8 september 2009
Volvo C30

Volvo C30

Volvo C30 ondergaat facelift

8 september 2009 | De vernieuwde Volvo C30 wordt medio september gepresenteerd tijdens de tweejaarlijkse autotentoonstelling van Frankfurt. De vernieuwingen aan de Volvo C30 zijn meeromvattend dan gewoonlijk het geval is bij Volvo. De volledige voorzijde is opnieuw vormgegeven, inclusief carrosseriedelen als de voorste spatschermen. Het geeft de auto een compleet nieuw uiterlijk, van voren bezien, en een grote mate van persoonlijkheid die de C30 duidelijk onderscheidt van de S40 en V50.

"Door meer diepte in de vormgeving aan te brengen, heeft de voorzijde nu meer uitstraling, meer dramatiek. Samen met de gewelfde lijnen van de voorbumper en de nieuwe koplampen die meer omhoog en schuin zijn geplaatst, wordt de indruk van snelheid en sportiviteit versterkt", zegt Fedde Talsma, Exterior Chief Designer bij Volvo Cars.

Volvo C30

In het midden van de voorzijde is het nieuwe grotere metalen logo van Volvo geplaatst, net als bij de andere Volvo's. De luchtinlaat is ook groter en vertoont nu gelijkenis met die van de XC60. De grille heeft een voor de C30 unieke vakverdeling.

De grootste uiterlijke wijzigingen zijn aan de voorzijde te vinden, maar ook de achterzijde is niet ongemoeid gelaten. Dezelfde duidelijke lijnen en hetzelfde detailwerk als aan de voorzijde zijn ook hier terug te vinden. En de contouren zijn dynamischer dan voorheen. De zwarte kunststof panelen zijn vervangen: de carrosseriekleur van de auto loopt nu verder door naar beneden. Dat wil zeggen, dezelfde kleur als die van de auto of juist een contrasterende kleur. Hierdoor wordt het contact tussen de auto en de weg visueel versterkt.

Volvo C30

Andere nieuwe uiterlijke kenmerken:

  • Nieuwe lakkleuren: Orange Flame Metallic en Lime Green Grass Metallic
  • Zichtbare uitlaateindstukken op T5 en D5
  • Twee nieuwe typen lichtmetalen wielen toegevoegd. En voor het eerst zijn witte wielen beschikbaar.
  • Voor de lager gelegen carrosseriedelen is een contrasterende kleur (keuze uit vijf kleuren) te kiezen

Voor de vernieuwde C30 is ook een groot aantal nieuwe opties voor in het interieur beschikbaar. Onder meer een compleet nieuwe kleurencombinatie onder de naam Espresso/Blond, die bestaat uit een donkerbruine bovenzijde van de deurpanelen en een lichtgekleurde onderzijde. Deze 'blonde' kleur ligt ergens tussen grijs en beige in en heeft alles te maken met de Scandinavische ontwerphistorie die bij Volvo sterk leeft. De kleurencombinatie Espresso/Blond in het interieur maakt de toepassing van heldere, opvallende kleuren in de rest van het interieur mogelijk, zoals oranje, groen of blauw voor de stoffen bekleding. En ook de nieuwe lederen bekleding 'Cranberry Red' past er bij.

Volvo C30

Volvo's speciale middenconsole is al leverbaar in een aantal innovatieve varianten. Daar wordt nu een bijzondere variant aan toegevoegd: Oyster Burst Déco. Het ontwerpteam van Volvo werd daarvoor geïnspireerd door de beroemde klassieke Zweedse Hagström-gitaren die wereldwijd bekendheid kregen doordat onder anderen Elvis Presley er in de jaren vijftig op speelde. Hagström gebruikte het woord "burst" in veel van de namen die hij zijn gitaren gaf en liet het patroon op zijn instrumenten vaak van licht naar donker lopen en weer terug. Precies zoals nu bij de middenconsolevariant Oyster Burst Déco van de C30.

Volvo komt ook de kopers tegemoet die een stapje verder willen gaan voor het uiterlijk van de auto. Volvo heeft een speciale stylingkit ontwikkeld die de nieuwe C30 een stoerder uiterlijk verleent. De kit bestaat uit: aluminiumkleurige mistlampbehuizing voor, een aluminiumkleurige bodemplaat aan de voorzijde, zijskirts met daarin het C30-logo en een aluminiumkleurige bodemplaat aan de achterzijde. Bij de uitvoeringen met D5- of T5-motor worden verder twee 90 mm sierstukken van gepolijst roestvast staal op de uitlaten gemonteerd om de kracht van de motor te accentueren.

Volvo C30

Volvo biedt voor de nieuwe C30 als extra een sportonderstel waarvan de afstelling scherper is, met stijvere vering en demping dan voorheen. De besturing is preciezer als gevolg van het toepassen van stijvere rubberen lagers. De stuuroverbrenging is korter, wat een 10 procent snellere reactie op stuurbewegingen geeft. De stijfheid van de vering is met 30 procent verhoogd om de rijeigenschappen te verleggen naar sportiviteit. De schokdempers zijn niet alleen stijver, er worden nu ook mono's gebruikt waarin de tegendruk veel sneller wordt opgebouwd. De stabilisatorstangen zijn stijver om de neiging tot overhellen in snel genomen bochten te onderdrukken. Het nieuwe sportonderstel is leverbaar op alle versies van de C30 met uitzondering van de C30 1.6.

De Volvo C30 is sinds dit voorjaar leverbaar als C30 1.6D DRIVe met een start-/stopsysteem dat de motor uitzet zodra de auto tot stilstand komt en weer start als de koppeling wordt bediend. Dit vermindert het brandstofverbruik tot 3,9 liter per 100 km en verlaagt de CO2-uitstoot tot slechts 104 g/km.