10 september 2009
Hyundai ix35

Hyundai ix35

Hyundai ix35 vanaf april 2010 bij de dealer

10 september 2009 | Hyundai grijpt de IAA in Frankfurt aan om de opvolger van de Tucson te presenteren: de ix35. Vanaf april 2010 staat de Hyundai ix35 bij de Nederlandse dealers. De 'hexagonale' zeshoekige grille, die begin dit jaar in Genève ook de Hyundai ix-onic conceptauto sierde, keert op de productieversie terug als herkenbaar designkenmerk voor toekomstige modellen van Hyundai.

De ontwerpers hebben kans gezien de hoogte van de carrosserie iets te verminderen (-20 mm) zonder hoofdruimte prijs te geven. De totale lengte groeide met 85 mm tot 4.41 m en de breedte nam met 20 mm toe tot 1.82 m. Ook werd de wielbasis iets groter (2.64 m, +10 mm). Doordat de voorstoelen over een grotere lengte kunnen worden versteld, beschikken voorpassagiers ook over meer been- en hoofdruimte. Het grote compartiment in de middenconsole heeft een inhoud van 6,2 liter en de rolhoes over de bagageruimte is hoger geplaatst om meer ruimte te creëren.

Voor de Hyundai ix35 zijn twee benzinemotoren en twee geheel nieuw ontwikkelde dieselmotoren beschikbaar, die worden gekoppeld aan een handgeschakelde of een automatische zes versnellingen transmissie. De Hyundai ix35 is eerst verkrijgbaar met 2.0-liter benzine- en dieselmotoren. De benzinemotor heeft een vermogen van 166 pk (122 kW) en een koppel van 196 Nm. De CO2-emissie bedraagt 178 g/km. De 2.0-liter dieselmotor is er in twee versies, met naar keuze 184 pk (135 kW) en 136 pk (100 kW) en een koppel van respectievelijk 393 en 314 Nm. De CO2-emissie bedraagt 158 g/km voor beide versies.

Hyundai ix35

Vanaf november volgend jaar zijn ook de GDI 1.6-liter benzine- en de 1.7-liter dieselmotoren leverbaar. In combinatie met het start-/stopsysteem, dat Hyundai momenteel op de Blue-modellen introduceert, wordt de CO2-uitstoot van beide motoren gereduceerd tot 149 g/km. Om te voldoen aan de Euro5-emissienorm wordt de 2.0-liter dieselmotor voorzien van een roetfilter en wordt recirculatie van uitlaatgassen toegepast.

Om de bestuurder te helpen zo zuinig mogelijk te rijden, is op een strategische plek tussen de snelheidsmeter en de toerenteller een zogenoemde 'ECO-coach' geplaatst: een indicator die in een handgeschakelde versie aangeeft of de juiste versnelling is ingeschakeld. Als de bestuurder de aanwijzingen opvolgt, kan hij tussen de 15 en 17 procent brandstof besparen.

Er is nog meer elektronica die zorgt voor meer gebruikscomfort: Hill start Assist Control en Downhill Brake Control. Beide voorzieningen maken gebruik van de 4x4-capaciteiten en zorgen voor beheerst afdalen en beklimmen van steile hellingen.

Hyundai ix35

De ix35 kan worden geleverd met achteruitrijdcamera. Die projecteert de omgeving achter de auto op een 3,5-inch lcd-kleurenscherm. Ook de veiligheidsvoorzieningen zijn op het niveau van auto's die het drukke verkeer niet schuwen. Rondom is ultrasterk staal toegepast. De door Hyundai zelf uitgevoerde crashtests claimen een vijfsterrenbeoordeling door Euro NCAP.