15 september 2009
 

Audi e-tron

Audi onthult elektrisch aangedreven sportwagen

15 september 2009 | Audi presenteert op de IAA in Frankfurt de e-tron, een volledig elektrisch aangedreven supersportwagen. Elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor, wat de e-tron tot een onvervalste Quattro maakt. Het totale vermogen van de Audi e-tron bedraagt 230 kW/313 pk, het koppel bereikt een waarde van 4.500 Nm. De Audi e-tron sprint in 4,8 s van 0-100 km/h, terwijl de tussensprint van 60-120 km/h maar 4,1 s in beslag neemt. De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 42,4 kWh en is daarmee goed voor een actieradius van 248 kilometer.

De lithium-ion-batterij (470 kg) van de Audi e-tron is pal achter het passagierscompartiment geplaatst. Dit komt de gewichtsverdeling ten goede en het verlaagt het zwaartepunt. Het enorme koppel van de elektromotoren wordt op basis van de rijomstandigheden variabel over de vier wielen verdeeld. Dit systeem is torque-vectoring gedoopt.

Audi e-tron

Veel technische modules van de Audi e-tron zijn ontworpen volgens de volledig nieuwe benadering. Zo wordt er een speciale warmtepomp gebruikt voor de verwarming van het interieur. De aandrijflijn, het hoogspanningsysteem en de batterij worden continu gemonitord door een innovatief temperatuur-managementsysteem. Dit speelt een cruciale rol bij het realiseren van de forse actieradius zonder daarbij concessies te doen aan het comfort. Door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen (aluminium, hightech kunststoffen) weegt de Audi e-tron slechts 1.600 kilogram.

De Audi e-tron staat bovendien continu in verbinding met de buitenwereld door middel van het car-to-x-communicatiesysteem. Ook dit draagt bij aan extra efficiency, veiligheid en gemak.

Audi e-tron

Bij de Audi e-tron heeft Audi er niet voor gekozen om de verbrandingsmotor simpelweg door een elektrische aandrijflijn te vervangen, maar om zich vanaf het begin te focussen op de auto als geheel. Elk onderdeel is dan ook ontworpen op basis van de nieuwe eisen die elektrische mobiliteit met zich meebrengt. De basis hiervoor werd gevormd door deze uitgebreide lijst specificatie-eisen:

  • Vermindering van weerstand. Een lichtgewicht constructie had topprioriteit. Het koetswerk is licht sterk en torsiestijf. Ook de optimale aerodynamica draagt bij aan een laag energieverbruik én een bruikbare actieradius.
  • Een veilige integratie van het electric-drive-systeem en de batterij. De batterij is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan een optimale gewichtsverdeling zonder concessies te doen aan het compacte design van het exterieur. Bovendien biedt het interieur zo volop ruimte.
  • Een bruikbare actieradius. Het batterijsysteem is watergekoeld ten behoeve van optimale prestaties en levensduur.
  • Een efficiënt energiemanagementsysteem. Dit controleert alle functies (chassis, comfortuitrusting, secundaire systemen) op basis van de 'vraag'.
  • Innovatief thermisch management. Dit zorgt voor een optimale 'match' van de koeling van batterij en aandrijflijn en de interieurverwarming.
  • Dynamiek en comfort op het niveau dat klanten van Audi in het sportwagensegment gewend zijn.
  • Veiligheid van het hoogste niveau.
  • Duidelijke, uitgebreide informatie voor de bestuurder.
  • Integratie car-to-x-communicatie. Deze Audi-technologie vergroot de efficiency door bijvoorbeeld informatie te geven over de snelheid die aangehouden dient worden om bij het volgende verkeerslicht het sein 'groen' te krijgen. Informatie wordt geleverd door de infrastructuur én door andere auto's.

De Audi e-tron wordt aangedreven door vier a-synchrone elektromotoren met een totaal vermogen van 230 kW/313 pk. De trekkracht wordt afhankelijk van de omstandigheden variabel over de vier wielen verdeeld. De Audi e-tron sprint in 4,8 s van 0-100 km/h en in slechts 4,1 s van 60-120 km/h. De topsnelheid bedraagt 200 km/h. Bij deze snelheid grijpt de begrenzer in omdat het energieverbruik van de elektromotoren disproportioneel toeneemt met de snelheid.

Audi e-tron

De actieradius volgens de New European Driving Cycle (NEDC) bedraagt circa 248 km. Dit is te danken aan de geavanceerde watergekoelde lithium-ion batterij. Deze heeft een capaciteit van 53 kWh en weegt 470 kg. Ten behoeve van de levensduur wordt 42,2 kWh hiervan gebruikt voor de aandrijving. Een volledig 'lege' batterij kan via een normaal stopcontact (230 V, 16 ampère) in 6-8 uur worden opgeladen. Een speciale lader (400 V, 63 ampère) verkort de laadtijd tot circa 2,5 uur. Audi werkt aan een (draadloos) laadstation dat werkt op basis van inductie (vergelijkbaar met oplaadbare tandenborstels). Dit laadstation kan thuis of in speciale parkeergarages worden geplaatst.

De Audi e-tron beschikt over een elektronisch remsysteem met keramische remschijven. De remmen achter worden elektronisch aangestuurd zonder dat er hydraulische componenten aan te pas komen (brake by wire). Dit systeem voorkomt dat remblokken en -schijven ongewenst contact maken tijdens het rijden. De elektronische aansturing maakt het ook mogelijk om het volledige recuperatiepotentieel van de elektromotoren volledig te benutten. De elektromechanische achterrem wordt alleen gebruikt als maximale remkracht benodigd is. Onder andere omstandigheden worden alleen de hydraulische remmen van de voorwielen gebruikt.

Audi e-tron

De Audi e-tron heeft de proporties van een supersportwagen. Hij is 4,26 m lang, 1,90 m breed, slechts 1,23 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,60 meter. De neus wordt gekenmerkt door de typische Audi-grille, de grote luchtinlaten en de LED-koplampunits. Deze koplampen passen de lichtopbrengst en -intensiteit automatisch aan de omstandigheden aan. Een camera monitort continu de weg- en weersomstandigheden en een speciale computer stuurt op basis hiervan de koplampen aan.

Ook het design is gericht op maximale efficiency. Het koetswerk is uitermate gestroomlijnd en de luchtinlaten voor de koeling van de remmen (in de grille en de achterste wielkasten) gaan alleen open als er daadwerkelijk koeling nodig is.

Audi e-tron

Het interieur van de Audi e-tron is eveneens ontworpen volgens een compleet nieuwe benadering. De cockpit valt op doordat het aantal bedieningselementen en instrumenten tot een minimum is beperkt. De bestuurder heeft de beschikking over een analoge snelheidsmeter, een energievoorraadmeter en een eenvoudig te bedienen MMI (Multi Media Interface). Het beperken tot de essentie geeft het interieur een zeer speciale sfeer én het draagt bij aan gewichtsvermindering. Ook het ontbreken van een omvangrijke cardantunnel gaf de interieurdesigners extra mogelijkheden.

Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron
 
Websitewww.audi.nl
Deel via