpanelen van de auto gemaakt van uitermate licht en sterk koolstofvezel.

Audi R8 Spyder

Zoals elke open Audi heeft ook de R8 Spyder een stoffen dak. Deze softtop weegt slechts 30 kilogram en helpt zo bij het beperken van het totaalgewicht en het verlagen van het zwaartepunt. Bovendien neemt het dak in neergeklapte toestand maar weinig plaats in.

De softtop van de R8 Spyder wordt elektro-hydraulisch bediend. Openen en sluiten neemt 19 seconden in beslag en beide handelingen kunnen tot een snelheid van 50 km/h worden uitgevoerd. Het dak is bestand tegen zeer hoge snelheden en uitgevoerd met een glazen ruit met verwarming. Het geluidsniveau in de R8 Spyder is volgens Audi zelfs bij hogere snelheden nauwelijks hoger dan in de Audi R8 Coupé. De R8 Spyder wordt standaard geleverd met een windschot.

Audi R8 Spyder

In de scheidingswand tussen motor- en passagierscompartiment is een rolbeugel opgenomen en in de stoelen zijn sidebags opgenomen. Het integrale hoofdsteunsysteem is zodanig ontworpen dat het de kans op ernstig letsel (zoals een whiplash) bij een aanrijding van achteren zo veel mogelijk beperkt.

De R8 Spyder 5.2 FSI quattro weegt mede dankzij de lichte softtop en de geavanceerde Space Frame-technologie 1.720 kilogram. Ten opzichte van de Coupé is de carrosserie van de Audi R8 Spyder op diverse punten versterkt.

Audi R8 Spyder

De grotendeels uit aluminium vervaardigde, direct ingespoten V10 met dry-sumpsmering van de R8 Spyder heeft hij een vermogen van 386 kW/525 pk bij 8.000 tpm. Het maximale koppel bedraagt 530 Nm bij 6.500 tpm. De R8 Spyder sprint in 4,1 seconden van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 313 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 14,9 l/100 km voor de uitvoering met handgeschakelde zesbak en 13,9 l/100 km voor de versie met de optionele R tronic-transmissie. Deze geavanceerde transmissie kent diverse schakelprogramma's en is te bedienen via de joystick op de middenconsole of via de schakelflippers achter het stuur. Launch Control zorgt voor een flitsende start.

Uiteraard beschikt ook de R8 Spyder 5.2 FSI over Quattro permanente vierwielaandrijving. Dit werkt samen met het sperdifferentieel op de achteras. Dit maakt hoge bochtsnelheden mogelijk; de Audi R8 Spyder laat dwarsversnellingen tot 1,2 G voor zich noteren.

Audi R8 Spyder

Standaard is Audi magnetic ride. Magnetische velden in de schokdempers maken het mogelijk om de dempingkarakteristiek binnen milliseconden aan de omstandigheden (wegdek en rijstijl) aan te passen. Dit dempingsysteem kent twee voorkeuzestanden. Op wens is een sportonderstel met conventionele schokdempers leverbaar.

De montage van 19-inch wielen met 235/35-banden (voor) en 305/30-banden (achter), schept ruimte voor een ruim gedimensioneerd remsysteem. Rondom beschikt de R8 Spyder over inwendig geventileerde en radiaal doorboorde schijven. Vóór zijn remklauwen met acht zuigers gemonteerd, achter met vier zuigers. Optioneel is een remsysteem met lichte keramische remschijven met een lange levensduur en een extreem uithoudingsvermogen beschikbaar. Het ESP heeft een sportmodus en is -voor de echte liefhebbers- ook volledig uitschakelbaar.

Audi R8 Spyder

De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro wordt grotendeels met de hand gebouwd bij quattro GmbH in Neckarsulm. Hij komt naar verwachting het 2e kwartaal in 2010 op de markt - de prijsstelling is nog niet bekend.

Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder Audi R8 Spyder
 
Websitewww.audi.nl
Deel via