10 september 2009
Mercedes-Benz SLS AMG

Mercedes-Benz SLS AMG

Mercedes-Benz SLS AMG debuteert op IAA Frankfurt

10 september 2009 | Mercedes-Benz presenteert op de IAA in Frankfurt (17-27 september aanstaande) de SLS AMG. Deze supersportwagen valt op door zijn puristische ontwerp, maar ook door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen. Mede hierdoor claimt de SLS AMG een zeer dynamisch weggedrag. Volgens een goede traditie koppelt Mercedes-Benz dat aan een zeer hoog veiligheidsniveau en maximale bruikbaarheid voor alledag. Ofwel: de nieuwste synthese van Mercedes-Benz en AMG.

De SLS beschikt over een aluminium spaceframe in combinatie met vleugeldeuren. De motor is een 6,2-liter AMG V8 met dry-sump-smering, die in front-mid-configuratie is geplaatst. Het maximale vermogen bedraagt 420 kW/571 pk en het maximale koppel 650 Nm. De AMG V8 is gekoppeld aan een nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Deze versnellingsbak is tegen de achteras geplaatst (transaxle-configuratie). Dit draagt bij aan de optimale gewichtsverdeling (47% vóór, 53% achter).

Mercedes-Benz SLS AMG

Het totaalgewicht van de SLS AMG bedraagt 1.520 kg. Het zwaartepunt ligt laag en dat is samen met het sportonderstel met aluminium 'double wishbones' dé basis voor een uitermate dynamisch weggedrag en karakter. Dit wordt nog eens onderstreept door de prestatiecijfers. De nieuwe 'Gullwing' sprint in 3,8 seconden van 0-100 km/h en is goed voor een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 317 km/h. Daarbij ontpopt de SLS AMG zich ook nog eens tot een relatief zuinige supersportwagen: het gemiddelde verbruik bedraagt 13,2 l/100 km.

De belangrijkste inspiratiebron voor het design van de SLS AMG is de legendarische Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. De SLS AMG vertaalt de pure lijnen van dit icoon naar de 21e eeuw met een motorkap van bijna twee meter lang, een ver naar achteren geplaatst passagiersgedeelte en een korte achtersteven. Het dynamische karakter wordt verder aangezet door de korte carrosserie-overhangen, de lange wielbasis, de grote spoorbreedte en de achterspoiler die automatisch tevoorschijn komt bij hoge snelheden.

Mercedes-Benz SLS AMG

Hét designstatement van de SLS AMG is de toepassing van vleugeldeuren. Daarnaast zijn er meer designelementen die verwijzen naar het ontwerp van de 300 SL Gullwing zoals de brede grille en de luchtroosters in de voorste spatborden. De verticale koplampen zijn van het type bixenon. De hoofdverlichting is daarbij tussen LED-units voor knipper- en dagrijverlichting geplaatst.

Enkele designdetails van de SLS AMG zijn verwijzingen naar de luchtvaartindustrie. De Mercedes-ster in de grille bijvoorbeeld vertoont sterke gelijkenissen met de luchtinlaat van een straalmotor en ook de 'silver shadow'-vinnen in de luchtroosters van de voorste spatborden en die aan het einde van de motorkap zijn typsiche (design)elementen uit de luchtvaart. Ook bij de 300 SL werden deze vinnen al toegepast.

Mercedes-Benz SLS AMG

De Mercedes-Benz SLS AMG is leverbaar met keus uit negen exterieurkleuren. Bijzonder is vooral het AMG Alubeam Silver. Een nieuw en uniek lakprocédé zorgt ervoor dat de lak straalt als vloeibaar metaal. Geen andere laksoort benadrukt de bijzondere lijnvoering van de auto dan ook beter. Daarnaast zijn twee matte tinten beschikbaar: 'designo magno Alanite Grey' en 'AMG magno Sylvanite Grey'. Deze laksoorten benadrukken vooral de scherpe contouren van de SLS AMG.

Ook in het interieur van de SLS AMG zijn invloeden uit de luchtvaart terug te vinden. Direct na het instappen valt de cockpit-sfeer op. Het dashboard heeft een vleugelvorm en benadrukt daardoor de breedte van het passgierscompartiment. Ook de ronde ventilatieroosters met 'silver-shadow'-vinnen lijken sterk op de luchtinlaten van straalmotoren. Het instrumentenpaneel kenmerkt zich door twee ronde, in matzilveren hulzen gevatte 'klokken' met een zilvergrijze wijzerplaat, rode wijzers en witte verlichting. De snelheidsmeter reikt tot 360 km/h. Tussen de klokken (centraal in het blikveld van de bestuurder) bevindt zich een LED-display dat aangeeft wanneer (uiterlijk) opgeschakeld dient te worden.

Mercedes-Benz SLS AMG

Ook in de langgerekte middenconsole wordt het cockpit-thema consequent doorgevoerd. Hierin is onder meer de naar de bestuurder gerichte AMG Drive UNit opgenomen. Deze maakt het mogelijk een persoonlijke 'set-up' van de auto te realiseren. De E-SELECT-pookknop waarmee de AMG Speedshift DCT 7-versnellingsbak kan worden bediend, heeft dezelfde vorm als de hendel waarmee piloten de stuwkracht van een vliegtuig regelen.

Ondanks de lage zitpositie in de SLS AMG (de stoelen bevinden zich slechts 369 mm boven het wegoppervlak) is de in- en uitstap optimaal. Dit komt volledig op het conto van de vleugeldeuren die onder een hoek van maximaal 70 graden openen. Mede daardoor is de ruimte tussen de onderkant van de geopende deur en het wegdek 1,50 meter. De ruimte tussen de geopende deur en de instapdorpel bedraagt een riante 1,08 meter. De instaphoogte bedraagt slechts 45 cm. Het openen en sluiten van de deuren gaat (ook bij lage temperaturen) moeiteloos dankzij twee gasdempers per deur. De deuren kunnen in een standaard garage volledig worden geopend.

Mercedes-Benz SLS AMG

De AMG SPEEDSHIFT DCT zeventraps-transmissie met dubbele koppeling schakelt razendsnel en zonder onderbreking van de aandrijfkracht. Deze transmissie kent vier programma's: C (Controlled Efficiency), S (Sport) en S+ (Sport plus) en M (Manual). Deze zijn te selecteren via de AMG DRIVE UNIT. Daarbij is de RACE START-functie beschikbaar. In elke modus (met uitzondering van 'C') is de automatische double declutch-functie actief. Maximale grip wordt te allen tijden gegarandeerd door het in de compacte versnellingsbakbehuizing geintegreerde mechanische sperdiffrentieel.

De wielbasis van de SLS AMG bedraagt 2.680 mm. Dit draagt bij aan een optimale stabiliteit in rechte lijn en beperkt de neiging tot 'rollen' bij accelereren of afremmen. De spoorbreedte vóór bedraagt 1.682 mm en achter 1.653 mm. Deze spoorbreedtes zorgen bij het nemen van bochten voor een optimale 'massa-overdracht' van de binnenste naar de buitenste wielen. Het weggedrag van de SLS valt dan ook op door optimale grip en (dus) een hoge mate van stabiliteit onder alle omstandigheden.

Mercedes-Benz SLS AMG

De rack-and-pinion-besturing van de SLS AMG heeft een constante mechanische overbrenging van 13,6:1. Deze stuurinrichting staat borg voor het consistente en directe stuurgevoel dat bij een supersportwagen past. De parameter-stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en vergroot de 'feedback' naar de bestuurder naarmate de snelheid toeneemt. De plaatsing van de stuurinrichting is zodanig dat de motor zo laag mogelijk in de auto kan worden ingebouwd.

Standaard beschikt de SLS AMG over een ESP met drie voorkeuzestanden die via een knop te selecteren zijn: ESP ON, ESP SPORT en ESP OFF. ASR is actief in alle drie ESP-standen. Als een wiel grip begint te verliezen, zorgt een gerichte remingreep voor een aanzienlijke verbetering van de trekkracht, al helemaal in combinatie met het standaard mechanische limited-slip sperdifferentieel.

Mercedes-Benz SLS AMG

De remmen van de SLS AMG zijn bijzonder effectief en beschikken over een groot uithoudingsvermogen. Standaard beschikt de auto op de vooras over AMG high performance composietremmen. Optioneel zijn grotere, keramische remschijven leverbaar. Deze bieden nog meer veiligheid bij hoge remtemperaturen. Bovendien zijn ze 40% lichter dan conventionele schijven. Dit draagt bij aan de verlaging van het onafgeveerde gewicht en komt daarmee het weggedrag ten goede.

Standaard wordt de Mercedes-Benz SLS AMG geleverd met AMG high performance-wielen (9,5 x 19 inch voor, 11,0 x 20 inch achter) die opvallen door hun lage gewicht. Optioneel zijn wielen met vijf dubbele spaken of tienspaaks velgen beschikbaar. De banden met de maten 265/35 R 19 (voor) en 295/30 R 20 (achter) zijn speciaal voor de SLS AMG ontwikkeld. een bandenspanningscontrolesysteem dat van iedere band afzonderlijk de spanning weergeeft, is standaard.

Mercedes-Benz SLS AMG

De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG wordt medio 2010 op de markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.